همشهری آنلاین: مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 با معرفی نفرات و آثار برگزیده بخش‌های مختلف شب گذشته در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

جشنواره فیلم

به گزارش همشهری آنلاین، اسامی آثار برگزیده در بخش‌های مختلف به شرح زیر است :

معرفی برگزیدگان بخش اصلی

در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره فیلم 100،از برگزیدگان هیات داوران اصلی در سه بخش داستان، مستند و انیمیشن تقدیر شد.

بخش داستان

جایزه اول داستانی، برای فیلم کوتاه "انگشت" به علی جانب الهی از تهران تقدیم و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

جایزه دوم داستانی، برای فیلم کوتاه "به هم نگاه نکنید" به ابوالفضل کاهانی از تهران تقدیم و لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

جایزه سوم داستانی، برای فیلم کوتاه "و می گذریم" به پریسا گرگین از تهران تقدیم و دیپلم افتخار و مبلغ 1 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

بخش مستند

جایزه اول مستند، برای فیلم "پروا" به  احسان سعیدی از تهران تقدیم و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

جایزه دوم مستند، برای فیلم "اهالی محترم" به سعیده رحیم زاده از تهران تقدیم و لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی اهداء شد.

جایزه سوم مستند، برای فیلم " فصل نان" به "حمد واعظی از زنجان تقدیم و دیپلم افتخار و مبلغ 1 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

بخش انیمیشن

جایزه اول انیمیشن، برای اثر "من ایرانی در حال پیشرفتم" به نیما میگلی از تهران تقدیم و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

جایزه دوم انیمیشن، برای اثر "لوتکا" به سیده سامره علوی از گیلان تقدیم و لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی اهداء شد.

جایزه سوم انیمیشن، برای اثر "مردی که قلب داشت" به " سید مهدی ماهانی" از کرمان تقدیم و دیپلم افتخار و مبلغ 1 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

رسول صدر عاملی، کیانوش عیاری، نورالدین زرین کلک، حسام الدین آشنا و فرهاد ورهرام، داوری بخش اصلی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 را بر عهده داشتند.

معرفی آثار برگزیده بخش جوان

در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین­‌المللی فیلم 100، از بین 133 اثر راه یافته به بخش مسابقه از برگزیدگان در بخش داستانی، انیمیشن و مستند از سوی هیات داوران جوان، تقدیر شد.

جایزه بهترین داستان، از سوی هیات داوران جوان به "ابوالفضل کاهانی" از تهران برای فیلم «به هم نگاه نکنید» تعلق گرفت و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

جایزه بهترین انیمیشن، از سوی هیات داوران جوان به "رامین رهبر" از همدان، برای انیمیشن «ترازو» تعلق گرفت و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

جایزه بهترین مستند،از سوی هیات داوران جوان به "مهدی دهقان" از بوشهر برای مستند«کوچه ماهی» تعلق گرفت و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز اهداء شد.

فرحناز شریفی، شهرام مکری، آیدا پناهنده، بهروز شعیبی و معین صمدی،اعضاء هیأت داوران جوان بخش اصلی هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 بودند و ارزیابی آثار را بر عهده داشتند.

برگزیدگان بخش رادیویی

هیات داوران رادیویی جایزه بزرگ جشنواره ، جایزه ویژه اخلاق ، جایزه دوم جشنواره در بخش رادیویی و جایزه سوم جشنواره و جایزۀ ویژه جهاد اقتصادی را به فیلمسازانی از تهران، کرج و مشهد اهداء کردند.

جایزه بزرگ جشنواره، به "عبدالله حاجی محمدی" از تهران، برای(تنها صداست که می‌ماند) تعلق گرفت و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز تقدیم شد.

جایزه ویژه اخلاق، به "ساناز باقری" از تهران، برای (اخلاق در جامعه) تعلق گرفت و تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ 4 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز تقدیم شد.

همچنین جایزۀ ویژۀ جهاد اقتصادی به "سعید میرنژاد " از تهران به خاطر اثر رادیویی (صنعت گردشگری و جهاد اقتصادی) اهداء شد. وی تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 3 میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کرد.

جایزه دوم جشنواره به "الهه بیات" از کرج برای(خونه ما) تعلق گرفت و لوح تقدیر، مبلغ 2 میلیون تومان جایزه نقدی به او تقدیم شد.

جایزه سوم جشنواره به "منصوره افضلی" از مشهد برای (باران) تقدیم شد. و دیپلم افتخار و مبلغ 1 میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کرد.

در این بخش 211 فیلمساز، 488 اثر رادیویی را به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده بودند که از این تعداد 71 اثر به بخش رقابتی جشنواره راه یافت.

محمود خوشنویس، محمد امام جمعه، محمد رحمان نظام اسلامی، جمال احمدی و شهناز دهکردی هیأت داوران بخش رادیویی هشتمین جشنواره فیلم 100 بودند و ارزیابی آثار را بر عهده داشتند.

برگزیدگان بخش ویژۀ جهاد اقتصادی

در مراسم اختتامیه هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100 دو اثر در بخش رادیویی و بخش داستانی جشنواره، جایزۀ ویژۀ جهاد اقتصادی جشنواره را از آن خود کردند.

"سلمان خورشیدی" و "سعید میر نژاد" جایزۀ ویژۀ جهاد اقتصادی هشتمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم 100 را دریافت کردند.

از میان 133 اثر راه یافته به بخش مسابقه، "سلمان خورشیدی" از تهران برای فیلم داستانی«نیلوفر آبی» جایزه ویژه جشنواره باموضوع جهاد اقتصادی را دریافت کرد.

هیات داوران "سعید میرنژاد" از تهران را برگزیده بخش رادیویی با موضوع جهاد اقتصادی برگزیده اعلام کرد و از این فیلمساز برای اثر رادیویی (صنعت گردشگری و جهاد اقتصادی) در بخش ویژه جهاد اقتصادی، تقدیر شد.

به هر یک از این دو فیلمساز تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 4 میلیون تومان جایزه نقدی اهداءشد.

"سلمان خورشیدی" در «نیلوفر آبی» داستان امید و حرکت در هجمۀ مشکلات روزمره را بیان می‌کندو یادآور می‌شود که باید برای فائق آمدن به مشکلات اقتصادی آماده شد و حرکت کرد.

"سعید میرنژاد" در اثر رادیویی (صنعت گردشگری و جهاد اقتصادی) اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد کشور را با توجه به سال جهاد اقتصادی گوشزد می کند. "میرنژاد" در این اثر هنری به گفت‌وگو با یک توریست درشهر ماسوله می­‌پردازد.

تقدیر از دو فیلمساز در بخش سینمای اخلاق

هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100، از برگزیدگان بخش ویژه (سینمای اخلاق) در مراسم اختتامیه تقدیر کرد.

هیات داوران رادیو از بین 488 اثر رسیده به دبیرخانه و هیات داوران از بین 133 اثر راه یافته به بخش مسابقه، جایزۀ ویژۀ خود در بخش (سینمای اخلاق) را به "پریسا گرگین" و "ساناز باقری" اهداء کرد.

هیات داوران جوان،جایزۀ ویژۀ سینمای اخلاق در بخش داستانی جشنواره را به "پریسا گرگین" از تهران برای فیلم« و می‌گذریم » اهداء کرد و تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 4 میلیون تومان جایزه نقدی به این فیلمساز جوان تقدیم شد.

هیات داوران رادیو، جایزۀ ویژۀ سینمای اخلاق در بخش رادیو را به "ساناز باقری" از تهران برای(اخلاق در جامعه) تقدیم کرد و این فیلمساز، تندیس جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 4 میلیون تومان جایزه نقدی از این جشنواره دریافت کرد.

اثر "پریسا گرگین" با عنوان «و می‌گذریم» به مشاجرات زن و شوهری با نگاهی داستانی می­‌پردازد و استرس و اظطراب حاکی از این تنش­های خانوادگی را بر کودکان به تصویر می­‌کشد.

همچنین اثر رادیویی (اخلاق در جامعه) از "ساناز باقری"با روایتی داستانی از شیوه مرسوم دزدیده شدن مدارک شناسایی افراد در هنگام تصادف نقد می‌کند و توجه مخاطب را به این عمل غیر اخلاقی در جامعه معطوف می­‌کند.

جایزه بزرگ جشنواره فیلم 100

جایزه بزرگ هشتمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم 100 به دو بخش اصلی جشنواره(در بخش انیمیشن) و به بخش رادیویی جشنواره اختصاص گرفت.

هیات داوران اصلی و هیات داوران جوان و هیات داوران رادیویی جایزۀ ویژۀ هشتمین جشنواره فیلم 100 را به "مهدی علی بیگی" و "عبدالله حاجی محمدی" اهداء کردند.

هیات داوران اصلی و هیات داوران جوان، با رای مشترک و یکسان،جایزۀ بزرگ جشنواره در بخش انیمیشن را به "مهدی علی بیگی" از تهران برای انیمیشن « تکامل» اهداء کرد.

"مهدی علی بیگی" این انیماتور جوان تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی و 5 میلیون تومان حمایت از تولید بعدی را از جشنواره فیلم 100 به ارمغان برد.

"عبدالله حاجی محمدی" از تهران برای اثر رادیویی (تنها صداست که می­‌ماند) جایزۀ بزرگ جشنواره در بخش رادیو را دریافت کرد و تندیس جشنواره، لوح تقدیر، مبلغ 5 میلیون تومان جایزه نقدی و 5 میلیون تومان حمایت از تولید بعدی را هدیه گرفت.

انیمیشن «تکامل» اثر "مهدی علی بیگی"برشی از روند تکامل بشر، پیش از انسان مدرن و پس از او را به تصویر کشیده بود.

در این انیمیشن، همه موجودات زنده برای بقای خود می‌جنگند و سعی می‌کنند خود را با شرایط وفق ‌دهند. انسان هم از این قاعده مستثنی نیست، اما پا را فراتر از این قاعده گذاشته، برای بقا با زمین و زمان می‌جنگد.

اثر رادیویی(تنها صداست که می­ماند) کاری از "عبدالله حاجی محمدی" یادمان می­آورد که صدای شادی‌ها،غم‌ها، تنهایی‌ها و سکوت در زندگی ماندگار است.

تقدیر از فیلمسازان در بخش حمایتی

هیات داوران اصلی و جوان هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم 100،در مراسم اختتامیه این جشنواره،در مجموع از یازده فیلمساز در بخش حمایتی جشنواره تقدیر کردند.

هیات داوران پیشکسوت برای هشت فیلمساز و هیات داوران جوان برای سه فیلمساز جایزه حمایت از تولید اثر بعدی را اختصاص دادند.

جایزه حمایتی هیات داوران اصلی برای انیمیشن «من همین جا راحتم» به "مقداد اخوان"، برای مستند «اندازه نگه دار که اندازه نکوست» به "ستار ناصری"، برای فیلم داستانی «سفید مثل یک روز برفی» به "حبیب هوشیار"، برای فیلم داستانی«پدرم همه فصل هایش یکی بود» به "یاشلی علیزاده"، برای«خرس قطبی» به "علیرضا احمدی» و برای فیلم داستانی«سئانس فوق‌العاده» به "مصطفی ربانی" از تهران تعلق گرفت.

هیات داوران اصلی در این بخش دو فیلمساز از اصفهان و مازندران را حمایت کردند. و جایزۀ حمایتی هشتمین جشنواره فیلم 100 برای فیلم داستانی «خاکستری» به "زهره شیخ خوراسگانی" از اصفهان و برای «سیب» به "عزت الله قربانی آمو دشتی" از مازندران اهداء شد.

همچنین هیات داوران جوان سه فیلمساز از تهران و قم را در بخش حمایتی جشنواره معرفی کردند.

جایزه حمایتی هیات داوران جوان، برای انیمیشن «تکامل» به "مهدی علی بیگی"، برای فیلم داستانی«سئانس فوق‌العاده» به "مصطفی ربانی" از تهران و برای فیلم داستانی «چهار» به "محمدرضا کشاورز" از قم اهداء شد.

هر یک از برگزیدگان بخش حمایتی جشنواره، لوح تقدیر و مبلغ 2 میلیون تومان از هشتمین جشنواره فیلم 100 دریافت کردند.

آثار برگزیده در بخش حمایتی جشنواره می‌توانند برگزیده در بخش های اهدایی دیگر جشنواره باشند.

برگزیدگان بخش بین الملل

دربخش بیداری اسلامی مستند "مسیر آن زن" ساخته سالی ابوباشه جایزه گرفت. جایزه ویژه بخش داستانی فیلم سرنوشت از کشور ترکیه اهدا شد و دربخش انیمیشن یک فیلم کره‌ای جایزه گرفت.

جایزه صلح و نوع دوستی هم به فیلم "ندامت" میرویس رکاب از افغانستان اهدا شد.

 

کد خبر 161621

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز