همشهری آنلاین: مسکو دولت‌های لهستان و جمهوری چک را تهدید کرد در صورتی که به طرح آمریکا مبنی بر ادامه استقرار سپر دفاع موشکی در این کشور‌ها ادامه دهند، این خطر وجود خواهد داشت که در زمره اهداف نظامی روسیه قرار گیرند.

به نوشته روزنامه ایندپندنت، تهدیدات اخیر  دولت روسیه ممکن است به شدت بر روابط این کشور با لهستان و جمهوری چک تاثیر بگذارد.کشور‌هایی که سابق بر این از اقمار اتحد جماهیر شوروی محسوب می‌شدند.

البته نگرانی‌های زیادی نیز در کشور‌های اروپایی پدید آمده است. بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا از آن بیم دارند که روسیه از این پس سیاست خصمانه‌ای علیه آنان اتخاذ کند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه از هم اکنون گفته است که ادعا‌های ایالات متحده مبنی بر این که استقرار موشک‌های دفاعی در شرق اروپا با هدف مقابله با تهدیدات کشور‌های سرکش را باور ندارد.

ژنرال نیکلای سولووتسوف رییس نیرو‌های موشکی روسیه نیز روز دوشنبه 19 فوریه(30 بهمن) گفت:ادامه این حرکت(استقرار موشک‌های دفاعی در شرق اروپا)ثبات استراتژیک را بر هم خواهد زد.

این نظامی روس افزود:نیرو‌های موشکی استراتژیک روسیه قادر خواهند بود آن تاسیسات(سپر موشکی آمریکا در شرق اروپا) را در صورت اتخاذ تصمیمی مبنی بر ادامه طرح استقرار موشک‌های دفاعی مورد هدف قرار دهند.

طبق پیشنهادات ارائه شده آمریکا به لهستان و جمهوری چک لهستان میزبان 10 فروند موشک بالستیک خواهد بود  و سیستم راداری پیشرفته این موشک‌ها نیز در جمهوری چک استقرار خواهند یافت.

مسکو تهدید کرده است در صورت تحقق چنین امری در یکی از مناطق همجوار لهستان موشک‌های بالستیک میان برد مسقر خواهد کرد.

کد خبر 16204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز