همشهری آنلاین: «درحال حاضر مجبور به تولید و فروش صنایع دستی هستیم و چاره‌ای جز این نداریم چراکه مالکیت مغازه‌های میدان امام موقوفه صارم‌الدوله و مشروط به فروش صنایع دستی هستند؛ وگرنه به دلیل شرایط نابسامان بازار و نبود بسته‌های حمایتی برای صنایع دستی تاکنون تغییر کاربری داده بودیم تا شاید دخل و خرج‌مان را هماهنگ کنیم»

به گزارش میراث خبر ، بازار امام اصفهان به موزه‌ای تبدیل شده برای اجناسی که در آینده‌ای نزدیک قرار است کاربری‌شان را از دست بدهند. چرا که در بهترین فصل توریست هم از رونق گردشگر خارجی خبری نیست.

این درحالی است که دیگر امیدی به وعده‌های متولیان حفظ، توسعه صنایع دستی هم وجود ندارد چرا که هنوز ضروری و ابتدائی‌ترین وعده‌های آنها (بیمه 7 درصدی صنعتگران و هنرمندان) محقق نشده است.

جواد ترکان خاتم ساز میدان امام با بیان این مطلب که بازار صنایع دستی امام در بهترین فصل توریست در رکود به سر می برد گفته است: با اینکه ژانویه بهترین فصل توریست به شمار می‌رود، اما میدان امام اصفهان خالی از توریست است.

وی می افزاید: پشتوانه صنایع دستی، توریست است. اگر توریست نباشد تولیدی هم صورت نمی‌گیرد. در حال حاضر با هدفمندشدن یارانه‌ها و افزایش قیمت تمام شده، دیگر کسی به سراغ صنایع دستی نخواهد آمد و در آینده‌ای نزدیک از مغازه‌های صنایع دستی تنها موزه صنایع دستی به جا می‌ماند.

ترکان در ادامه می گوید: در حال حاضر همان فروش محدود هم به این دلیل است که اجناس با کیفیت معمولی تولید می‌شود چرا که اگر بخواهیم با کیفیت واقعی تولید کنیم صنایع دستی کاملا از بین می‌رود. به عنوان مثال اگر قلم کار هنوز فروش دارد به دلیل چاپی بودن آن است وگرنه یک تیکه پت قلم کار حداقل 500 الی 600 هزار تومان قیمت خواهد داشت.

این صنعتگر اصفهانی که نسل اندر نسل به تولید صنایع دستی پرداخته‌اند، افزود: تنها فروش متوسط داخلی 13 روز عید است وگرنه در بقیه فصول هیچ فروشی وجود ندارد.

درحال حاضر فروشندگان مجبور به ادامه فعالیت هستند چرا که مالکیت مغازه به نام اوقاف است. و مالکیت آن نیز به شرط کاربری است و نمی توانند تغییر شغل بدهند.

متولیان صنایع دستی به فکر موزه های صنایع دستی باشند

شرایط اقتصادی و اجتماعی باعث می‌شود صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج شوند. به طوری که اگر سراغ از صنایع دستی هر شهری بگیریم تقریبا بیش از نیمی از صنایع دستی آن شهر منسوخ شده و دیگر کاربری گذشته را ندارد.

گفته می‌شود بیشتر تولید کنندگان و سازندگان صنایع دستی به دلیل کهولت سن از بین رفته اند و یا اینکه دیگر توان تولید و آموزش ندارند.

این درحالی است که بسیاری از رشته های صنایع دستی قدمتی طولانی را پشت سر نهاده اند و از سویی مختص یک شهر و یک قوم هستند و با منسوخ شدن آنها گویی هویت و پیشینه آن شهر از بین خواهد رفت.

درحال حاضر رشته های منسوخ شده نه تنها امکانی برای زنده شدن ندارند بلکه نمونه هایی از آن ها برای شناساندن به نسل آینده هم وجود ندارد.

کد خبر 125219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز