گروه بین‌الملل: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در حالی که همه چشم‌ها به مذاکرات وی با بشار اسد دوخته شده ، در میان استقبال مردم سوریه مانند یک قهرمان وارد دمشق شد.

سوریه

لاوروف که در حساس‌ترین زمان ممکن و 3روز پس از وتوی قطعنامه شورای امنیت راهی سوریه شده است روز گذشته در حالی مسیر خود تا رسیدن به کاخ ریاست‌جمهوری سوریه را طی کرد که هزاران نفر از طرفداران بشار اسد در حالی که پرچم‌های 2کشور را در دست داشتند به استقبال وی آمدند.

مردم حاضر در بلوار مِزّه پلاکاردهایی با عکس‌های اسد و مدودف و شعار «روسیه و چین متشکریم» در دست داشتند. لاوروف که پیش از رفتن به دمشق در نشست با خبرنگاران حاضر به توضیح درباره جزئیات مذاکرات خود نشده بود در دیدار با اسد تأکید کرد که کشورش هر کاری برای آرامش و صلح در سوریه انجام خواهد داد. وی همچنین از موافقت دولت اسد برای برگزاری همه‌پرسی قانون اساسی و ادامه کار ناظران اتحادیه عرب خبر داد.

به گزارش نووستی، وزیر امور خارجه روسیه که همراه با میخائیل فرادکوف، رئیس سازمان اطلاعات خارجی این کشور به دمشق رفته است در این دیدار گفت: هر رهبری در هر کشوری باید مسئولیت‌های خود را بداند و شما از مسئولیت خود آگاه هستید. وی تأکید کرد: این به نفع ماست که مردم کشورهای عربی در صلح و تفاهم زندگی کنند. لاوروف پیش از سفر خود اعلام کرده بود که به دستور دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه به سوریه می‌رود و گزارش‌ها نشان می‌دهد که در دیدار با اسد پیام مدودف را تسلیم وی کرده است.

روسیه با رد هر نوع مداخله خارجی در سوریه اعلام کرده است که مذاکرات با هدف بازگشت آرامش به سوریه باید پیگیری شود. لاوروف روز گذشته همچنین با اعلام ادامه دفاع روسیه از قوانین بین‌المللی تأکید کرد که مردم سوریه باید حق داشته باشند که آینده خود را بدون دخالت خارجی رقم‌بزنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که بشار اسد هم در دیدار خود با لاوروف با تأکید بر سابقه دیرینه روابط مسکو و دمشق اعلام کرده است که 2کشور دوست یکدیگر در مواقع سختی و ضرورت هستند.

اعزام نماینده چین به خاورمیانه

چین به‌عنوان کشور دیگری که در کنار روسیه قطعنامه سازمان ملل را وتو کرده روز گذشته از اعزام فرستاده ویژه خود به خاورمیانه برای بررسی شرایط سوریه خبر داد. لیو وی مین، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته اعلام کرد که این کشور در حال بررسی اعزام فرستاده ویژه در آینده‌ای نزدیک به منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست تا بتواند نقش سازنده‌ای در راه‌حل سیاسی بحران سوریه بازی کند. سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین ابراز امیدواری کرد که میانجیگری روسیه درباره سوریه با موفقیت همراه باشد. این در حالی است که آمریکا دوشنبه شب سفارت خود در دمشق را بست و بلژیک، انگلیس و ایتالیا از فراخواندن سفرای خود در این کشور خبر دادند. کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هم در ادامه فشارهای خود بر دولت اسد ضمن فراخواندن سفرای خود از سوریه،اقدام به اخراج سفیران این کشور کردند.

طرح جدید ترکیه

با وتوی قطعنامه سازمان ملل و فعالیت دیپلماتیک روسیه روز گذشته رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه از طرح جدید این کشور برای سوریه خبر داد. اردوغان روز گذشته در سخنرانی خود در پارلمان ترکیه بدون اشاره به جزئیات اعلام کرد که این کشور ابتکار تازه‌ای درباره سوریه را با همکاری متحدان خود آغاز کرده است. وی وتوی قطعنامه سازمان ملل را یک افتضاح خواند و گفت: مسئله سوریه نمی‌تواند قربانی نبرد قدرت‌ها شود. حمد‌ن‌اسم، نخست‌وزیر قطر هم روز گذشته اعلام کرد که این کشور ۴گزینه درباره سوریه دارد که قبل از بررسی نمی‌تواند جزئیات آن را فاش کند.

نامه همسر اسد

اسما اسد، همسر بشاراسد که متولد انگلیس است در ای‌میلی به روزنامه تایمز با شکستن سکوت خود از عملکرد همسرش دفاع کرد. وی در این نامه که با ای‌میل شخصی او در دفتر ریاست‌جمهوری ارسال شده ضمن حمایت از عملکرد بشار‌اسد و سیاست‌های او، از آغاز گفت‌وگوها میان دولت سوریه و مخالفان استقبال کرده و خواهان حفظ آرامش در سوریه شده است.

کد خبر 159786
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز