همشهری آنلاین: یک کارشناس تغذیه گفت: تخم‌مرغ باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه در کلیه سنین به خصوص در سالمندان می‌شود.

تخم‌مرغ

یوسف نقیایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تخم‌مرغ در دسته بندی مواد غذایی در گروه گوشت و حبوبات قرار می‌گیرد و مصرف این گروه 2 تا 3 واحد در روز توصیه می‌شود. ‌

وی گفت: یک عدد تخم‌مرغ متوسط حاوی 70 کیلو کالری انرژی، شش و نیم گرم پروتئین و 5 گرم چربی است که حدود 2 گرم آن چربی غیراشباع با یک پیوند دوگانه است.

وی افزود: تخم‌مرغ حاوی مقادیر کمتری از کلسیم و آهن بوده و مقدار 65 صدم میکروگرم و ویتامین B12 دارد.

وی ادامه داد: قسمت عمده پروتئین تخم‌مرغ در سفیده آن است و حدود 40 درصد در زرده است. چربی‌های موجود در تخم مرغ جزء چربی‌های باارزشی است که در آن ماده‌ای به نام کولین وجود دارد که نقش بسیار مهمی در انتقال پیام‌های عصبی، رشد و نمو مغز خصوصا در جنین و نوزادان دارد و باعث بهبود یادگیری و تقویت حافظه در کلیه سنین به خصوص سالمندان می‌شود که می‌تواند از پیشرفت آلزایمر جلوگیری کند.

نقیایی خاطرنشان کرد: تخم‌مرغ حاوی حدود 200 میلی‌گرم کلسترول بوده که با مصرف آن نیاز روزانه به کلسترول برطرف می‌شود. کلسترول تخم‌مرغ می‌تواند پیش ساز مفید و مناسبی برای تولید هورمون‌های جنسی و هورمون‌های غدد فوق کلیوی، ویتامین B و نمک‌های صفراوی باشد.

وی مصرف یک عدد تخم‌مرغ را بصورت روزانه برای همه افراد توصیه کرد و افزود: در صورتی که شخص دچار سابقه خانوادگی بیماری‌هایی همچون دیابت، قلبی عروقی، فشار خون بالا و کلسترول خون بالا باشد می‌بایست حداکثر سه زرده تخم‌مرغ در هفته مصرف نماید و محدودیتی از نظر مصرف سفیده تخم‌مرغ برای این افراد وجود ندارد.

کد خبر 160315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز