معاونان صنایع‌دستی کشور به همراه کارشناسان و برخی دیپلمات‌های ایران در کشورهای خارجی صبح دیروز در نشست هم‌اندیشی تبیین راهکارهای تحقق اهداف توسعه بخش صادرات صنایع‌دستی کشور که با حضور نماینده شورای‌عالی ایرانیان مقیم خارج از کشور، اتحادیه صنایع‌دستی سراسر کشور و تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع‌دستی وابسته به وزارت صنایع و معادن کشور برگزار شد به بررسی موانع و مشکلات صادرات صنایع‌دستی و چگونگی توسعه صادرات در این بخش به کشورهای خارجی پرداختند.

به گزارش خبرنگار همشهری، احمد بالان مدیرکل امور بازرگانی صنایع‌دستی در این نشست خواستار معرفی آثار صنایع دستی ایران از سوی سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور شد.

وی با تأکید بر نقش جدی وزارت خارجه در معرفی بازارهای هدف صنایع‌دستی به تولیدکنندگان صنایع‌دستی گفت: نیاز به ارتباط با بازرگانان خارجی و شبکه‌های مجازی و حقیقی برای صادرات صنایع‌دستی جدی است و رایزنان و نمایندگان و سفرای ایران در خارج از کشور می‌بایست نسبت به موضوع صادرات صنایع‌دستی توجیه شوند. وی گفت: ساده‌ترین محور رسیدن به اشتغال پایدار با نرخ ارزان، صنایع‌دستی است.

به گفته بالان در حوزه تجارت خارجی و در شرایطی که کشور در تحریم قرار گرفته است صنایع‌دستی می‌تواند در کنار اکوتوریسم جایگاه خوبی داشته باشد. وی با اشاره به‌وجود 101رشته صنایع‌دستی در 25مجموعه گفت: در سال91 براساس تکلیفی که در سند توسعه وجود دارد قرار است 1/5میلیارد دلار صادرات صنایع‌دستی داشته باشیم.

مدیرکل امور بازرگانی سازمان صنایع‌دستی کشور با اشاره به‌وجود صادرات چمدانی صنایع‌دستی گفت: در شش‌ماه نخست امسال شاهد 94درصد رشد صادرات صنایع‌دستی در مقایسه با آمار نیمه نخست سال 90 هستیم. احمد بالان با اشاره به 640 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی در نیمه نخست سال‌جاری و لزوم تلاش بیشتر برای رسیدن به اهداف تعیین شده،گفت: در شش‌ماه باقیمانده باید بیش از 800 میلیون دلار صادرات داشته باشیم و لازم است تا سازمان‌های متولی در این موضوع کمک کنند.

بالان کشورهای هدف صادرات صنایع‌دستی را هشت کشور آسیایی، 12کشور آفریقایی و عربی، 10کشور اروپایی و پنج کشور آمریکایی و اقیانوسیه خواند و گفت: کشورهای آسیایی نقش زیادی در صادرات صنایع‌دستی ایران داشته‌اند. عبدلی رئیس اتحادیه سراسری صنایع‌دستی کشور نیز با اشاره به اینکه حلقه مفقوده صنایع‌دستی کشور در کارکردهای ستادی است، درصورتی که ایران در ردیف سه برند مطرح جهان در کنار هند و چین در تولید صنایع‌دستی قرار دارد گفت: نیازمند برنامه‌ریزی منطقه‌ای در صادرات صنایع‌دستی هستیم.

وی گفت: بیشتر به‌دنبال حرکت اقتصادی در موضوع صنایع‌دستی هستیم و در موضوع خرید سازمان‌های دولتی نیز با این هدف که دکوراسیون آنها به سمت صنایع‌دستی کشور جذب شود درخواست خرید صنایع‌دستی کرده‌ایم.

 

کد خبر 189427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز