چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۰
۰ نفر

بندرعباس- شهین صادقی: نسیم دریا در حال وزیدن است و خنکای آن جان را صفا می‌دهد اما بوی نامطبوع تنباکو است که روح را می‌آزارد. آن طرف‌تر کنار بساط قلیان‌فروشی بازار ناسزاهای چند جوان که با هم در حال نزاع هستند داغ است.

بندرعباس - قلیان - جوانان

 راهت را کج می‌کنی تا خانواده‌ات را از آسیب‌های احتمالی دعوا دور نگه داری. هر چند متری که می‌روی شاهد یکی از همین قضایا هستی و جایی امن برای تفریح خانواده‌ات پیدا نمی‌کنی. قید تفریح کنار ساحل را می‌زنی و به قصد استراحت به یکی از بوستان‌های عمومی شهر رهسپار می‌شوی اما به مسئله بسیار عجیبی برخورد می‌کنی که امکان استفاده از این بوستان نیز از شما گرفته می‌شود، زیرا آنچه در این بوستان می‌بینی استعمال قلیان است!

امیر موحدی یکی از شهروندان فرهنگی بندرعباس است. او در این خصوص می‌گوید: این روزها مشتریان قلیان بیشتر از میان جوانان و نوجوانان هستند که این مسئله بسیار نگران‌کننده است. وی ادامه می‌دهد: خانواده‌ها باید نظارت بیشتری بر اعمال و رفتار فرزندانشان داشته باشند تا در دام چنین معضلاتی گرفتار نشوند.

علی سلیمی که خود را دانشجو معرفی می‌کند نیز می‌گوید: دستگاه‌های مربوطه متأسفانه بر اماکن عمومی نظارت کافی ندارند و با ورود قلیان به این مجموعه‌ها و درگیری مشتریان قلیان که عمدتا از اراذل و اوباش هستند، آرامش از خانواده‌ها سلب می‌شود.

سلیمی اظهار می‌دارد: بحث جمع‌آوری قلیان بارها از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط مطرح شده اما هنوز عرضه‌کنندگان قلیان با خیال راحت بساطشان را در اماکن تفریحی پهن می‌کنند و مشغول کاسبی‌شان هستند. حتی در بازار روز بندرعباس تعداد زیادی از مغازه‌ها که درگذشته اغذیه فروشی یا خواربار فروشی بوده‌اند در حال حاضر به‌علت تقاضای زیاد، اقدام به فروش قلیان و تنباکوهای صنعتی که بسیار مضر هستند، می‌کنند.

لیلا احمدی که فرزند خردسال خود را به پارک کاکتوس بندرعباس آورده است نیز می‌گوید: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است! همانطور که می‌بینید تمامی این پارک توسط قلیان‌فروشان احاطه شده است. مگر مسئولان شهرداری سری به این اماکن نمی‌زنند یا حتی از کنار این پارک‌ها رد هم نمی‌شوند تا ببینند چه وضع فجیعی در پارک‌ها حاکم است. وی ابراز می‌دارد: پسرم 12ساله است و در یک مرحله حساس سنی است. به‌خاطر این وضعیت اسفبار جرات نمی‌کنم او را به پارک بیاورم. همین دختر 2‌ساله‌ام را هم با ترس و لرز می‌آورم و هنوز چند دقیقه‌ای بازی نکرده فورا او را به خانه برمی‌گردانم.

جمع‌آوری قلیان وظیفه نیروی انتظامی نیست

فرمانده انتظامی هرمزگان می‌گوید: براساس ماده 14 قانون جامع ملی کنترل و مبارزه با دخانیات، نیروی انتظامی موظف است در کلیه مراحل اجرایی عملیات بازرسی اماکن عمومی و محل‌های عرضه مواد دخانی، همکاری لازم را با مامورین و بازرسین و متولیان به عمل آورد، بنابراین ما هیچ تعهدی در زمینه جمع‌آوری قلیان‌ها نداریم و جمع‌آوری قلیان از اماکن عمومی وظیفه ما نیست. سردار محمد علی آخوندی با بیان اینکه جمع‌آوری قلیان‌فروشان در اماکن عمومی و تفریحی مانند بوستان‌ها وظیفه صددرصدی شهرداری است، ادامه می‌دهد: نمی‌خواهیم از زیر کار شانه خالی کنیم و بارها تأکید کرده‌ایم که برای رفع این مشکل آماده همکاری با شهرداری هستیم.

متولیان امر هماهنگ نیستند

مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص جمع‌آوری قلیان‌ها می‌افزاید: از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون 875 عدد قلیان جمع‌آوری شده که از این تعداد 627 عدد با حضور نماینده دادستانی معدوم شده و 160 عدد قلیان نیز با هماهنگی کلانتری 14 از پارک‌ها و کنار ساحل جمع‌آوری شده است. طالب ادامه می‌دهد: 21 مورد کافی شاپ که مبادرت به عرضه قلیان و مواد دخانی در محل کسب می‌کردند نیز برای ارائه تعهد محضری مبنی بر عدم‌عرضه قلیان به داد گاه معرفی شدند.

وی با بیان اینکه روز به روز بر تعداد مراکز عرضه مواد دخانی افزوده می‌شود، می‌گوید: علت این افزایش قارچ‌گونه عدم‌همسویی برخی از متولیان با قانون جامع ملی کنترل و مبارزه با دخانیات است. غریب‌پور همچنین می‌افزاید: طبق تبصره یک بند 2 ماده 55 شهرداری‌ها و ماده 8 سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز از آنها و میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی گزیدن یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در دفع موانع موجود و آزادکردن معابر و اماکن فوق توسط مامورین خود راسا اقدام کند.

قانون جامعی وجود ندارد

اما معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس در این رابطه می‌گوید: در حال حاضر قوانین جامعی برای جمع‌آوری قلیان‌ها از سطح پارک‌ها و سواحل دریا وجود ندارد. با وجود این، شهرداری همیشه در فضاهای عمومی با این پدیده برخورد کرده است.

به عقیده حسین دبیده، برخورد با این موضوع همکاری همه ارگان‌ها را می‌طلبد. انتظار و توقع ما از مرکز بهداشت این است که همانطورکه با مراکز عرضه و تهیه مواد غذایی غیربهداشتی برخورد می‌کند، در این رابطه که سلامت مردم جامعه تهدید می‌شود نیز وارد عمل شود.

هرمزگان دومین استان استعمال‌کننده قلیان در کشور

براساس آمار منتشره در هرمزگان 18/8درصد جمعیت 15سال و بالاتر، از قلیان استفاده می‌کنند. ارزانی نسبی، دسترسی آسان و عدم‌وجود برنامه‌های آموزشی علیه آن، باعث شیوع استفاده از قلیان شده است. همچنین براساس آمار منتشره از طرف اداره کل ثبت احوال هرمزگان بیشترین علت فوت در هرمزگان، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها، ناهنجاری‌‌های مادرزادی و بیماری‌های دستگاه تنفسی است.

کد خبر 159810

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز