گروه حوادث: شعله‌های آتش، کشتی را در بر گرفته بود.

حوادث آتش سوزی

تمامی سرنشینان خود را به عرشه رسانده بودند و فریاد می‌زدند. هر لحظه احتمال داشت با انفجار 8 هزار لیتر سوختی که داخل کشتی بود حادثه‌ای مرگبار رقم بخورد اما اعضای یک گروه مستند‌سازی‌ که متوجه حادثه شده بودند، جانشان را به خطر انداختند تا سرنشینان کشتی را نجات دهند.

پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه، اعضای گروه مستند‌سازی‌ «کاوش در اعماق خلیج‌فارس» در حال فیلمبرداری از پدیده‌های ناشناخته اعماق خلیج‌فارس بودند که متوجه حادثه هولناکی شدند. آنها با مشاهده دودی که از یک کشتی یدک‌کش زبانه می‌کشید به کمک سرنشینان این شناور شتافتند تا هر طوری شده آنها را از خطر مرگ نجات دهند.

علــی عبــدی‌پــــور،کــارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه مستند درباره روز حادثه به همشهری می‌گوید: ما حدود یک سال و نیم است که در دریا در حال ساخت یک مجموعه 13 قسمتی مستند با نام کاوش در اعماق خلیج‌فارس هستیم و به همین دلیل روز حادثه برای فیلمبرداری زیر آب، از ساحل فاصله زیادی گرفته بودیم تا در اعماق 40‌متری خلیج‌فارس به کارمان ادامه دهیم. وی ادامه می‌دهد:

حدود ساعت3 بعد از ظهر بود که کار غواصی و فیلمبرداری به پایان رسید و ما خودمان را به قایق رساندیم تا به ساحل برگردیم. همان لحظه در خط افق متوجه دودی شدیم که هر لحظه بیشتر می‌شد. با استفاده از دوربین‌های پیشرفته‌ای که داشتیم، کشتی‌ای را دیدیم که در فاصله زیادی از ما در حال سوختن بود. چون از ساحل خیلی دور بودیم و در آن حوالی هیچ شناوری به چشم نمی‌خورد، با اعضای گروه تصمیم گرفتیم به کمک سرنشینان کشتی برویم.

خطر مرگ

قایق گروه فیلمبرداری با سرعت زیاد به طرف کشتی آتش گرفته حرکت کرد. چند دقیقه بعد، وقتی آنها به نزدیکی محل حادثه رسیدند، یدک‌کشی را دیدند که در حال سوختن بود. عبدی پور ادامه می‌دهد: یدک‌کش 9 سرنشین داشت و چون دریا متلاطم بود، به سختی توانستیم خودمان را به نزدیکی این شناور برسانیم. همان لحظه چند لنج صیادی هم سر رسیدند و توانستیم تعدادی کپسول آتش‌نشانی به سرنشینان یدک‌کش بدهیم تا آتش را خاموش کنند. پس از آن قصد ترک محل را داشتیم که ناگهان آتش شعله‌ور شد و موتورخانه یدک‌کش را در بر گرفت. شدت شعله‌های آتش به حدی بود که گرمای آن از چندین متری کشتی نیز محسوس بود.

وجود 8 هزار لیتر سوخت در یدک‌کش و خطر انفجار مهیب هر لحظه سرنشینان این شناور را تهدید می‌کرد و آنها در حالی که خودشان را به دماغه شناور رسانده بودند از گروه مستندسازی درخواست کمک می‌کردند. عبدی پور می‌گوید: شعله‌های آتش از یک طرف و مواج بودن دریا از طرف دیگر اجازه نمی‌داد که به یدک کش نزدیک شویم. چند بار که خواستیم این کار را انجام دهیم، موج‌ها باعث شدند که شناور ما محکم به بدنه یدک‌کش کوبیده شود و احتمال داشت که ما هم غرق شویم. برای همین از یدک کش فاصله گرفتیم و از سرنشینان آن خواستیم که به داخل دریا بپرند. آنها هم یکی بعد از دیگری به داخل آب پریدند و ما توانستیم 8 نفر آنها را از آب بگیریم و نجات دهیم.

آخرین نجات یافته

تنها سرنشین یدک‌کش که حاضر نشد به داخل دریا بپرد، ناخدای این شناور بود؛ مردی که تعدادی پرونده زیر بغل داشت و نمی‌خواست با پریدن به دریا، آنها را از دست بدهد. عبدی پور ادامه می‌دهد: برای نجات ناخدا تصمیم گرفتیم بار دیگر به یدک‌کش نزدیک شویم. با اینکه کارمان خطرناک بود، اما به آن نزدیک شدیم و او توانست با پریدن به داخل قایق‌ها پرونده‌هایش را صحیح و سالم، حفظ کند.

وقتی کار نجات 9 سرنشین شناور حادثه دیده پایان گرفت، به‌رغم اینکه تعدادی از تجهیزات فیلمبرداری در جریان عملیات نجات از بین رفته بود به راه افتادیم و نجات یافتگان را در اسکله بهمن جزیره قشم از قایق پیاده کردیم. پس از آن شنیدیم که چند تیم امدادی برای خاموش کردن آتش کشتی راهی محل حادثه شده بودند اما دفعه نخست موفق به مهار آتش نشده و مجبور شده بودند که دوباره به آنجا بروند.

کد خبر 160507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز