گروه شهری: ورود 75 دستگاه اتوبوس دوکابینه تندرو، راه‌اندازی نخستین کارت هوشمند رانندگان، افتتاح دستگاه شبیه‌ساز (سیمولاتور)، نوسازی ناوگان مینی‌بوسرانی و راه‌اندازی سامانه مسیریاب از جمله طرح‌هایی بود که دیروز طی مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران به بهره‌برداری رسید.

محمدباقر قالیباف - شهردار تهران - بهره برداری-اتوبوس دوکابینه

در این مراسم از سوی شهردار تهران اعلام شد: کار نوسازی 1250دستگاه مینی‌بوس فرسوده ظرف 6 ماه آینده به پایان خواهد رسید. قالیباف همچنین با انتقاد از تردد بی‌رویه و لجام گسیخته موتورسیکلت‌ها به‌ویژه در مناطق مرکزی شهر که علاوه بر نقش مخربی که در آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارند چهره زشتی از شهر نیز به نمایش می‌گذارند، گفت: یکی از برنامه‌های مدیریت شهری تبدیل این موتورها به انواع برقی است. شهردار تهران از تردد موتورسیکلت‌هایی سخن گفت که با ارتفاع 2متر از سطح زمین در عین حال که 2سرنشین دارند 300 کیلو بار را نیز حمل کرده در حال ویراژ دادن در پیاده‌رو‌ها هستند.

شهردار تهران تاکید کرد: درصورت تصویب قوانین و مقررات لازم تردید نکنید که ما از ورود موتورسیکلت‌ها به مرکز شهر جلوگیری خواهیم کرد. وی در حالی که توسعه حمل‌ونقل عمومی را مهم‌ترین، کوتاه‌ترین، مقرون به صرفه‌ترین و بهترین راهکار حل معضل ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی دانست تاکید کرد: توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها برعهده شهرداری تهران نیست بلکه مجموعه‌های متعدد باید دست به دست هم دهند تا چرخ مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در شهر بچرخد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: 6 سال پیش و ابتدای شروع به کارم در شهرداری تهران شرایط شرکت واحد اتوبوسرانی مناسب نبود به‌گونه‌ای که ما را با یکی از چالش‌های دشوار مدیریتی مواجه ساخت. وی در ادامه با اشاره به اینکه هم‌اکنون کار به‌گونه‌ای پیش رفته که اتوبوسرانی مایه افتخار ما در شهر تهران شده است،گفت: میزان تحولات و رشد سریع توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌گونه‌ای بوده که حتی منجر به تقدیر بین‌المللی از عملکرد مدیریت شهری شده است.

دسترسی هر شهروند به ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی حداکثر با طی 350 متر از هر نقطه شهر، روشن بودن زمان دقیق رسیدن به مبدا، مشخص بودن زمان دقیق انتظار در ایستگاه و میزان هزینه‌ای که باید بپردازد از جمله برنامه‌هایی است که از نظر قالیباف در صورت اجرا می‌تواند به آرامش استفاده‌کنندگان از وسایل نقلیه عمومی منجر شود اما با این حال شهردار تهران تاکید کرد که در این راه با چالش‌های جدی درگیر است اما از طرح آن با مردم خودداری کرد.

پرده برداری از طرح تفصیلی تهران

بنا براین گزارش دیروز قالیباف پس از بازدید از طرح‌های ترافیکی و حمل‌ونقلی که در نمایشگاه تخصصی شهرداری تهران در بوستان گفت‌وگو برپا شده بود در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سؤالات آنها پاسخ گوید.شهردار تهران با بیان اینکه طرح تفصیلی دوشنبه هفته پیش در کمیسیون ماده 5 نهایی شد، گفت: اوایل اردیبهشت ماه از طرح تفصیلی شهر تهران پرده‌برداری می‌شود و از همین حالا از رسانه‌های گروهی و صدا و سیما می‌خواهیم تا اطلاع‌رسانی مناسبی از مشخصات طرح تفصیلی ارائه دهند تا مردم از جزئیات این طرح به‌طور دقیق مطلع شوند.

وی افزود: طرح تفصیلی در سایت شهرداری تهران (tehran.ir) در دسترس همه شهروندان قرار می‌گیرد و همه می‌توانند با وارد کردن پلاک ملک خود تشخیص دهند که ملک در چه کاربری‌ای (تجاری، مسکونی یا مختلط) قرار گرفته است.قالیباف تصریح کرد: با تصویب طرح تفصیلی بزرگ‌ترین رانت‌ها را شکستیم چرا که آنهایی که اطلاعات منحصر به فردی نسبت به موضوعی داشتند منفعت اضافی می‌بردند اما اکنون با تصویب طرح تفصیلی ضمن اعمال اصلاحات، همه اطلاعات در اختیار همه مردم قرار گرفته است و این طرح از اقدامات بزرگی بوده که بعد از 40 سال صورت گرفته است. وی در ادامه در مورد جشنواره شمسه گفت: این جشنواره با مشارکت خوب و معنی‌دار مردم در حوزه‌های فیلم، تئاتر و بخش‌های فرهنگی از جمله قرآن و نهج‌البلاغه صورت گرفت که در حوزه قرآنی 55 هزار نفر در مسابقات شرکت داشتند.

ورود نخستین ناوگان اتوبوس ویژه جانبازان و معلولان

دیروز 10 دستگاه اتوبوس ویژه جانبازان که براساس استانداردهای روز دنیا آماده‌سازی‌ و تجهیز شده است وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شد. پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: فعلا در شروع کار هستیم اما در تلاش هستیم تا در آینده در هرخط چند دستگاه اتوبوس ویژه جانبازان راه‌اندازی شود. سنندجی در مراسم بهره‌برداری از 5 طرح حمل‌ونقلی همچنین از راه‌اندازی سامانه مسیریاب سخن گفت و در توضیح آن گفت: شهروندان تهرانی می‌توانند از طریق سایت شهرداری و از طریق پیام کوتاه با مشخص کردن مبدا و مقصد خود بهترین مسیر را با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان توسط حمل‌ونقل عمومی پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی و حومه همچنین در مورد سیستم سیمولاتور (شبیه‌ساز رانندگی) گفت: به‌رغم همه آموزش‌هایی که برای رانندگان اتوبوس برگزار می‌کردیم تغییرات زیادی در تصادفات به چشم نمی‌خورد به همین دلیل پس از بررسی استانداردهای دنیا با همکاری دانشگاه خواجه نصیر کلاس‌های آموزش تئوری در 4 سطح برای 3هزار راننده به پایان رسیده و آموزش عملی در قالب همین سیستم سیمولاتور (شبیه‌سازی‌ رانندگی) برای 5 نوع اتوبوس طراحی شده است.

سنندجی همچنین از راه‌اندازی صدور نخستین کارت هوشمند برای رانندگان خبر داد و گفت: در حال حاضر 20 شرکت خصوصی اتوبوسرانی با 3 هزار و600 اتوبوس در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند که ما برای نظارت دقیق‌تر بر عملکرد رانندگان سیستمی را راه‌اندازی کردیم که براساس آن توسط کارت‌های هوشمند عملکرد رانندگان مشخص می‌شود و امکان نظارت دقیق‌تر هم فراهم می‌شد. وی با اشاره به ورود 75 دستگاه اتوبوس دوکابین گفت: در سال‌جاری از سهمیه امسال متأسفانه یک دستگاه اتوبوس هم دریافت نکردیم و اگر ورود اتوبوس‌های دوکابین نبود دچار مشکلات زیادی می‌شدیم اما با ورود همین 75 دستگاه اتوبوس دوکابین 100 هزار نفر به ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی در خط2 (آزادی - خاوران) اضافه می‌شود.

کد خبر 162500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز