صیانت از حقوق کارگر و کارفرما یکی از مطالبات اصلی فعالان بازار کسب و کار از مجلس است که مسائل مربوط به آن در کمیسیون اجتماعی پیگیری می‌شود.

 ولی‌الله صالحی

برای ارزیابی عملکرد قوه مقننه در این زمینه با ولی‌الله صالحی مشاور ارشد کانون عالی شورای اسلامی کار گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مجلس چقدر توانست انتظارات کارگران را برآورده کند؟

هم‌اکنون در ارتباط با مسائل کارگری و صنفی مشکلات زیادی وجود دارد اما کارهایی که در این ارتباط در مجلس صورت گرفته نسبت به کارهایی که باید بشود خیلی کم است. البته این بدان معنا نیست که کاری در این زمینه انجام نشده ولی به‌هرحال باید توجه داشت که عمده مسائلی که در باب کسب‌وکار خودنمایی می‌کند، مسائلی مانند بحث اشتغال، معیشت و رونق اقتصادی خانوارهای کارگری است که باید گفت در این ارتباط آن‌گونه که باید و شاید اقدامات مؤثری از سوی قوه مقننه انجام نشده است.

این کوتاهی‌ها ناشی از تصویب قوانین بوده یا نظارت بر حسن اجرای قانون؟

انتظار جامعه کارگری این بود که چه در مورد قوانینی که تصویب می‌شود و چه در مورد قوانین قبلی، نظارت دقیقی بر اجرای دقیق قانون وجود داشته باشد، اما متأسفانه بیشتر تلاش مجلس هشتم در کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب قوانین بود و در بعد نظارتی خیلی ضعیف عمل شد. به‌عنوان نمونه در مورد مشاغل سخت و زیان‌آور مصوبه‌ای در مجلس تصویب شده اما کارگرانی که در این‌گونه مشاغل فعالیت می‌کنند تا‌کنون به نحو مطلوب نتوانسته‌اند از مزایای قانون استفاده کنند و در بسیاری موارد برخورد سلیقه‌ای با این قانون صورت گرفته و نظارتی هم بر این مسئله نبوده است. در مجموع با وجود عملکرد مثبتی که این مجلس در باب مسائل کلان سیاسی و اقتصادی داشت، در مسئله اشتغال می‌توانست بسیار پررنگ‌تر و مؤثرتر وارد شود.

  • آیا تصویب قوانینی ازجمله پرداخت بیمه بیکاری را برای مثبت شدن برآیند عملکرد کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم کافی نمی‌دانید؟

ببینید، نمایندگان مردم در این کمیسیون در بسیاری موارد برای بهبود فضای کسب و کار کشور وارد شدند، اما بحث من این است که این ورود می‌توانست بسیار بیشتر و مؤثرتر باشد. مثال دیگری در این رابطه بیان می‌کنم،در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار کار به هم خورده و ضرورت ایجاب می‌کند که با برنامه‌ریزی دقیق‌تری در این موضوع تلاش شود. عدم‌اشتغال جوانان جویای کار در حرفه‌های تخصصی و مورد علاقه خود معضلی است که باید هرچه سریع‌تر برای رفع آن چاره اندیشی کرد تا منابع عظیم نیروی انسانی کشور هدر نرود. همچنین امروز بحث قراردادهای موقت هم یکی از چالش‌های اساسی بازار کار است که هنوز به‌صورت ریشه‌ای حل نشده و همین امر لطمات زیادی را به کارگر و نیز به تولیدات کشور وارد کرده است.

  • از ضعف‌های کمیسیون اجتماعی گفتید، چه مواردی را به‌عنوان نقاط مثبت عملکرد این کمیسیون می‌دانید؟

در بخشی از فرایند اصلاح قانون کار مجلس کمک بزرگی کرد به این ترتیب که براساس تأکید قوه مقننه قرار شد نظر جوامع کارگری و کارفرمایی برای اصلاح این قانون مورد توجه قرار گیرد. البته مجلس می‌توانست برای اصلاح این قانون رأسا وارد عمل شود ولی این قانون با اهمیت ویژه‌ای که دارد نمی‌توانست در قالب یک طرح اصلاح شود و تأکید مجلس بر اعمال نظرات جوامع کارگری و کارفرمایی سطح کارشناسی و قابلیت عملیاتی قانون مصوب مجلس را بالا خواهد برد. البته اصلاح این قانون تا‌کنون به نتیجه نرسیده و باید منتظر طی فرایند قانونی و ارائه لایحه از سوی دولت باشیم.

کد خبر 160218
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز