گروه سیاسی: منوچهر متکی وزیر امور خارجه که پنجشنبه برای تبادل یادداشت تفاهم همکاری‌های مشترک اقتصادی با افغانستان، و دیدار با مقام‌های این کشور وارد کابل شده بود،

 امروز در این کشور در خصوص مواضع هسته‌ای کشورمان تاکید کرد که ایران در گذشته به تعهدات خود عمل کرده و به اصول پذیرفته شده پایبند است و پایبندی خود را همچنان ادامه می‌دهد.
دیدار با رئیس جمهوری افغانستان
منوچهر متکی عصر روز پنجشنبه با «حامد کرزای» رییس جمهوری افغانستان دیدار و گفت وگو کرد. در این دیدار که خبر آن را ایسنا منتشر کرد،  راجع به همکاری‌های دو جانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بحث شد.
متکی با اشاره به نقش و تاثیر تحولات و امنیت افغانستان در ایران گفت: امنیت، پیشرفت و تقویت این کشور در واقع پیشرفت ایران است و در این زمینه آماده هرگونه همکاری هستیم.  در این دیدار، کرزای رییس جمهوری افغانستان ضمن استقبال از افزایش حجم مبادلات دو کشور گفت: روابط تاریخی دیرینه میان دو کشور و عزم مسوولان عالی‌رتبه فرصت خوبی برای گسترش همه جانبه روابط است.
متکی همچنین با «رنگین دادفر اسپنتا» همتای افغان خود در مورد گسترش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور مذاکره کرد.
نشست مطبوعاتی
وزیر امور خارجه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با «رنگین دادفر اسپنتا» همتای افغان خود در کابل گفت که شورای امنیت سازمان ملل متحد باید محلی برای تحکیم امنیت خاطر ملتها باشد و نسبت به زدودن تهدیدها اقدام کند.  وی افزود: شورای امنیت جایی برای تهدید، محدودسازی و توقف حقوق مسلم ملتها نیست.
وزیر خارجه ایران تصریح کرد که ما به طور متقابل انتظار داریم از حقوق حقه خود در عضویت هر کنوانسیونی استفاده کنیم.  در این نشست مطبوعاتی رنگین دادفر اسپنتا وزیر امور خارجه افغانستان نیز گفت: ما خواهان منطقه عاری از سلاح اتمی هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران هیچ خطری را متوجه افغانستان نخواهد کرد.
امضاء یادداشت تفاهم
متکی و اسپنتا همچنین پس از امضاء یادداشت تفاهم همکاری‌های میان دو کشور در محل وزارت امور خارجه افغانستان، توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را مثبت ارزیابی کردند.  این دو مقام سیاسی اعلام کردند که تمام مساعی خود را برای افزایش حجم روابط تجاری، همکاری‌های سیاسی و فرهنگی بکار خواهند گرفت.
کد خبر 12127

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز