گروه شهری: معاون گردشگری کشور در اظهاراتی که صبح دیروز بر خروجی خبرگزاری فارس قرار گرفت از راه‌اندازی گردشگری دریایی در سواحل جنوب و شمال کشور به‌منظور آشنایی بیشتر گردشگران با جاذبه‌های گردشگری دریایی خبر داد.

سفر- قطار

منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور همچنین در گفت‌وگوی خود اعلام کرد که در نوروز‌۹۱ بر توسعه گردشگری دریایی در شمال و جنوب کشور به‌ویژه کیش و قشم تأکید شده است که به این منظور گردشگران می‌توانند از کشتی برای سفرهای تفریحی خود استفاده کنند.

وی همچنین از آمادگی کشتی میرزا‌کوچک‌خان در دریای خزر خبر داد که در اختیار گردشگران قرار گرفته است. جهانیان پیش‌تر نیز از گران نشدن خدمات گردشگری در کشور سخن گفته بود و این درحالی است که نگاه اجمالی به قیمت تورهای داخلی با توجه به رکود بازار خروج گردشگر از کشور براساس آنچه مدیران شرکت‌های خدمات گردشگری به همشهری اعلام کردند، نشان می‌دهد که قیمت تورهای داخلی نیز گران شده است.

به گزارش همشهری، قیمت یک تور سه‌‌روزه نوروز در جزیره قشم و اقامت در یک هتل چهارستاره مبلغی حدود 500 هزار تومان برای هر گردشگر است. این مبلغ البته کمتر از آن چیزی است که در برخی دیگر از بسته‌های گردشگری مشاهده می‌شود. برای اقامت سه روزه در یک هتل پنج ستاره لوکس در هرمزگان و بازدید از جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم برای هر گردشگر معادل 670 هزار تومان هزینه دارد.

سفر سه روزه به شهر شیراز و اقامت در یک هتل پنج ستاره نیز برای هر نفر معادل 670 هزار تومان و در برخی بسته‌ها نیز معادل 620 هزار تومان هزینه دارد. سفر به کیش البته به‌نظر می‌رسد که هزینه‌ای معادل یک سفر خارجی دارد.

مشاهده قیمت تور چهار روزه جزیره کیش و اقامت در یک هتل پنج ستاره در یکی از شرکت‌های خدمات گردشگری نشان می‌دهد که بسته‌های تعریف شده برای هر گردشگر از 720 هزار تومان تا یک‌میلیون و 320 هزار تومان هزینه دارد. اقامت در هتل دو یا سه ستاره در جزیره کیش نیز برای گردشگران نوروزی از 450 تا 600 هزار تومان هزینه دارد.

4 روز اقامت در یک هتل چهارستاره در شیراز به همراه بازدید از جاذبه‌های گردشگری شیراز از 420 تا 515 هزار تومان برای نوروز 91 در برخی بسته‌های تعریف شده برای گردشگران هزینه دارد.

خبرگزاری مهر نیز دیروز در گزارشی با بررسی وضعیت گران شدن خدمات گردشگری در نوروز امسال اعلام کرد که بررسی پکیج‌های نوروزی دفاتر خدمات مسافرتی و تماس با یکی از هتل‌ها خط بطلانی بر ادعای معاون گردشگری کشور است که پیش‌تر گفته بود خدمات گردشگری در تعطیلات نوروزی گران نمی‌شود.

آنطور که خبرگزاری مهر نوشت، آژانس‌داران و هتلداران بر این موضوع که افزایش قیمت تورهای نوروزی در فاصله 25 اسفند تا هفته اول فروردین‌ماه طبیعی است اتفاق نظر دارند. به نوشته این خبرگزاری، قیمت اتاق در مهمان‌پذیرهای کشور نیز بین 30 تا 40 هزار تومان نوسان دارد. نوسان قیمت در هتل‌های دو تا سه ستاره 50 تا 90 هزار تومان و در هتل‌های چهار و پنج ستاره بین 100 تا 180 هزار تومان است.

مدیرکل امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است: هیچ افزایش نرخی در نوروز نباید رخ دهد چون سیاست سازمان میراث فرهنگی بر ارزان کردن سفر است.

به گفته شریفی، افزایش نرخ توسط مراکز خدمات گردشگری برای اینکه متحمل برخی هزینه‌ها شده‌اند، درمان مسئله نیست. به‌رغم آنکه سازمان میراث فرهنگی از اعزام بازرسان ویژه خود به‌منظور نظارت بر خدمات گردشگری در نوروز به سراسر کشور خبر داده است ولی پیگیری‌ها از وضعیت تورهای گردشگری و همچنین گزارش‌های منتشر شده از نرخ خدمات گردشگری داخلی در کشور اعم از هزینه تور و اقامت در هتل‌ها نشان از افزایش قیمت‌ها دارد.

نرخ جدید خدمات گردشگری که به گفته مسئولان گردشگری کشور افزایش نداشته نشان می‌دهد که گردشگران سفر سه روزه به کیش و پرداخت مبلغی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان برای هر فرد را کمتر از مسیرهای ارزان‌تر داخلی انتخاب می‌کنند.

شرایط کنونی گردشگری یعنی تمایل بیشتر ایرانیان به سفرهای داخلی در نوروز 91با افزایش قیمت دلار و رکود سفرهای خارجی به سود گردشگری داخلی تعبیر شده است ولی افزایش قیمت تورهای داخلی این نگرانی را شدت بخشیده است که در نوروز 91 از تورهای داخلی نیز چندان استقبال نمی‌شود.

کد خبر 162877

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز