گروه سیاسی: در شرایطی که مقامات آمریکایی از تلاش خود برای تهیه پیش‌نویس قطعنامه جدید تحریم برضد ایران خبر می‌دهند، وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو در چارچوب روابط نزدیک خود با مقامات ایرانی تلاش خواهد کرد مذاکرات تهران و طرف‌های درگیر در موضوع هسته‌ای ایران از سر گرفته شود.

سرگی لاوروف گفت: ما در چارچوب روابط بسیار نزدیک‌ خود با تهران تلاش خواهیم کرد تا ایران را متقاعد کنیم به درخواست جامعه جهانی مبنی بر تعلیق غنی‌سازی پاسخ مثبت داده و امکان آغاز مذاکرات را فراهم سازد.

لاوروف همچنین تاکید کرد: زمانی که گزارش دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت ارائه شود، ما آماده خواهیم شد تا پیشنهاداتی که در شورا ارایه می‌شود را بررسی کنیم.

وی افزود: ما معتقدیم اگر قطعنامه دیگر شورای امنیت به ازسرگیری مذاکرات کمک کند، ما آماده‌ایم که از آن حمایت نماییم.

دو روز پیش کاندولیزا رایس مدعی شده بود مواضع روسیه با آمریکا در قبال ارائه قطعنامه دوم تحریم هماهنگ است.

پرهیز از حمله نظامی

در همین حال پس از آن‌که دو روز قبل وزیر دفاع آمریکا تصریح کرد کشورش حمله به ایران را در دستور کار خود ندارد، روز گذشته معاون وزیر دفاع ایالات متحده نیز سخنان رابرت گیتس را تکرار و تأکید کرد: واشنگتن به دنبال رویارویی نظامی با ایران نیست.

به‌ گزارش ایسنا مارک کیمیت، معاون وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه، در مراسم گشایش کنفرانس دفاعی- امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس در امارات گفت: ما معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران است.

کیمیت در عین حال همانند مقام مافوق خود که ایران را به تلاش برای ایجاد ناامنی در عراق متهم کرده بود مدعی شد که آمریکا نگران تلاشهای ایران برای گسترش نفوذ در منطقه خلیج فارس است.

مقامات کاخ سفید که پیش از این با گسترش جنگ روانی بر ضد ایران تلاش می‌کردند بر تصمیم‌گیری‌های مقامات ایرانی در منطقه‌ تأثیرگذار باشند در مقابل فشارهای نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا مواضعی مخالف با چند روز پیش خود اتخاذ می‌کنند.

دو روز قبل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و همچنین هیلاری کلینتون، سناتور دموکرات و کاندیدای انتخابات ریاست‌ جمهوری آینده آمریکا تأکید کرده بودند جورج بوش حق ندارد به‌تنهایی درباره حمله نظامی به ایران تصمیم‌گیری کند.

همچنین به ‌گزارش خبرگزاری مهر، کاندولیزا رایس وزیر خارجه ایالات متحده در کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان‌ آمریکا با تکرار درخواست خود درباره مذاکره با ایران گفت: تنها در صورتی که تهران برنامه غنی‌سازی خود را متوقف کند با همتای ایرانی خود در هر کجا و در هر زمان دیدار خواهد کرد.

وی با طرح این ادعا که گفت‌وگو با ایران سخت خواهد بود، تأکید کرد که آماده گفت‌وگو درباره هر موضوعی است که ایران خواهان آن است.

رایس همچنین در پاسخ به سؤال یکی از نمایندگان تصریح کرد زمانی که مشاور امنیت ملی کاخ سفید بوده است هیچ پیامی را از جانب ایران که متضمن درخواست برای مذاکره با آمریکا باشد، دریافت نکرده است.

وزیر خارجه‌ آمریکا همچنین روز شنبهه در جریان سفر غیرمنتظره‌اش به بغداد اذعان کرد که دولت آمریکا نمی‌تواند مدارک مربوط به دخالت دولت ایران در ناآرامی‌های عراق را ذکر کند.

رایس مدعی شد: دولت ایران باید در قبال استفاده از سلاح‌های ساخت ایران علیه سربازان آمریکایی در عراق حتی اگر هیچ ارتباطی در این‌باره اثبات نشود، مسئول در نظر گرفته شود.

موضع ایتالیا

در چنین شرایطی نخست وزیر ایتالیا موضع چندی پیش رایس و البرادعی در قبال برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و با مقایسه برنامه هسته‌ای ایران و کره شمالی گفت: توافقات حاصله با کره‌ شمالی درباره توقف برنامه‌ هسته‌ای این کشور باید الگویی برای برخورد با ایران باشد.

کد خبر 15994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز