دوشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۴:۵۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی ایران با بیان اینکه اگر منتظر یک سوپرمن یا ناجی هستید که با این شرایط بیاید و فوتبال ایران را نجات دهد، من آن سوپرمن نیستم و قطعا چنین شخصی را پیدا هم نخواهید کرد، تاکید کرد : کسی که فوتبال ایران را حرفه‌ای می‌داند، روی مریخ راه‌ می‌رود.

 به گزارش ایسنا، کارلوس کی‌روش پس از تمرین تیم ملی فوتبال ایران در جمع خبرنگاران دوباره دغدغه‌هایش را نسبت به سطح فوتبال ایران و فضای آن مطرح کرد و در واکنش به اینکه آیا نگرانی‌ای از افزایش تعداد مصدومان تیم ملی با توجه به فشردگی مسابقه‌های لیگ ندارید، گفت: این بازیکنان آمادگی انجام بازی‌های بین‌المللی و رویارویی با حریفان تراز اول جهانی را ندارند. من زمانی که در منچستریونایتد یا رئال مادرید بودم یک بازیکن طی 33 روز 11 تا 13 مسابقه انجام می‌داد. این یعنی به طور میانگین انجام یک بازی در کمتر از سه روز. آن‌ها بازیکنان بین‌المللی و کار کرده‌ای هستند که در بستر فوتبال اروپا تمرین کرده و آماده می‌شوند. آن‌ها این آمادگی را دارند اما بازیکنان ما در حال حاضر چنین آمادگی را ندارند. مردم از تیم ملی کشورشان انتظار دارند. اگر این انتظار را داشته باشیم که مقابل تیم‌های اروپایی قرار بگیریم، به آن‌ها ببازیم و بعد من بگویم بازیکنان خسته بودند آیا شما این را از من قبول می‌کنید؟ چه کسی از تیمش انتظار بازنده بودن را دارد؟ اگر قرار است به جام جهانی برویم و در آنجا ببازیم اصلا بهتر است نرویم. اما اگر می‌خواهیم در سطحی باشیم که امکان موفقیت‌مان کم نباشد، پس باید بسیار جدی‌تر از گذشته کارمان را ادامه دهیم. باید از الان خیلی جدی‌تر کار کرد و از هیچ بهانه‌ای سوء استفاده نکنیم.

 کی‌روش تاکید کرد‌: من واقعا نگران هستم. در یک جاهایی می‌بینم پزشک بعضی از تیم‌ها به ما اعلام می‌کنند که فلان بازیکن وضعیت جسمانی مساعدی نداشته و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند در زمین تمرین حاضر شود و در خدمت تیم ملی باشد اما بعد از آن می‌بینیم همان بازیکن در یک مسابقه بین‌المللی برای تیمش بازی می‌کند! مشکل ما اینجور جاهاست. پزشکان بعضی تیم‌های باشگاهی می‌گویند بازیکن‌شان نمی‌تواند بازی کند اما بعدا می‌بینیم که بازی می‌کند و ظاهرا فشار ناشی از آن بازی باعث تشدید مصدومیتش شده و آسیب دیدگی‌اش بسیار جدی‌تر از گذشته می‌شود.

 کی‌روش گفت: همیشه می‌توان عنوان کرد که بازیکنان خسته‌اند اما اگر واقعا آن‌ها به خاطر خستگی شرایط سختی را تحمل می‌کنند پس باید برنامه ریکاوری کامل و دقیقی را داشته باشیم تا آن‌ها در آینده نزدیک به زودی آماده شوند. ما برنامه دیگری جز این نداریم. این‌ها قوانین بازی‌های بین‌المللی و آمادگی بازیکنان برای انجام مسابقه‌ها است. شما فکر می‌کنید آیا چاره دیگری وجود دارد؟ من اصولا آدمی نیستم که از این و آن ایراد بگیرم و اصلا این‌ حرف‌ها را هم برای این نمی‌زنم که بخواهم از عملکرد کسی ایراد بگیرم بلکه انجام بازی‌های بین‌المللی و موفقیت در آن‌ها چنین درخواست‌هایی را از من دارد که مشکلات را بیان کنم؛ مشکلاتی که بسیار جدی است.

 کی‌روش افزود: برای اینکه کارم را انجام دهیم و تیم آماده‌ای داشته باشم نمی‌توانم خیلی به این حرف‌ها توجه کنم اما با اینکه همه می‌دانیم کره زمین به دور خورشید می‌چرخد اما بعضی‌ها می‌گویند این خورشید است که به دور زمین می‌چرخد! (به شوخی) آن‌ها اعتقاد دیگری دارند.

 سرمربی تیم ملی در پاسخ به این سوال که بنابراین فضا و بستر فوتبال ایران را تحت هیچ شرایطی همسو با فضای حرفه‌ای ذهنی‌تان و آنچه که باید به آن برسیم نمی‌دانید گفت: بدون شک. آیا شما در این موضوع شکی دارید؟ یک نفر را نشان دهید که بگوید فضای فوتبال ایران به فضای حرفه‌ای فوتبال نزدیک شده است. اگر کسی چنین باوری دارد، حتما روی کره مریخ راه می‌رود! باور کنید کار من اشکال گرفتن از این و آن نیست. کار من این است که از تمام افراد و مسئولانی که در فوتبال ایران فعالیت می‌کنند دعوت کنم که بیایند تا محیط فوتبال ایران را عوض کنیم. ما باید با خودمان صداقت داشته باشیم. آیا جز این است که این بازیکنان بعضا روی زمین‌هایی که استاندارد نیست بازی می‌کنند، مصدوم می‌شوند و فشار زیادی را تحمل می‌کنند؟ اگر این اشکال را می‌گویم از کار کسی ایراد نگرفته‌ام. هدفم بیان مشکلات و گفتن آن به مردم است.

 کی‌روش با بیان اینکه فرصتی برای تعلل زمان برای حل مشکلات نیست ادامه داد: آیا ما می‌توانیم نسبت به این مسائل بی‌خیال باشیم؟ باید سحرخیز بود و خیلی سخت شروع به کار کرد. اگر بخواهیم حتی تا فردا هم صبر کنیم دیر است. ما سه ماه حساس پیش رو داریم. این سه ماه خیلی مهم است. باور کنید این سه ماه برای ما بسیار حساس است. ما در ماه جون سه بازی مهم داریم و تکلیف جام جهانی ما آنجا رقم می‌خورد. من نمی‌توانم کارم را به راحتی انجام دهم، اگر کسانی که اطرافم هستند خواب باشند. ما باید همیشه بیدار باشیم.

 کی‌روش در واکنش به اینکه فکر نمی‌کنید مردم ایران به شما به مثابه یک سوپرمن و ناجی برای فوتبالشان نگاه می‌کنند و انتظار دارند شما در این فوتبال و در این تیم ملی تحولی ایجاد کنید به خبرنگاران گفت:‌ من نیاز به حمایت دارم. تنهایی نمی‌شود کار کرد. شاید سوپرمن بتواند اما من نمی‌توانم. من حمایت و همکاری همه مربیان فوتبال ایران را می‌خواهم. این مسئله جدی مربوط به تعهد ماست. اگر فکر کنید یک سوپرمن پیدا می‌کنید که بیاید فوتبال ایران را از اوضاع فعلی‌اش نجات دهد، سخت در اشتباه هستید. سعی من این است که عضوی از خانواده فوتبال در ایران باشم. خانواده‌ای که هدفش پیشرفت در فوتبال است و دشمن کسانی هستم که کم‌کاری کنند و در خواب باشند. مطمئنا خیلی‌ها می‌خواهند به این پیشرفت‌ها برسیم. خیلی از مربیان و مدیران. اما نباید فراموش کنیم که هیچ وقت این کار جدی را نباید به عقب بیندازیم.

 کی‌روش در ادامه صحبت‌هایش بر کاهش تعداد تیم‌های لیگ برتر تاکید کرد و گفت: می‌خواهید یک حقیقت را برایتان بگویم؟ حقیقتی که نسبت به آن دغدغه دارم. حقیقتی که به کار خودمان هم بسیار مربوط می‌شود. بزرگ‌ترین اشتباه این است که چشم‌مان را ببندیم و بگوییم همه چیز خوب است. من با شجاعت می‌گویم که تعداد تیم‌های لیگ برتر ایران باید به 16 تیم کاهش یابد و همچنین بیایید در میان آن 16 تیم ، تیمی را تشکیل دهیم که فقط از بازیکنان زیر 22 سال استفاده کند. ممکن است این تفکر اشتباه باشد اما اگر ایده بهتری دارید، بیان کنید. اگر ایده دیگری دارید به من ثابت کنید. من از هر ایده بهتری که در این زمینه وجود داشته باشد استقبال می‌کنم.

 کی‌روش در واکنش به خبرنگاران که عنوان کردند رسانه‌ها در این دوره تیم ملی بیشترین حمایت را از کادر فنی این تیم داشته‌اند و هیچ گونه حاشیه‌ای در این زمینه به وجود نیامده است خاطرنشان کرد: این موضوع وظیفه من را بیشتر می‌کند. من به حمایت رسانه‌ها از تیم ملی و کادر فنی‌اش نگاه تشویق شونده ندارم. من سعی می‌کنم انتظاراتی که وجود دارد را برآورده کنم. مسئولیتم با این رویکرد رسانه‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود چرا که بیش از 70 میلیون نفر ایرانی پشت سر شما هستند و شما نمایندگان‌شان در اینجا هستید.

 کی‌روش در پاسخ به این سوال که آیا پس از پایان لیگ برتر در اواسط اردیبهشت ماه آیا از آن زمان تا شروع اولین مسابقه تیم ملی در مرحله بعدی انتخابی جام جهانی، فرصت کافی برای آماده‌سازی تیم و ریکاوری جسمانی بازیکنان وجود دارد گفت: امیدوارم. باید ببینیم در آینده چه شرایطی رقم می‌خورد. من به سازمان لیگ پیشنهاد دادم که ما اردوی تیم ملی را از 12 ماه می شروع کنیم. اگر با برگزاری اردو در این زمان موافقت شود، امیدواریم به هدف‌مان جهت آماده کردن تیم برسیم.

 سرمربی تیم ملی درباره تمرین‌های این تیم پیش از بازی با قطر نیز خاظرنشان کرد: ما اردوی خوبی در دوبی داشتیم و بازی تدارکاتی مناسبی را هم مقابل اردن انجام دادیم که من از تعهد و روحیه جنگندگی بازیکنان تا آخرین لحظه آن مسابقه خوشحالم و آن‌ها را تحسین می‌کنم. ما در این اردو به بازیکنان جدیدی فرصت حضور در تیم ملی دادیم. بازیکنانی چون یعقوب کریمی، رضا حقیقی و شجاع خلیل آزاد. همچنین چند دروازه‌بان جوان را هم دعوت کردیم تا همگی آن‌ها را در این اردو ببینیم و بسنجیم که اوضاع‌مان در آینده چطور است. ما باید آن‌ها را ارزیابی می‌کردیم و شجاعت به خرج دهیم و بازیکنان جوان را مورد آزمایش قرار دهیم. در بازی با اردن از نظر برنامه‌ریزی در داخل زمین هم به نتایجی رسیدیم که طبق آن در تمرین‌های این روز مشغول برطرف کردن نقاط ضعف تیم هستیم.

 کی‌روش درباره بازی با قطر و اینکه رکورد شکست‌ناپذیری تیم ملی را همچنان حفظ کرده‌ است گفت: بازی با قطر یک بازی متفاوت نسبت به دیدار با اردن است. این مسابقه در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی برگزار می‌شود و ما باید با تمرکز کامل و ارائه یک فوتبال رو به جلو در آن مسابقه حاضر شویم و سعی کنیم با قدرت تمام از موقعیت‌هایمان بهترین استفاده را ببریم. این مسابقه هم فرصتی است برای دفاع از جایگاه،‌ اعتبار و رکورد تیم ملی ایران در رقابت‌های بین‌المللی. ما باید به حریفان‌مان ثابت کنیم که ورزشگاه آزادی می‌تواند برای آن‌ها یک کابوس وحشتناک باشد. بنابراین بهترین بازیکنان‌مان را به میدان می‌فرستیم و هدف‌مان پیروزی و راهیابی به مرحله بعد به عنوان تیم نخست است.

 کی‌روش همچنین درباره اضافه شدن اشکان دژاگه به تیم ملی و رونمایی از او در بازی با قطر گفت: هیچ مشکلی درباره حضور دژاگه در تیم ملی نیست. ما در همین زمان اخیر با سایر بازیکنان ایرانی و لژیونرهایی که در فوتبال اروپا بازی می‌کنند در تماس بودیم و وضعیت آن‌ها را بررسی کردیم. با این هدف که بهترین‌ها را به تیم ملی دعوت کنیم. برای من فرقی نمی‌کند که بهترین بازیکنان در لیگ‌های خارجی بازی می‌کنند یا در مسابقه‌های داخلی ایران. این مسئله را قبلا هم گفته‌ام و متاسفانه بر خلاف صحبت‌هایی است که بعضا شنیده می‌شود! ما همه بازیکنان را زیر نظر داریم و مطمئن باشید به بازیکنان مستعد فرصت حضور در تیم ملی را می‌دهم. ما سعی می‌کنیم گروه بزرگی را برای تیم ملی به وجود آوریم.

 سرمربی تیم ملی در پایان خطاب به مردم ایران گفت: از تمام هواداران تیم ملی ایران می‌خواهم که چهارشنبه به ورزشگاه آزادی بیایند و از تیم ملی کشورشان حمایت کنند. حضور آن‌ها و تشویق‌هایشان به تیم ملی برای موفقیت مقتدرانه در بازی با قطر کمک می‌کند.

کد خبر 161933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز