شروع فعالیت سازمان:
سازمان آمار و اطلاعات و خدمات کامپیوتری شهرداری تهران در سال 1347 با نام اداره کل مکانوگرافی و خدمات ماشینی و آمار شهرداری پایتخت به منظور مکانیزه کردن سیستمهای مالی، اداری، فنی، تشکیلاتی و امکان دسترسی مسئولین و مدیران به اطلاعات جامع شهر تهران ، در ساختمان شماره دو شهرداری واقع در خیابان ایرانشهر با تعداد کمی پرسنل شروع به کار کرد.
این اداره کل از سه قسمتمکانوگرافی، آمار و خدمات عمومی، تشکیل شده بود.
از بدو تاسیس مرکز مکانوگرافی تا سال 1351 یعنی زمانی که یک دستگاه کامپیوتر 360 IBM مدل 25 در محل شهرداری مرکز توسط شرکت دادهپردازی (IBM) نصب گردید کلیه کارها توسط کامپیوتر وزارت دارائی انجام میشد.
در سال 1353 محل اداره کل مکانوگرافی به خیابان شریعتی (محل ساختمان شماره 2 (زیرزمین و طبقه سوم) منتقل شد و در سال 1354 نام آن به سازمان خدمات کامپیوتری شهرداری پایتخت تغییر یافت .
طی این سال (1354) به دلیل ازدیاد جمعیت تهران و زیاد شدن اطلاعات شهری و جوابگو نبودن کامپیوتر سازمان به نیازهای استفاده کنندگان، تصمیم بر تعویض کامپیوتر سازمان گردید و در ابتدای سال 1355 یک دستگاه کامپیوتر 370 IBM مدل 145 در محل جدید سازمان نصب شد و بعد از مدت کمی جای خود را به کامپیوتر 370 IBM مدل 158 داد.
سال 1356 سال شروع فعالیتهای شبانهروزی ، گسترش و توسعه سازمان بود تعداد پرسنل افزایش یافت و تقسیمات قبلی به دو معاونت فنی و مالی و اداری تبدیل شد. استفاده کنندگان از اطلاعات سازمان به طور قابل ملاحظهای افزایش یافت.
(استفاده کنندگان: شهرداری تهران، مناطق 22 گانه شهرداری، ادارات و سازمانهای وابسته به شهرداری، اداره راهنمائی و رانندگی که بزرگترین استفاده کننده سازمان بود).
(سیستمها: تخلفات، شکایات، جرائم و وصول آنها، صدور گواهینامه، پوئن منفی (سیستمهای مورد استفاده راهنمایی و رانندگی) حقوقِ کارمندان و کارگران شهرداری، حقوق کارگران شرکت واحد، بانک اطلاعات پرسنلی و تشکیلات، طبقهبندی مشاغل کارگری، عوارض نوسازی، بانک اطلاعاتی تهران، وصول عوارض کسب و پیشه، وصول عوارض نوسازی، مهندسین ناظر، آمار صدور پروانهها، کمیسیون ماده صد و ... (سیستمهای مورد استفاده شهرداری).
در این سال برنامهریزی برای تبدیل برخی از سیستمهای Batch به Online آغاز شد و در سال 1359 سیستمهای پرسنلی، حقوق کارمندان، تخلفات و جرائم و وصول آنها به صورت Online شروع به سرویسدهی کردند.
با تعویض مدیریت سازمان در سال 1367 قدم اول برای استقلال و بازرگانی شدن سازمان برداشته شد و در سال 1369 برای استفاده کنندگان خدمات Main سازمان صورتحسابهای تستی ارسال گردید.
در سالهای 1369و 1370 به دلیل محدودیتهایی که در ورود تجهیزات سختافزاری به کشور پیش آمد طرح توسعه خدمات انفورماتیکی در سازمان نیز تاحدودی متوقف گردید.
استقلال سازمان:
سازمان از تاریخ 31/3/1371 به صورت مستقل و طبق اصول بازرگانی درقالب یک شخصیت حقوقی شکل گرفت و به موجب ماده 5 اساسنامه هدف سازمان، ایجاد بانکهای اطلاعاتی به منظور استفاده در برنامهریزیهای شهری و شهرداری و ارتقاء کمی وکیفی بازدهی سیستمهای موجود مورد نیاز شهرداری تهران با استفاده از خدمات ماشینی بود.
سازمان مجاز به هرنوع عملیات مالی و بازرگانی اعم از واردات، صادرات، خرید، فروش و استفاده ازتسهیلات بانکی در چهارچوب قوانین موضوعه و مقررات عمومی کشور جمهوری اسلامی ایران و رعایت آئیننامههای مالی و معاملاتی داخلی مصوب بوده و طبق ماده 7 اساسنامه خدمات خود را درمحدوده شهر تهران عرضه خواهد داشت و در بهره گیری از خدمات سازمان، شهرداری تهران و واحدهای تابعه و سازمانهای وابسته از اولویت برخوردار خواهندبود
سازمان در سال 1371 که از نظر تاریخی سال استقلال مالی نام گرفته است از نظر فعالیتهای بازرگانی و مدیریتی نیز دچار تغییراتی شد که این تغییرات و تحولات منشاء پیشرفتهایی از نظر نوع و حجم خدمات انفورماتیکی شهرداری تهران و سایر مشتریان قرار گرفت.
در سال 73 و در راستای تحقق بیشتر اهداف بازرگانی و برآوردن نیازهای انفورماتیکی شهرداری با تغییر مدیریت سازمان تحولات اساسی در نحوه اداره سازمان و نگرش مدیریت به مسائل انفورماتیکی شهرداری پدید آمد.
این تغییرات مصادف گردید با تحولات انفورماتیکی در دنیا که سبب شد در مدت زمان کوتاهی استفاده از کامپیوترهای شخصی و پدید آمدن نسلهای جدید PC فراگیر شده و دوران استفاده از کامپیوترهای حجیم Main frame به تدریج سپری شود.
در راستای همگامی سازمان با این تحولات و رشد و گستردگی استفاده از کامپیوترهای شخصی در شهرداری ایجاب مینمود که مدیریت جدید سازمان ، زمینه یکپارچه سازی سیستمها و استفاده بهینه از تجهیزات را فراهم نماید همین امر لزوم ایجاد تحولات اساسی در ساختار مدیریتی سازمان را بیش از پیش سبب گردید.
سال 74 نقطه عطفی برای فعالیتهای سازمان بود در این سال با انجام تغییرات اساسی جهت دستیابی به آنچه به عنوان هدف برای سازمان تعریف شده بود (به عنوان متولی انفورماتیک شهرداری تهران) برنامهریزی و ارائه طریق شد که اهم آن مطرح شدن پروژه بزرگ اتوماسیون مناطق و ستادهای شهرداری تهران (پام) میباشد. نتایج به دست آمده از پروژه سرشماری سیستمهای کامپیوتری واحدهای مختلف شهرداری تهران در واقع زمینه طرح چنین پروژهای را فراهم نمود. این نتایج را میتوان به شرح زیر خلاصهکرد:
از اوایل دهه سال 70 فعالیتهای انفورماتیکی در شهرداری تهران شتاب قابل توجهی گرفت و در نتیجه هریک از واحدها به دلخواه از یک شبکه کامپیوتری و نرمافزارهای مربوطه استفاده کردند. گستردگی واحدهای تحت پوشش شهرداری تهران موجب گردید که در اثر گذشت زمان عدم یکپارچگی در فعالیتهای انفورماتیکی هر روز بیشتر شده و مشکلات بسیاری را در این زمینه به خصوص برای متولی ساماندهی به وضعیت انفورماتیکی مناطق و ستادهای شهرداری تهران (سازمان) پدید آورد.
در این راستا پروژه پام با هدف کاهش مشکلاتی از قبیل یکپارچه نبودن نرمافزارهای مورد استفاده، تنوع فوِق العاده زیاد تجهیزات سختافزاری، کند بودن سرعت گردش کار و انتقال اطلاعات در فعالیتهای مختلف شهرداری تهران و کمبود اطلاعات و آمار دقیق جهت برنامهریزی و تصمیمگیری مدیریت شکل گرفت