گروه شهری: انصاف نیست واگن‌ها در گمرک متوقف بماند و مردم در این روزهای شلوغ پایان سال و شب عید تحت فشار قرار داشته باشند.

tajrish

محمدباقر قالیباف شهردار تهران در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه متروی تجریش در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد. وی گفت: 144 واگن مترو بیش از 3 ماه است که به‌دلیل عدم‌تامین نقدینگی لازم در گمرک متوقف مانده، این در حالی است که 50درصد اعتبارات مترو باید توسط دولت پرداخت شود.

از نظر شهردار تهران وقتی این مشکل تنها با یک دستور مدیریتی قابل حل است پس سزاوار نیست که واگن‌ها در گمرک متوقف بماند. قالیباف در بخش دیگری از مصاحبه‌خود با خبرنگاران افزود: ما مصمم هستیم تا براساس برنامه 5ساله طول خطوط مترو را به 218کیلومتر برسانیم که تا‌کنون حدود 150 کیلومتر آن محقق شده است.

شهردار تهران تکمیل خط 4، بهره‌برداری از ایستگاه اکباتان و اتصال آن به خط 5 را از دیگر برنامه‌های در دست اجرا دانست و گفت:تلاش می‌کنیم تا در سال آینده خط 4 مترو را تکمیل کرده و در عین حال خط 3 مترو را که از جنوب غرب تهران (ساوه - آزادگان) تا شمال پایتخت (ازگل) ادامه دارد نیز احداث کنیم.

واگن‌های جدید وارد خطوط می‌شوند

قالیباف درمراسم بهره‌برداری از ایستگاه متروی تجریش طی سخنانی با اشاره به اینکه زن و بچه مردم به‌دلیل ازدحام در واگن‌ها و سکوهای مترو تحت فشار قرار دارند گفت: این قابل‌قبول نیست، به همین دلیل تلاش می‌کنیم که تا قبل از پایان سال واگن‌های جدید را هم وارد خطوط کنیم. شهردار تهران گفت: ما مصمم هستیم که رشد و پیشرفت را در بعد مادی و معنوی در شهر پیش ببریم اما در برخی از کارهای شهرداری کارشکنی می‌شود و این امر از طرف مراجع ذی‌صلاح نیز تایید می‌شود.

وی در ادامه به ذکر مثالی در این‌باره پرداخت و گفت: ما تلاش کردیم با همه مشکلات کارها را پیش ببریم ولی رفع بعضی مشکلات به راحتی صورت نمی‌گیرد، مثلا بیش از 3 ماه است که واگن‌های مترو در گمرک باقی مانده، درحالی‌که اگر عزم بر انجام این کار وجود داشت، کار ظرف 15روز قابل انجام بود.

قالیباف با بیان اینکه در شهر به موازات موضوعات مادی مانند ساخت تونل‌ها، خطوط مترو، نظافت شهر، توسعه فضاهای سبز و غیره، موضوعات معنوی نیز مانند حفظ کرامت افراد مورد توجه قرار می‌گیرد گفت: در پروژه‌های شهری باید کرامت انسانی، معنویت و رعایت اخلاق را اساس کار خود قرار دهیم وگرنه هر کاری ارزش اساسی خود را از دست می‌دهد زیرا در انقلاب اسلامی که مبتنی بر باورهای دینی است هر اقدام و عملی باید از دو منظر مادی و معنوی مورد توجه قرار گیرد.

قالیباف درعین حالی که از وجود برخی نقصان‌ها در شهرداری سخن گفت، اظهار داشت: وقتی از مردم سؤال می‌کنند کدام دستگاه مورد اعتماد شماست و آنها می‌گویند «شهرداری یکی از سازمان‌های قابل اعتماد نسبت به سایر سازمان‌هاست» نشان از آن دارد که مردم منصف عملکرد ما را می‌بینند و به‌خوبی تجزیه و تحلیل می‌کنند و در قیاس با گذشته نسبت به شهرداری تهران اعتماد بیشتری پیدا کرده‌اند.

دولت تنها 23 درصد اعتبارات مترو راپرداخته است

مدیرعامل شرکت قطار شهری تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه تنها 23 درصد از اعتبارات مترو توسط دولت پرداخت شده، گفت: امسال شهرداری تهران از حدود 650 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده، 410میلیارد تومان پرداخت کرده که معادل 64درصد تعهداتش است. هابیل درویش هزینه ساخت ایستگاه تجریش را حدود 60 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: این ایستگاه بخش‌هایی از مناطق یک و 3 تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد و با افتتاح ایستگاه تجریش، خط یک مترو حدفاصل تجریش تا کهریزک با طول حدود 39 کیلومتر و با 29 ایستگاه کامل شد.

درویش مساحت این ایستگاه را 15هزار متر مربع و طول سکوی ایستگاه را 166 متر اعلام کرد و افزود: این ایستگاه در عمق 52 متری زیر زمین احداث شده و در شمالی‌ترین بخش ایستگاه عملیات عمرانی در عمق 90 متری انجام گرفته است. وی افزود: به‌نظر می‌رسد این ایستگاه در فاصله چند روز پس از بهره‌برداری روزانه 50 هزار مسافر را پذیرا باشد.

بخش دیگری از اظهارات دیروز مدیرعامل شرکت مترو به موضوع اعتبارات این بخش اختصاص داشت. وی گفت: دولت باید 50درصد اعتبارات مترو را پرداخت کند اما تاکنون 150 میلیارد تومان معادل 23درصد اعتبارات امسال را پرداخت کرده است. درویش همچنین مسئله کمبود واگن در مترو را یکی از دردهای بزرگ متروی تهران دانست و گفت: قضیه این است که ساخت تونل و ایستگاه به اتمام می‌رسد اما به‌دلیل کمبود قطار، سرفاصله قطارها از 2دقیقه به 4یا5دقیقه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه آخرین قراردادی که برای ساخت واگن وجود دارد شامل ساخت 455 واگن قطار و 160دستگاه واگن دو طبقه و 38دستگاه لکوموتیو برای خط 5 است، افزود: از این مجموعه تاکنون 292واگن و لکوموتیو تحویل شده که 175 دستگاه آن شامل 126 واگن یک طبقه برای خطوط تهران و 29واگن دوطبقه برای خط 5 در سال 90 مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

چرا از لیست می‌پرسید؟!

در حاشیه مراسم یکی از خبرنگاران درباره لیست‌های انتخاباتی پرسید که قالیباف گفت: چر از لیست‌ها سؤال می‌کنید؟ من شهردار تهران هستم، از مسئولیت من بپرسید و اقداماتی که باید در شهر انجام شود. خبرنگار در ادامه نظر وی را درخصوص انتخابات مجلس به‌صورت کلی پرسید که شهردار تهران اظهار داشت: با توجه به اینکه مجلس در روند پیشرفت عادلانه شهر تاثیر بسیاری دارد، امیدوارم اصولگرایانی معتدل با عقلانیت و تدبیر از سوی مردم انتخاب شوند.

 

کد خبر 161015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز