دستگاه‌های اجرایی که براساس تبصره چهار ماده یک بند 119 قانون بودجه و همچنین مصوبه هیأت وزیران موظف به خرید آثار صنایع‌دستی کشور شده‌اند، از نخستین اکسپوی صنایع‌دستی کشور که به‌منظور خرید صنایع‌دستی از سوی نهادها و دستگاه‌های اجرایی در برج میلاد برگزار شده است استقبال نکرده‌اند.

براساس قانون، دستگاه‌های اجرایی کشور موظف به خریداری صنایع‌دستی به مقدار یک دهم بودجه عمرانی خود شده‌اند. در این حال تنها برخی دستگاه‌ها در بازدید از نخستین اکسپوی صنایع‌دستی کشور که از هفته گذشته در برج میلاد تهران برگزار شده است اقدام به خریداری آثار هنرمندان صنایع‌دستی کشور کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار همشهری آثار متنوع صنایع‌دستی ایرانی در نخستین اکسپوی صنایع‌دستی کشور ویژه دستگاه‌های دولتی عرضه شده است که تنها یک قلم از آثار معرق ایرانی، شامل میز و صندلی معرق با نقش‌های برگرفته از مینیاتورهای ایرانی به مبلغ 550میلیون تومان از سوی یکی از دستگاه‌های دولتی خریداری شده است. براساس این گزارش تا ظهر دیروز پایین‌ترین خرید به میزان هشت‌میلیون تومان از سوی یکی از زیرمجموعه‌های دستگاه‌های دولتی بود.

براساس تبصره چهار ماده یک قانون بودجه کشور دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند یک دهم از محل اعتبارات عمرانی و مستحدثات خود را به خریداری صنایع‌دستی ایران اختصاص بدهند.

عبدلی رئیس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور در حاشیه اکسپوی صنایع‌دستی در برج میلاد تهران به خبرنگار همشهری گفت: دستگاه‌های اجرایی کشور موظف به خرید آثار صنایع‌دستی هستند و اگر برای خریداری آثار هنرمندان صنایع‌دستی مراجعه نکنند آنگونه نیست که بتوانند بودجه را در محل دیگر هزینه کنند بلکه باید آن‌را دوباره به خزانه کشور بازگردانند.

وی افزود: بودجه خرید صنایع‌دستی کشور حدود 32میلیارد تومان است که این رقم با درنظر گرفتن بودجه‌های ملی و استانی به 58میلیارد تومان نیز می‌رسد. این درحالی است که تاکنون دستگاه‌ها سه میلیارد تومان نیز از نخستین اکسپوی ویژه صنایع‌دستی در برج میلاد تهران خرید نکرده‌اند و سؤال ما این است که چرا نباید بودجه را در جای خود خرج کنند؟

به گفته مسئولان صنایع‌دستی کشور پنج هزار قلم کالای صنایع‌دستی از هنرهای گوناگون در نخستین اکسپوی صنایع‌دستی، به‌صورت ویژه برای خرید نهادها و دستگاه‌های اجرایی کشور عرضه شده است که سنگ‌های قیمتی و زیورآلات سنتی، فرش و تابلوفرش ایرانی، منبت و معرق‌کاری چوب، سفال و سرامیک و شیشه، چرم، تذهیب و مینیاتور و گلیم تنها بخشی از آثار ارائه شده هستند. سازمان نوسازی مدارس، سازمان آب و فاضلاب، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش و جوانان، سازمان انرژی اتمی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ازجمله سازمان‌هایی بودند که تا ظهر دیروز در بازدید از نخستین اکسپوی صنایع‌دستی نسبت به خرید آثار هنرمندان صنایع‌دستی اقدام کرده‌اند.

بازدید این دستگاه‌ها نیز تنها به خرید حدود دو میلیارد تومان از آثار هنرمندان صنایع‌دستی کشور انجامیده است. رامین مکابر یکی از صنعتگران صنایع‌دستی کشور که در رشته تراش سنگ‌های زینتی و ساخت زیورآلات سنتی فعالیت دارد به خبرنگار همشهری گفت: برگزاری اکسپوهای صنایع‌دستی بی‌تردید می‌تواند به صنعتگران صنایع‌دستی که دارای بنگاه‌های کوچک صنایع‌دستی هستند کمک ‌کند ولی باید توجه داشت که هنرمندان صنایع‌دستی واقعا نیاز به کمک‌های دولتی دارند.

کد خبر 184770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز