سه‌شنبه ۱ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۹
۰ نفر

الهام اناری: با پر رونق‌ شدن اکران نوروز در سال‌های اخیر، حالا اغلب تهیه‌کنندگان و فیلمسازان متمایل به نمایش فیلم‌هایشان در این ایام هستند.

معمولاً از اواخر دی ماه زمزمه‌ها در خصوص گزینه‌های اکران نوروز به راه می‌افتد و معمولاً در روزهای بعد از جشنواره گزینه‌های اکران قطعی می‌شود. به خصوص این که چند سالی است که فیلم‌های موفق جشنواره فجر در اکران نوروزی به نمایش درآمده‌اند.

با توجه به این که چند سالی سینمادارها در تعیین نوبت نمایش فیلم‌ها، نقش تعیین‌کننده‌ای یافته‌اند، فیلمی شانس بیشتری برای اکران نوروز دارد که سینمادارها آن را بپسندند.
سینمادارها هم متمایل به اکران فیلمی هستند که شانس بیشتری برای جذب مخاطب داشته باشد.

تجربه موفق نمایش آثار برگزیده جشنواره در اکران نوروز و صدرنشینی «اخراجی‌ها» و «سنتوری» در جدول بهترین فیلم‌ها به انتخاب مردم، شانس این دو فیلم را برای نمایش نوروزی بالا می‌برد.

از سوی دیگر از «رئیس» هم به عنوان یکی از گزینه‌های جدی اکران نوروز نام برده می‌شود. آخرین فیلم مسعود کیمیایی در جشنواره فجر با اشکالات فنی به نمایش درآمد.

همچنین باید به فیلم «مهمان» اشاره کرد که تهیه‌کننده‌اش قبلاً ثابت کرده که راه و رمز فتح گیشه را می‌شناسد. «یک شب» هم در صورت دریافت پروانه نمایش می‌تواند در چند سینمای محدود به نمایش درآید. قرار دادن یک فیلم جشنواره‌ای در کنار آثاری گیشه پسند می‌تواند به تنوع اکران نیز بینجامد.

اما جدی‌ترین گزینه برای نمایش نوروزی فیلم «شب‌بخیر فرمانده» است. این فیلم که توسط انیسه شاه‌حسینی کارگردانی شده، حال و هوایی جنگی دارد.

برای «شب بخیر فرمانده» گویا قراردادی از مدت‌ها قبل برای نمایش در اوایل اسفندماه امضا شده که گویا در نهایت به ادامه اکران آن در ایام نوروز خواهد انجامید.

نکته‌ای که اغلب اهالی سینما و صاحب‌نظران بر آن تکیه دارند، رعایت تنوع فیلم‌های نوروزی است و این که همه راه‌ها به فیلم‌های کمدی ختم نشود.

رئیس و سنتوری

مصطفی شایسته پخش‌کننده فیلم‌های جدید داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی نیز در این باره گفت: «سنتوری» و «رئیس» از موقعیت اکران در نوروز 86 برخوردار هستند. بحث نمایش فیلم «سنتوری» در نوروز 86 وجود دارد و هدایت‌فیلم قصد دارد پس از هماهنگی با داریوش مهرجویی و فرامرز فرازمند- کارگردان و تهیه‌کننده این فیلم- امکان اکران این فیلم را به عنوان برنامه‌ نوروزی سال86 فراهم کند و ما امیدواریم که فیلم تا آن موقع برای نمایش عمومی آماده‌شود.

وی همچنین در مورد احتمال اکران فیلم «رئیس» گفت: نمایش این فیلم در نوروز نیز منوط به صحبت با مسعود کیمیایی است و احتمال نمایش «رئیس» به عنوان برنامه‌ نوروزی سینماهای کشور وجود دارد، اما قطعا این دو فیلم در کنار یکدیگر به نمایش گذاشته نخواهند شد.

شایسته، در مورد نقش تنوع موضوعی در موفقیت فیلم‌های اکران نوروزی گفت: تنوع در چیدمان فیلم‌های اکران نوروز، می‌تواند موجب جلب نظر بیشتر مخاطب باشد و حق انتخاب را گسترده‌تر سازد، اما این شکل اکران که آرمانی‌ترین نحوه نمایش فیلم‌های ایرانی به شمار می‌رود، به هماهنگی بیشتر بین صاحبان فیلم‌ها و صاحبان سالن‌های سینما نیاز دارد.

کیمیایی هم با اشاره به احتمال اکران «رئیس» در ایام نوروز گفت: اگر مشکل صدای فیلم حل شود، این امکان وجود دارد که در ایام عید فیلم «رئیس» در سینماها اکران شود.

کارگردان «رئیس» پیش از این گفته بود: در حال اصلاح صدای فیلم رئیس هستم و اگر صدای فیلم به موقع درست شود، تا قبل از 15 اسفند یک نمایش خصوصی برای دوستان منتقد و هنرمندان ترتیب می‌دهم. اگر مشکل صدای فیلم حل شود، این امکان وجود دارد که در ایام عید هم فیلم رئیس در سینماها اکران شود.

کیمیایی درباره بازتاب فیلم «رئیس» بین تماشاچیان گفت: اگر به فیلمی بگوییم صامت ما یک فیلم صامت را بدون صدا می‌بینیم، اما نسخه به نمایش درآمده «رئیس» با صدای بد به نمایش در آمد و حتی اجازه تفکر در سکوت را به تماشاچیان نمی‌داد. بنابراین نمی‌توان در مورد واکنش تماشاچیان با قطعیت بحث کرد.

و اما «سنتوری» روایتی ساده از جوانی به نام علی است که به خاطر علاقه‌مندی‌های شخصی و با وجود مخالفت مادرش، به سمت نوازندگی سوق پیدا می‌کند و در نواختن سنتور به مهارت خاصی می‌رسد، اما استفاده از مواد مخدر زندگی دشواری را برای او رقم می‌زند. به نحوی که پس از چند سال زندگی، همسرش را از دست می‌دهد و به حضیض ذلت می‌افتد.

مهرجویی در این فیلم موضوعی ساده و اجتماعی را انتخاب کرده و با همان مهارت و توانایی خاصی که در خلق موقعیت‌های ناب و ماندگار دارد، فیلم را به گونه‌ای پیش می‌برد که بیننده با زاویه دید و فضایی جدید آشنا شود.

اخراجی‌ها

«اخراجی‌ها» ساخته مسعود ده‌نمکی در بیست‌و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر یکی دیگر از گزینه‌های اکران نوروزی سینماهاست. این فیلم به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران در این دوره از جشنواره شناخته شد و در سال‌های اخیر به تجربه ثابت شده فیلم‌های مردمی جشنواره در صورتی که با فاصله کمی از جشنواره اکران شوند، باز هم مورد اقبال عمومی قرار می‌گیرند.

ده‌نمکی در اولین ساخته بلند خود همه فاکتورهای لازم برای جذب مخاطب را مدنظر گرفته و با بکارگیری بازیگران حرفه‌ای، فیلمی مفرح ساخته و داستان‌های عاشقانه را دستمایه کارش در یک فضای جنگی قرار داده است. اکبر عبدی، کامبیز دیرباز، محمدرضا شریفی‌نیا، نیوشا ضیغمی و نگار فروزنده بازیگران فیلم تازه ده‌نمکی هستند.

مهمان

فیلم «مهمان» به کارگردانی سعید اسدی نیز یکی دیگر از احتمالات اکران نوروزی است که گفته می‌شود در گروه سینمایی قدس به نمایش در می‌آید. در این فیلم امین حیایی، پوریا پورسرخ، شقایق فراهانی، حسام نواب صفوی، مریم امیرجلایی و محمدرضا شریفی‌نیا به عنوان بازیگر حضور دارند و فیلم مضمونی کمدی دارد. «مهمان» پس از «آواز قو» که در سال 79ساخته شد، جدیدترین فیلم اسدی در مقام کارگردان است.

فرح‌بخش تهیه‌کننده این فیلم می‌گوید: مردم، در نوروز تماشای فیلم‌های مفرح را دوست دارند زیرا فضای نوروز، فضایی شاد و مفرح است، در عین حال که امسال به دلیل پایان ماه‌های سوگواری، نیاز به فیلم‌های مفرح بیشتر احساس می‌شود.

وی تأکید کرد: منظور من از اکران فیلم شاد، این نیست که همه فیلم‌ها در یک ژانر ساخته شده باشند، بلکه منظورم این است که فیلم‌های متنوع در فضایی شاد پیش بروند.

فرح‌بخش همچنین گفت: از زمانی که تنظیم اکران فیلم‌ها از بخش دولتی به بخش خصوصی واگذار شد، اکران نوروزی فیلم‌ها متنوع و پرمخاطب شده و این قضیه را استقبال بالای مردم و رضایت مردم از فیلم‌های اکران نوروز در چند سال اخیر، ثابت می‌کند.

یک شب

سیروس تسلیمی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما به فارس گفـت: اکران «یک شب» به کارگردانی نیکی کریمی در نوروز 86 تقریبا قطعی شده است. این تهیه‌کننده افزود: در حال مذاکره با مسئولان سینما فرهنگ برای اکران این فیلم هستم. «یک شب» در چند سینمای دیگر هم علاوه بر سینما فرهنگ به نمایش درخواهد آمد، اما هنوز قراردادی با سینماهای دیگر بسته نشده است. حدود دو ماه است که برای دریافت پروانه نمایش «یک شب» درخواست داده‌ایم و با دریافت این پروانه، فیلم در نوروز 86 اکران خواهد شد.

تسلیمی در ادامه با انتقاد از اکران فیلم‌های نوروزی گفت: نوروز فرصت بسیار مناسبی است تا پای مخاطبان به سینما باز شود. این امر نیازمند ایجاد تنوع در فیلم‌های اکران شده است، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

سیروس تسلیمی همچنین معتقد است: سینمادارها و نهادهای دولتی مانند حوزه هنری و بنیاد سینمایی فارابی در ایجاد تنوع در اکران نوروزی نقش بسیار پررنگی دارند، اما متاسفانه آنها بیشتر به دنبال فیلم‌های پرفروش در این ایام می‌روند و به همین دلیل معمولا ما در نوروز فقط شاهد اکران فیلم‌های طنز هستیم و همین موضوع تنوع نمایش را از بین می‌برد.

تسلیمی در ادامه گفت: سینما در نوروز فرصت دارد تا از همه طبقات، بیننده داشته باشد. این امر در صورتی محقق می‌شود که به همه نوع فیلمی اجازه اکران داده شود.

«یک شب» سال گذشته در بخش جشنواره‌ جشنواره‌های فیلم فجر به نمایش درآمد و در جشنواره‌های متعددی چون کن،‌ تورین، تسالونیکی، مونترال، ونکوور و مونیخ و... حضور داشت.

«یک شب» داستان پرسه‌های دختری جوان در خیابان‌های تهران است که در پرسه‌های شبانه خود با سه مرد همراه شده و از زبان هر یک از آنها داستان‌های مختلفی روایت می‌شود.

نیکی کریمی پیش از این در گفت‌وگویی اعلام کرده بود، «یک شب» از اوایل دی ماه در سینماهای فرهنگ، استقلال و عصر جدید به نمایش گذاشته می‌شود.

نیکی کریمی درباره فیلمش می‌گوید: کتاب «‌ناتور دشت» را می‌خواندم که این ایده به ذهنم رسید. این کتاب روایت پسری است که شب را در خیابان‌های نیویورک سپری می‌کند. ‌این فیلم متعلق به سینمای متعارف نیست، سوژه خیلی شخصی است، بنابراین خیلی علاقه‌مند بودم آنچه دلم می‌خواست انجام بدهم.

فیلمبرداری کار درخشان آقای جعفریان است، قرار گذاشتیم هیچ نور اضافی نداشته باشیم و می‌خواستیم به فضایی واقعی نزدیک باشیم.  در این فیلم می‌خواستم بازیگری به کمک من بیاید بنابراین هیچ کدام از سه شخصیت مرد بازیگر نبودند و فیلمنامه را هم نمی‌دانستند. سر صحنه به آنها می‌گفتم که باید چه بگویند و خیلی تمرین نمی‌کردیم چون خود من بزرگترین ضربه را از کارگردانانی خوردم که زیاد با بازیگران تمرین می‌کردند.

هانیه توسلی معصومیت توام با هوش را در چهره‌اش دارد و مناسب نقش اصلی داستان بود. نیکی کریمی «یک شب» را یک فیلم اجتماعی می‌داند که برای مخاطب ساخته است و می‌گوید: من فیلم را یک کالای صادراتی نمی‌بینم.

مسئله پروانه نمایش

از طرفی، در حالی که «سنتوری» به کارگردانی داریوش مهرجویی یکی از جدی‌ترین فیلم‌هایی است که بحث نمایش آن در نوروز 86 مطرح است، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها، از احتمال عدم نمایش فیلم «سنتوری» در نوروز 86 خبر داد.

وی گفت: به دلیل قوانین جدید اکران، هنوز نمایش این فیلم و برخی دیگر از فیلم‌هایی که صحبت‌ از نمایش آنها در نوروز 86 در جریان است، قطعی نشده‌ چرا که مدتی است این بحث مطرح شده که فیلم‌هایی به اکران عمومی می‌رسند که حداقل یک ماه از دریافت پروانه نمایش آنها گذشته باشد، اما «سنتوری» و برخی فیلم‌های دیگر، هنوز پروانه نمایش نگرفته‌اند.

با این حال بسیاری از سینمادارها متقاضی اکران این فیلم‌ها هستند.

کد خبر 16208

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز