دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۲۲
۰ نفر

گروه سیاسی: وزیر خارجه اظهارات رایس مبنی بر ضرورت تغییر ۱۸۰ درجه‌ای سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران را مثبت و دردست بررسی خواند.

 منوچهرمتکی درجریان نشست مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود درتهران که ایرنا خبرآن را منتشرکرد بابیان اینکه اظهارات روزهای اخیر رایس به گونه‌ای که دررسانه‌ها منعکس شده اظهارات و مواضع جدیدی است، گفت: ما این اظهارات را با نگاه مثبت دردست بررسی داریم و نتیجه بررسی‌ها را بعد ازدریافت دقیق مطالب اظهارشده اعلام خواهیم کرد.

متکی همچنین درارتباط با آخرین تحولات پرونده هسته‌ای تصریح کرد: در دیدار هفته‌ گذشته‌ لاریجانی‌وسولانا در مونیخ، این تفاهم به دست آمد که گفتگوهای طرفین از جایی که قطع شده ازسرگرفته شود.

به گزارش مهر، وی درباره پیشنهاد موسوم به پیشنهاد سولانا برای حل مسئله هسته ای ایران که متضمن حق غنی سازی 4درصد برای تهران است، اظهار داشت: فکر می‌کنیم در فضای جدیدی که ایجاد شده و کشورهای مختلف خواهان ازسرگیری مذاکرات هستند، اگر دخالت‌های سیاسی مانع نشود، امکان اینکه مذاکراتی سازنده صورت گیرد و به نتایج مناسبی برسد وجود خواهد داشت. 

این درحالیست که 2روزقبل سید محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت خارجه نیز ازاحیای مذاکرات لاریجانی و سولانا خبرداده بود.

 ایسنا نیزگزارش داد در این نشست خبری وزیرخارجه عمان ضمن حمایت از برنامه هسته‌ای ایران گفت: در شرایط فعلی برکسی پوشیده نیست که برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیزاست و هیچ نشانه‌ای مبنی برنظامی‌بودن آن وجود ندارد.

یوسف بن علوی با بیان اینکه ما به عملکرد برنامه هسته‌ای ایران اعتماد داریم تصریح کرد: روابط تاریخی میان کشورهای منطقه در دو سوی خلیج فارس روابطی پیوسته و بسیار عمیق‌تر از سیاست‌های موسمی‌و گذرا است. 

وی افزود: تلاشهای دشمنان برای اعمال فشارهای سیاسی نمی‌تواند مانع از پیوند کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران شود، چرا که هیچ اختلافی بین دو طرف وجود ندارد.

بن علوی در عین حال ضمن استقبال از بر قراری همکاری‌های هسته‌ای میان ایران ‌و کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکیدکرد: استفاده از فناوری هسته‌ای مورد نیاز کشورهای عربی و اسلامی‌است اما نکته‌ای که باید مورد توجه قرارگیرد، ایجاد اعتماد براساس ان پی تی است.

پیگیری آزادی دیپلمات‌های ایرانی

منوچهرمتکی، وزیرخارجه در جریان دیدار با اشرف جهانگیر قاضی، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق خواهان پیگیری جدی موضوع دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی در عراق از سوی دبیرکل سازمان ملل و تلاش وی برای آزادی آنها شد.

کد خبر 16161

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز