شهرکرد: استان چهارمحال وبختیاری یکی از مناطق محروم کشور محسوب می‌شود، با این حال این استان با دارابودن یکی از مناطق بسیار زیبا در ایران همواره شاهد حضور انبوه مسافران در فصول مختلف سال به‌خصوص ایام عید نوروز و تابستان است، همچنین صنایع‌دستی بسیار زیبا و اقلام خوراکی متفاوت به‌عنوان سوغات استان می‌تواند نقش زیادی در جذب گردشگر به منطقه داشته باشد.

طبیعت - شهرکرد

به گزارش ایسنا با اندکی تامل و کندوکاو در شیوه زندگی ساکنان این استان پی به این نکته خواهیم برد که صنایع‌دستی استان حاصل تمدن و فرهنگ بالای مردمان این خطه از میهن است.

ارزش بالای صادرات صنایع‌دستی

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری می‌گوید: گلیم، نمد، البسه محلی، گل‌بندی خاتم، هنرهای چوبی، صنایع‌دستی عشایر و غیره از مهم‌ترین اقلام صنایع‌دستی استان است.

مهرداد رئیسی، با بیان اینکه هم‌اکنون صنایع‌دستی به 2بخش عشایری و شهری و روستایی تقسیم می‌شود، می‌افزاید: بعد از فرش، گلیم از مهم‌ترین صنایع‌دستی استان است، به‌طوری که سالانه 20 هزار مترمربع گلیم با ارزش ریالی بیش از 7میلیارد ریال در استان تولید می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: بیشتر صنایع‌دستی استان به‌صورت چمدانی و همراه مسافر از استان خارج می‌شود، این در حالی است که سال گذشته طبق آمار گمرک استان، حدود 105 هزار دلار صادرات نمد از استان داشته‌ایم.

رئیسی با اشاره به رشته‌های در حال منسوخ‌شدن صنایع‌دستی استان می‌گوید: آموزش و احیای رشته‌های صنایع‌دستی که در حال منسوخ‌شد‌ن هستند؛ چون وریس بافی، سیاه چادر، شیردنگ، قفل و کیسه بافی در برنامه کاری به‌منظور آموزش، توسعه و ترویج این معاونت قرار دارد، اما این رشته‌ها باید از لحاظ علمی و کاربردی توسعه یافته و به‌عنوان رشته‌های دانشگاهی دیده شود.

به گفته وی، بیشتر کالاهای استان به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، آمریکا، کشورهای اروپایی چون آلمان، فرانسه، ایتالیا و غیره صادر می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه صنایع‌دستی هر استان دارای ویژگی‌های منحصربه فرد خود است، خاطرنشان کرد: بافته‌های داری استان در سطح جهانی از جایگاه خاصی برخوردار است؛ گلیم استان نیز از گلیم‌های مرغوب کشور از لحاظ مواداولیه و نقشه است.

«سامان» قطب گردشگری استان

یکی از جامعه‌شناسان استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: توجه به آثار و صنایع‌دستی این منطقه، نگرش عمیق مردم به زندگی، غنای بالای فرهنگی و پایبندی به رسوم و آیین نیاکان خود در شیوه زندگی و ساخت آثار و مصنوعاتشان در این دیار تاثیر‌گذار بوده، به‌گونه‌ای که مسافران وقتی از گوشه و کنار کشور به این استان سفر می‌کنند، با قالیچه‌های دستباف، انواع گلیم و جاجیم برخورد می‌کنند که این قالیچه‌ها را بهترین سوغات این استان می‌دانند.فرشید مومن‌زاده، می‌افزاید: انواع قالیچه، جاجیم، محصولات زراعی از جمله گردو، بادام، کشمش، شیره انگور، گز، پولکی، عسل، کشک و قره قوروت (قارا) را می‌توان از مهم‌ترین سوغات استان معرفی کرد.

از گیاهان دارویی تا خشکبار

یکی از مغازه‌داران خشکبار استان نیز می‌گوید: گیاهان دارویی، یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌هایی است که مسافران می‌توانند مورد استفاده قرار دهند، این گیاهان به‌صورت خشکبار به فروش می‌رسد و مشهورترین آنها کرفس کوهی خشک شده، موسیر پرپر شده، تره کوهی، نعناع کوهی و گل اورونه هستند که می‌توانند به‌عنوان یک چاشنی مورد استفاده قرار گیرند و خواص سودمند گیاهی آنان را نباید از نظر دور داشت.

ربیعی ادامه می‌دهد: تولید بالای گردو و بادام در شهر سامان و زردآلوی خشک شده بخش دیگری از سوغات این منطقه را تشکیل می‌دهد، این در حالی است که از دیرباز استان را با قالیچه‌هایش می‌شناختند، قالیچه‌های دستباف با طرح‌های قالیچه خشتی، قالیچه گل‌مینا، قابی، قالیچه سرو کاج، قالیچه لچک، ترنج و قالیچه خرسک از شاهکارهای هنرمندان این خطه از ایران است.

وی ادامه می‌دهد: شهرهای چالشتر، فرخ شهر و شلمزار از مراکز مهم قالیبافی استان است. ربیعی اظهار می‌کند: از دیگر سوغاتی‌های استان می‌توان به گلیم سوزنی و رندی اشاره کرد که بسیار زیباست و روی فرش‌های گرانقیمت پهن می‌شود و نقوشی از مناطق و مناظر طبیعی، جانوران و پرندگان روی آن بافته شده است.

صادرات جاجیم به کشورهای غربی

عاطفه خانی، می‌افزاید: این قطعات را با طول مناسب تقسیم کرده و کنار یکدیگر می‌دوزند تا سطح یکپارچه موردنظر آماده شود.
وی ادامه می‌دهد: جاجیم نه تنها در ایران کاربرد دارد، بلکه تاکنون کشورهای استرالیا، آلمان، فنلاند، نروژ و کانادا نیز از این هنر استقبال کرده‌اند و تعداد قابل توجهی از این محصول به این کشورها صادر شده است.

بلداجی، روستایی در حوالی شهر بروجن است که با وجود کارگاه‌های فراوان تولید گز، نام این روستا را در سراسر استان، ایران و برخی کشورهای منطقه پرآوازه کرده است، گز بلداجی در انواع مختلف، مهم‌ترین سوغات استان است، به‌گونه‌ای که تقریبا به همه شهرهای بزرگ کشور صادر می‌شود و گزی نام آشنا در اقصی نقاط ایران بلکه حتی در برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس است.

داروی درد محرومیت

بدون شک توجه بیشتر به صنایع‌دستی و معرفی جاذبه‌های گردشگری برای رونق صنعت توریسم که از پردرآمد‌ترین صنایع دنیاست، می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور گرد محرومیت را از چهره استان چهارمحال و بختیاری بزداید و مردم میهمان نواز این استان را بر سر سفره رفاه اجتماعی میهمان کند.

کد خبر 161186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز