مهدی تهرانی: کن 2011 برای ترنس مالیک 68 ساله احتمالا بهترین جشنواره تمام عمرش به حساب می‌آید

 ترنس مالیک

 در حالیکه فیلم او درخت زندگی را از بخش مسابقه کنار گذاشته بودند، ابر و باد و مه و خورشید و فلک دست به دست هم دادند و این فیلم عجیب و غریب در لیست فیلم‌های بخش مسابقه قرار گرفت و دست برقضا نخل طلا را هم برد.

درخت زندگی فیلمی خاص هست. ترکیبی از شعر، گفتار، تصاویر مستند، گذشته، آینده، راز و نیاز و در بین آنها سکانس‌هایی از آدم‌هایی گیج و منگ که معلوم نیست چه می‌خواهند.

یک فیلم که  داستانی دو خطی دارد و تصاویر سینمایی‌اش نیز کوتاه است. بقیه تابلو هایی از کهکشان و فضا و کائنات است که با جاه طلبی‌های هنری ترنس مالیک آمیزه‌ای از شلوغ کاری را فریاد می‌زند.

گذشته از این معلوم نیست برای این داستان بسیار کوتاه و البته غم انگیز (از دست دادن فرزند) و دیالوگ های نیم خطی چه اصراری بر حضور بازیگران معروف و سوپر استارهای هالیوودی نظیر شان پن و براد پیت بوده...

در باره ترنس مالیک

ملیت: آمریکایی

سن: 68 ساله

اولین فیلم: زمین بد 1973

آخرین فیلم اکران شده: درخت زندگی 2011

کارنامه سینمایی: 10 فیلم در مقام کارگردان

در مقام نویسنده فیلمنامه: 15 فیلم

در مقام تهیه کننده : 8 فیلم

فیلم‌های شاخص: روزهای بهشت 978 ، خط سرخ باریک 1998، درخت زندگی 2011

جوایز: 27 جایزه سینمایی تاکنون برده و 19 بار نیز کاندیدای دریافت بوده

اسکار: 3 بار تاکنون نامزد شده است. خط سرخ باریک 1998 برای  اسکار بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نامزد شده بود و امسال هم برای بهترین کارگردانی برای فیلم درخت زندگی 2011 کاندیدا شده.

کن: سه بار نامزد دریافت نخل طلا شده که دوبارش را برده؛ که برای همین درخت زندگی در کن 2011 آن را در یافت کرد. یک بار هم نخل طلای بهترین کارگردانی را برای فیلم روزهای بهشت دریافت کرد.

گلدن گلاب: یک بار برای فیلم روزهای بهشت 1978 

درخت زندگی ساخته ترنس مالیک

 

کد خبر 160193
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز