سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: منوچهر متکی وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدار و تبادل نظر با مقامات مغرب، سه شنبه شب 17 بهمن، رباط را به مقصد تهران ترک کرد.

وزیر امو خارجه عصر دوشنبه در ادامه دیدارهایش با مقامات مغرب در رباط با "عبدالواحد راضی" رئیس مجلس نمایندگان مغرب دیدار و گفت وگو کرده بود.

متکی و رئیس مجلس نمایندگان مغرب در این دیدار، در خصوص مسائل دوجانبه و بین المللی بویژه مسائل ایران، عراق، لبنان و جهان اسلام و حقوق ایران در برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز و پرونده اتمی به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

متکی ضمن ابراز خوشحالی از سفر به کشور دوست و برادر مغرب ، سوابق و روابط تاریخی بین دو کشور، مشترکات فرهنگی و دینی میان ملتهای ایران و مغرب را یادآور شدند و از روند رو به گسترش روابط دو جانبه در تمام زمینه ها و افزایش مبادلات بازرگانی از 50 میلیون دلار در سال 2000 به سقف 550 میلیون دلار در حال حاضر ابراز خرسندی کردند.

وزیر امور خارجه با اشاره به تجارب ایران در زمینه های مختلف صنعتی بویژه در صنعت نفت و گاز و صنایع خود رو سازی ، سد سازی و انرژی گفت ایران آمادگی کامل دارد تا تجارب خود را در این زمینه ها با مغرب در میان گذارد.

متکی در این دیدار با ارزیابی مناسبات دو کشور گفت: روابط با مغرب روابطی دیرینه و تاریخی است و هیچ مانعی برای تقویت و تعمیق آن وجود ندارد و ایران و مغرب دروازه‌های مهم برای دو منطقه مهم و استراتژیک آسیا و آفریقا هستند.

وی تصریح کرد: اراده رهبران دو کشور، بهترین سرمایه برای گسترش همکاری تهران - رباط در زمینه‌های مختلف است و ظرفیت روابط فیمابین، بسیار بیشتر از سطح مبادلات ‪ ۵۵۰‬میلیون دلاری فعلی است.

وی ادامه داد: راه‌حل‌های خشونت بار و مبتنی بر ابزار نظامی کمکی به حل مشکل ناامنی آن کشور نخواهد کرد و ما از تشکیل اجلاس همسایگان عراق در بعداد حمایت می‌کنیم.

وی در خصوص لبنان اظهار داشت: ما معتقدیم ملت لبنان و گروه‌های لبنانی باید راه‌حل اساسی برای خروج از مشکلات بیابند و در عین حال کشورهای منطقه می‌توانند برای نزدیک شدن دیدگاه‌های گروه‌های مختلف کمک نمایند بدون آن که دخالتی در امور داخلی آن داشته باشند.

وزیر امور خارجه در خصوص رخدادهای فلسطین گفت: از تلاشهایی که برای نزدیکتر کردن مواضع گروه‌های مختلف فلسطین صورت می‌پذیرد، حمایت می‌کنیم.

"عبدالواحد راضی" رئیس مجلس نمایندگان هم در خصوص مناسبات فیمابین گفت:
روابط پارلمانی میان ایران و مغرب بسیار خوب بوده و در چند سال اخیر چندین هئیت میان دو کشور رفت و آمد داشته اند سفر روسای پیشین مجلس شورای اسلامی و همچنین سفر گروههای دوستی پارلمانی دو کشور از جمله آنها بوده است وی اظهار داشت سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مغرب نیز بی تردید چشم‌انداز تازه‌ای برای توسعه و تعمیق مناسبات دو کشور خواهد گشود.

وی افزود: همکاری‌های دو کشور در زمینه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه ای و آموزشی باید افزایش یابد و رایزنیها و مشورتهای طرفین می‌تواند به تامین بیشتر امنیت، ثبات و شکوفایی کشورهای اسلامی کمک کند.

عبدالواحد راضی پیرامون پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: ما با تاکید بر حق جمهوری اسلامی ایران بر استفاده از فناوری مسالمت‌آمیز هسته‌ای از دیدگاه‌های مشترک دو کشور در خصوص حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلاف نظرها در عرصه بین‌المللی خشنودیم و موضوع هسته‌ای ایران نیز باید از طریق مذاکره، حل و فصل شود.

متکی نیز در این دیدار گفت: ایران امنیت عراق را امنیت کل منطقه و ناامنی در این کشور را برای کل منطقه خطرناک می‌داند. وی گفت ایران همواره جزئی از رفع مشکلات عراق است و نه جزئی از ناامنی آن کشور وی افزود : سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه اشتباه است و به درگیریهای بیشتر منجر می‌شود. آنها برای اینکه شکستهای خود را توجیه کنند ناچار هستند تقصیر را به گردن دیگران بیندازند.

وی افزود : مسوولان آمریکایی اخیرا اعلام کردند که ایرانی‌ها را در عراق دستگیر می‌کنند ، ولی هیچ ایرانی را که آنها می خواستند پیدا نکردند ، لذا به کنسولگری ایران حمله کردند.
وزیر خارجه مسئولیت حفظ جان دیپلمات های ایرانی ربوده شده در اربیل را متوجه دولت آمریکا و عراق نمود و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر آنان شد.

متکی تاکید کرد: راه‌حل‌های خشونت‌بار و نظامی گرایانه به حل مشکل ناامنی در عراق کمکی نخواهد کرد و ما از تشکیل نشست همسایگان عراق که توسط وزیر امور خارجه عراق مطرح شده است حمایت می‌کنیم.

متکی و راضی همچنین همکاری‌های رو به گسترش دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و کنفرانس اسلامی و همکاری‌های فی‌مابین در سازمان‌ها و محافل بین‌المللی و منطقه‌ای را مورد ارزیابی قرار دادند. راضی در خصوص تحولات عراق گفت: ما هر دو نسبت به مسائل عراق، لبنان و فلسطین مواضع مشترکی داریم و ریشه همه این درگیری ها به پس مانده ها و بقایای استعمار گری برمی گردد ولی در عین حال ما بر راه حل گفتگو و مذاکره در تمامی مناقشات منطقه ای و بین المللی تاکید می کنیم .

طرفین تاکید کردند که هرگونه اقدام تحریک آمیز در جهت تفرقه صفوف اتحاد مسلمانان مردود است و ضمن محکوم نمودن اقدامات خشونت آمیز علیه شهروندان بی گناه از تمامی طرف های درگیر در عراق خواستند که از راه حل هایی غیر خشونت آمیز برای بیرون کردن اشغالگران بهره ببرند و هرگونه درگیری طائفی و جنگ داخلی را بنفع دشمنان عراق توصیف کردند.

در مورد فلسطین طرفین ضمن ابراز خرسندی از برقراری آرامش از طرفین خواستند که
با برخورد مثبت نسبت به اجلاس بیت الله الحرام گفتگوهای سازنده را در جهت منافع ملت مظلوم فلسطین بکار بندند.

در خصوص لبنان طرفین تاکید نمودند که طرف های رقیب ضمن خویشتنداری، به حل و فصل اختلافات خود بپردازند و در جهت خفظ یکپارچگی ارضی لبنان و رفع سوء تفاهمات از راه گفتگو تلاش ورزند.

طرفین فعالیتهای صلح آمیز هسته ای ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و محق بودن جمهوری اسلامی ایران برای بهره مندی از انرژی هسته ای را مورد تائید قرار داده و بر رفع سوء تفاهمات از راه گفتگو تاکید کردند.

متکی پیرامون تحولات صحرا تصریح کرد: ما معتقدیم می‌بایست راه‌حل جامع الاطراف برای حل این موضوع پیدا کرد و امید واریم که از راه گفتگو این مشکل برطرف شود و همه کشورها باید کمک کنند تا از طریق گفت و گو، راه‌حل مسالمت‌آمیزی برای آن یافت شود.

وزیر خارجه ایران و رئیس پارلمان مغرب از طرف‌های رقیب در لبنان خواستند ضمن خویشتنداری، از هرگونه اقدامی که منجر به خشونت و یا درگیری شود پرهیز و بر حل و فصل اختلافات موجود کوشش نمایند و در جهت حفظ تمامیت ارضی لبنان و رفع سوء تفاهمات از راه گفت و گو تلاش کنند.

طرفین همچنین فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و محق بودن جمهوری اسلامی ایران برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌ای را مورد تایید قرار داده و بر رفع سوء تفاهمات، از راه گفت وگو تاکید کردند.

وزیر امور خارجه که شب دوشنبه 16 بهمن به همراه یک هئیت بلند پایه وارد رباط پایتخت مغرب شده بود، ابتدا در محل مقبره محمد پنجم حضور یافته و با نثار دسته گلی به بنیانگذاران مغرب جدید ادای احترام نمودند سپس وزیر و هئیت همراه در دفتر کار وزیر امور خارجه و همکاری های بین المللی مغرب آقای محمد بن عیسی حضور یافته پس از گفتگو در خصوص مسائل مورد علاقه طرفین یادداشت تفاهمی را به امضا رساندند.

آقای متکی وزیر امورخارجه همچنین با نخست وزیر مغرب آقای ادریس جطو و همچنین با رئیس رئیس مجلس سنا، آقای مصطفی عکاشه و با مصطفی مشهوری وزیر تجارت حارجی مغرب که رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور نیز است ملاقات و گفتگو نمود.

کد خبر 15131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز