معتقدم قانون اساسی ما مترقی‌ترین قانون امروز است و مترقی‌ترین اصل آن هم اصل ولایت فقیه است.

محسن رفیق دوست

قبل از شروع مصاحبه می‌گوید هر چه دل تنگت می‌خواهد بپرس و پاسخ‌های من را هم سعی کن سانسور نکنی. حاج‌محسن رفیق‌دوست این روزها دل پر دردی از سیاست‌های دولت بخصوص سیاست‌های اقتصادی آن دارد به همین دلیل می‌گوید در مجلس نهم باید افراد قدرتمندی حضور پیدا کنند که جلوی قانون‌گریزی دولت را بگیرند. او که از فعالان اقتصادی هم محسوب می‌شود به‌شدت از نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انتقاد می‌کند.

  • مجلس هشتم در رأس امور بود؟

من به عنوان یک شهروند در مجموع از عملکرد مجلس هشتم رضایت ندارم. معتقدم که مجلس باید در مقابل عدم اجرای قانون و قانون‌گریزی دولت می‌ایستاد. من از عملکرد مجلس هشتم هم از حیث تصویب قوانینی که مشکل مردم را حل کند و هم از نظر نظارتی راضی نیستم.

مثلاً در موضوع وزارت ورزش که مجلس به تشکیل چنین وزارتخانه‌ای برای پاسخگو کردن متولی ورزش کشور رأی داد چه‌قدر طول کشید تا رئیس‌جمهور قبول کرد که وزیر به مجلس معرفی کند.

به نظرم مجلس باید قاطعانه‌تر با عدم اجرای قانون از سوی شخص رئیس‌جمهور برخورد می‌کرد و امیدوارم مجلس نهم بر بقیه دوره این ریاست‌جمهوری و رئیس‌جمهور بعدی هر کس که باشد نظارت کامل داشته باشد. این‌که رئیس‌جمهور با این ادعا که رأی مستقیم مردم را دارد و برای خودش اختیاراتی متصور شود درست نیست.

در کشور ما قانون اساسی حاکم است که در این قانون رئیس‌جمهور هرگز نمی‌تواند مجلس را منحل کند ولی مجلس می‌تواند رئیس‌جمهور را عزل کند. این خود دلیلی است که مجلس بالاتر از ریاست‌جمهوری است. به همین دلیل مردم در انتخابات پیش رو باید افرادی را برای نمایندگی مجلس انتخاب کنند که مجلس را در جایگاه مقتدر خود قرار دهد و در راس امور باشد.

  • برخی معتقدند ریشه عدم تمکین دولت از مجلس به آقای‌ هاشمی و دولت ایشان باز می‌گردد. چنین تحلیلی را قبول دارید؟

نه من قبول ندارم.

  • این به‌دلیل علاقه‌تان به آقای‌ هاشمی نیست؟

نه من در عین حالی که به آقای‌ هاشمی علاقه‌مندم، منتقد ایشان هم هستم. من قبل از این‌که به پرسش شما جواب روشنی بدهم باید نکته‌ای را عرض کنم. معتقدم قانون اساسی ما مترقی‌ترین قانون امروز است و مترقی‌ترین اصل آن هم اصل ولایت فقیه است.

و با توجه به زندگی سراسر مبارزاتی‌ام قبل و بعد از انقلاب یعنی از 71 سال عمری که خدا به من داده 59 سال آن مبارز بودم و با توجه به تجربیاتم با صراحت می‌گویم دوست و دشمن معترفند کسی امروز در جایگاه رهبری قرار گرفته است که «حق» است. خود آقای ‌هاشمی نیز بارها تأکید کردند بدیلی برای رهبر معظم انقلاب وجود ندارد. لذا ملاک من فرمایشات رهبری است.

در پاسخ به پرسش شما باید بگویم من به چنین تحلیلی را که عده‌ای معتقدند در دولت‌های قبلی از جمله دولت آقای‌ هاشمی عدم اجرای قانون دیده می‌شد قبول ندارم. من شاهدم در هیچ دوره‌ای از دولت‌های بعد از انقلاب به اندازه این دولت قانون‌گریزی و عدم اجرای قانون دیده نمی‌شود. می‌توانید به آرشیوها مراجعه کنید و صحت صحبت‌های من را ببینید. من یادم نمی‌آید در دوره آقای‌ هاشمی مجلس قانونی را تصویب کند و آقای‌ هاشمی علناً آن را اجرا نکند.

  • راه مقابله با این قانون‌گریزی‌ها چیست؟

آخرین راهی که رهبر معظم انقلاب تشخیص دادند این بود که غیر ‌از مجمع تشخیص مصلحت شورای حل اختلافی برای حکمیت بین اختلافات سران قوا تشکیل دادند ولی باز تأکید می‌کنم مردم باید در انتخابات پیش رو نمایندگان قدرتمندتری به مجلس بفرستند که جلوی قانون‌گریزی‌های دولت محکم بایستد و البته در انتخابات ریاست‌جمهوری رئیس‌جمهوری را انتخاب کنند که متعهد به قانون اساسی باشد نه چیز دیگری.

  • تحلیل شما از آرایش نیروهای سیاسی در انتخابات پیش رو چه‌گونه است؟ برخی معتقدند رقابت بیش‌تر در درون جریان اصول‌گرایان است.

البته حدود 800،700 نفر از اصلاح طلبان ثبت نام کردند و تا آن‌جا که اطلاع دارم اکثریت آن‌ها تأیید صلاحیت شدند به همین دلیل فضای رقابت در انتخابات وجود دارد. فضای رقابتی این حسن را دارد که برای مردم فرصت فکر کردن و گزینش اصلح را به وجود می‌آورد.

مردم باید در انتخاب افراد به ریشه آن‌ها که تا چه حد دل در گرو انقلاب و ولایت فقیه دارند چه اصول‌گرا و چه اصلاح‌طلب باشند دقت کنند. البته به نظر می‌آید با توجه به برآوردی که از مردم دارم اصول‌گرایان ریشه‌دار رأی بیش‌تری در انتخابات مجلس کسب می‌کنند.

  • با توجه به حوادث بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری فکر می‌کنید تا چه حد حوادث پیش آمده در شرکت مردم در انتخابات تأثیر‌گذار باشد؟

من معتقدم در این انتخابات حضور خوبی از مردم شاهد خواهیم بود البته طبیعتاً در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور مردم بیش‌تر از انتخابات مجلس است ولی با توجه به شرایط جهانی، منطقه‌ای و بیداری اسلامی و البته شرایط داخلی کشور حضور پرشوری در انتخابات خواهیم داشت. و ترکیب مجلس آینده هم ترکیب متنوعی خواهد بود.

  • سهم حامیان دولت چه‌قدر خواهد بود؟

به طور قطع سهم اکثریتی نخواهد بود. به‌صراحت به شما بگویم خیلی از سکوت‌ها، خیلی از مماشات‌ها و خیلی از اطاعت‌ها به خاطر رهبری و اطاعت از رهبری بود. این‌که عده‌ای فکر کنند در مقابل رهبری میان مردم جایی دارند این فکر اشتباهی است. حتی مردمی که با سیاست‌های به نظر من غلط یارانه‌ای بهره‌مند شدند در انتخاب بین طرفداران رهبری و دیگران، طرفداران رهبری را انتخاب می‌کنند.

  • در آستانه انتخابات عده‌ای معتقدند حامیان دولت دوباره برای رأی‌آوری به دوگانه احمدی نژاد-‌هاشمی روی آورده‌اند تا از این طریق مجدداً از مردم رأی بگیرند و وارد مجلس شوند. شما تا چه حد این تحلیل را قبول دارید؟

این حنا دیگر رنگی ندارد.

  • از چه زمانی دیگر رنگی ندارد؟

از وقتی که رئیس‌جمهور 11 روز قهر کرد و در خانه نشست و متوجه شد مردم طرفدار چه کسی هستند. من معتقدم دیگر چنین دوگانه‌ای کارآیی ندارد. آن زمان هم که اتفاق افتاد به این دلیل بود که حرکاتی صورت گرفت که سابقه نداشت و برای مردم هم نو بود ولی این روش دیگر رنگ خود را باخته است. الان البته شیوه را تغییر داده‌اند. شیوه حرکت سریع با چراغ خاموش است.

ولی مطمئناً نمی‌توانند با چنین روش‌هایی اکثریت را به‌دست بیاورند. آقای‌ هاشمی هم که اطلاعیه دادند و گفتند در این انتخابات فعالیت و دخالتی نخواهند داشت. آقای‌ هاشمی با سابقه‌ای طولانی که دارند و یک مجتهد مسلم هستند مطمئناً تکلیف خود را بهتر از دیگران می‌دانند هر چند به نظر من می‌توانستند در بعضی قضایا با رهبری هماهنگی بیش‌تری داشته باشند تا برخی مشکلات از سر راه انقلاب راحت‌تر کنار می‌رفت.

  • جبهه پایداری را چه‌گونه می‌بینید؟

من هر چه فکر کردم متوجه نشدم ته این گروه چه می‌شود چون آن‌ها با اصول‌گرایان باید یکی می‌شدند ولی چون این اتفاق نیافتاد و این‌که ماندند شاید حرکتی است برای استفاده‌های بعدی.

  • آن‌ها به اصول‌گرایی ناب و ایده غربالگری معتقدند...

نه، ما معتقد به جذب حداکثری و دفع حداقلی هستیم. من بارها گفتم بین اصلاح‌طلبان، اصلاح‌طلبان ولایی کم نداریم و این عده اجازه فعالیت در جامعه ما را دارند و اگر این عده از اصلاح‌طلبان در مجلس آینده حضور داشته باشند اتفاقاً خیلی هم خوب است. مجلس یکدست که به‌درد نمی‌خورد باید مجلس چند صدایی باشد.

به‌هرحال من با مطالعه اخبار و موضع‌گیری‌های افراد، آن‌ها (جبهه پایداری) را مبارک نمی‌دانم هر چند انسان‌های خوبی هم بینشان وجود دارد ولی انتظار ما این بود که اگر نقطه نظری دارند، می‌آمدند و صحبت می‌کردند تا حداقل در این اقیانوس شنا می‌کردند.

  • جبهه پایداری‌ها معتقدند خلق 9 دی با آن‌ها بوده و آن را منتسب به خود می‌دانند...

به هیچ وجه چنین نیست. خلق حماسه 9 دی به‌واسطه لبریز شدن کاسه صبر ملت در برابر هنجارشکنی‌های عده‌ای از افراد بود. به‌خصوص قضیه روز عاشورا که مردم خودجوش به خیابان‌ها آمدند و ادامه هنجارشکنی را متوقف کردند.

البته ممکن است خیلی‌ها در مسیر آب شنا کنند و بگویند شناگر قابلی هستیم ولی 9 دی یک حرکت خودجوش مردمی بود که بعدها بعضی‌ها سعی کردند آن را به نفع خود مصادره کنند ولی در آن روز هیچ جریان و گروه و فردی میدان‌دار اصلی نبود حتی درچند بلندگو شعارهایی علیه برخی افراد می‌دادند که مردم از آن‌ها تبعیت نمی‌کردند.

  • منظورتان شعارهایی است که علیه آقای ‌هاشمی مطرح شده؟

بله ولی مردم از آن عده تبعیت نکردند. یک عکس رئیس‌جمهور در دست مردم نبود و اگر هم بود مردم آن را پایین می‌آوردند. به‌تمامی عکس‌های امام و رهبری در دستان مردم بود. مردم نسبت به عاشورا حساس هستند و بی‌حرمتی به آن را بر نمی‌تابند.

  • مماشاتی در برخورد با این افراد که در کنار دولت قرار دارند صورت نمی‌گیرد؟

متأسفانه آن برخورد لازم که باید انجام می‌گرفت صورت نپذیرفت.

  • شما از چهره‌های اقتصادی هم محسوب می‌شوید. با توجه به شرایط اقتصادی فعلی کشور و تحریم‌های صورت‌گرفته، مجلس آینده چه اقداماتی باید در خصوص اقتصاد کشور انجام دهد؟

یکی از مسائل مهم در زمان حاضر بحث هدفمندی یارانه‌هاست که من از همان زمان اول انقلاب طرفدار آن بودم حتی سخنرانی در سال 60 در هیأت‌های 7 نفره زمین که به دعوت مرحوم فاضل هرندی صورت گرفت انجام دادم و گفتم که چرا ما بنزین را که متعلق به 40 میلیون نفر است به 10 میلیون نفر بدهیم.

این‌چه عدالتی است؟ ولی اجرای قانون هدفمندی یارانه در دولت دهم یک جسارت بود ولی خوب اجرا نشد همه امکانات مملکت صرف پرداخت ماهی 45500 تومان به هر فرد شده است.

من در این چند ماه اخیر با بسیاری از مدیران صنایع کشور جلسه داشتم همه آن‌ها احساس نگرانی می‌کردند و می‌گفتند اگر نفت سالی 100 میلیارد دلاری نبود معلوم نبود تکلیف ما چه می‌شد و مشخص هم نیست این درآمد تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

قطعاً مجلس آینده باید بر قضیه هدفمندی یارانه نظارت دقیق‌تری داشته باشد و در خصوص تغییر در شیوه اجرای آن اقدامات لازم را انجام دهد. هدفمندی یارانه‌ها باید با یک شیب ملایم و با نگاه به صنعت و کشاورزی و با حفظ تولید انجام گیرد. با هدفمندی نباید کشور به یک کمیته امداد بزرگ تبدیل شود.

به‌جای آن‌که کارخانه‌های ما کار کنند دروازه‌ها را باز کرده‌اند و چین مملکت ما را پر کرده است. الان خیلی از کارخانه‌داران متدین می‌گویند ما از رهبر معظم انقلاب خجالت می‌کشیم کارخانه‌مان را تعطیل کنیم وگرنه دیگر برایمان صرف نمی‌کند فعالیت داشته باشیم.

الان به خاطر گرانی شیر آماری اعلام کردند که مصرف شیر در طبقه کم‌درآمد 13‌درصد کم شده است؛ آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده است. این یعنی اضافه‌شدن هزینه بهداشت و درمان به همان خانواده‌های کم‌درآمد.

  • برخی از صاحب نظران و رسانه‌های حامی دولت می‌گویند با هدفمندی یارانه، گرسنه‌ای در ایران وجود ندارد...

البته واقعیت غیر ‌از این است. در همین تلویزیون خودمان نشان دادند که مردم یک روستا با چه وضعیتی زندگی می‌کنند. شما به منطقه نازی‌آباد تهران ‌که یک منطقه مذهبی و پر شهید است بروید و ببینید خانواده‌های کم‌درآمد درباره همین پول یارانه 45500 تومان ‌چه می‌گویند. می‌گویند قیمت‌ها را به سر جای اول خود برگردانید، 45500 را به ما ندهید همان اندازه هم از ما بگیرید.

همشهری ماه

کد خبر 160579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز