گروه شهری: در لایحه بودجه سال1391 شهرداری تهران که به تصویب شورای شهر رسید، کاهش فاصله شمال و جنوب و توسعه جنوب شهر، توسعه حمل‌ونقل عمومی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام گسترش فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی و حرکت به سوی تحقق شهر هوشمند و تمرکززدایی از جمله سیاست‌های محوری شهرداری تهران اعلام شد.

مناطق شهر تهران

به گزارش همشهری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران در این باره گفت: شورای اسلامی شهر تهران درآمد ۹هزار و ۱۰۰ میلیاردی شهرداری در سال ۹۱ شهرداری تهران را تصویب کرد.سید مناف هاشمی‌ اضافه کرد: برخی ظرفیت‌ها نیز پیش‌بینی شده که درآمد را بالاتر ببریم که در شورا در قالب یک تبصره هماهنگ شد که اگر افزایش درآمدی داشتیم پروژه‌هایی را آغاز کنیم. وی گفت: از امروز بحث بررسی هزینه‌های شهرداری در سال91 مورد بررسی قرار می‌گیرد که حدود 50درصد هزینه‌ها نقد و 50درصد غیرنقد است. به‌گفته مناف هاشمی درآمدها هرچه باشد براساس آن هزینه‌ها بسته می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران ادامه داد: بیشتر هزینه‌ها در بحث حمل‌ونقل عمومی و بیشترین مأموریت در کارهای عمرانی است.وی تأکید کرد: تمام پروژه‌های نیمه‌کاره و پروژه‌های بزرگ با رویکرد حمل‌ونقل عمومی سال آینده به اتمام می‌رسد.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: از حیث هزینه‌ای در لایحه بودجه سال 1391 سیاست‌های محوری شهرداری چون کاهش فاصله شمال و جنوب و توسعه جنوب شهر به‌منظور ایجاد فرصت‌های برابر برای دسترسی شهروندان به خدمات ضمن حفظ و ارتقای کیفیت خدمات در سایر مناطق شهر تهران، توسعه حمل‌ونقل عمومی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام گسترش فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و حرکت به سمت تحقق شهر و شهرداری الکترونیک و هوشمند و توجه بیشتر به مناطق در راستای سیاست تمرکز زدایی مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته معاون شهردار تهران از مجموع بودجه پیشنهادی شهرداری تنها 8 درصد از هزینه‌ها مربوط به بودجه جاری شامل هزینه‌های پرسنلی و پشتیبانی است. 15درصد مربوط به هزینه نگهداشت و61درصد مربوط به هزینه‌های سرمایه‌ای و 16درصد مربوط به کمک‌های هزینه‌ای و سرمایه‌ای شهرداری به سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله مترو، شرکت اتوبوسرانی، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی است. سهم بالای هزینه‌های سرمایه‌ای و سهم اندک هزینه‌های جاری در شهرداری تهران نمونه منحصر‌به‌فرد از این نظر در شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی و بخش دولتی است.

سید مناف هاشمی تاکید کرد: از لحاظ ماموریتی همانند سال‌های گذشته ماموریت حمل‌ونقل و ترافیک با اختصاص 42 درصد از مجموع هزینه‌های شهرداری از اصلی‌ترین حوزه‌های مورد توجه شهرداری بوده که با اضافه کردن هزینه مربوط به تملک با بازپرداخت وام‌ها و دیون پیمانکاران که در ماموریت توسعه مدیریت منظور شده می‌توان ذکر کرد حدود 60 درصد از هزینه‌های شهرداری در راستای ماموریت حمل‌ونقل و ترافیک هزینه خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران اظهار داشت: امید است با توجه شهرداری به حوزه ماموریتی حمل‌ونقل و ترافیک در سال آتی حرکت‌های پرشتابی در حوزه توسعه حمل‌ونقل عمومی و تکمیل شبکه زیرساختی و بزرگراهی شهر تهران از جمله احداث تونل صدر و نیایش، دوطبقه کردن صدر و تکمیل پروژه‌های بزرگراهی دیگر چون امام علی(ع)، یادگار امام و... انجام شود و انتظار می‌رود با همیاری و همکاری مجلس و دولت محترم بتوان گام‌های بلندی را در زمینه رفع معضلات حمل‌ونقل شهر تهران برداشت.

وی در پایان یادآور شد: توجه به ماموریت اجتماعی و فرهنگی با اختصاص 9 درصد از کل هزینه‌ها به این حوزه برای ایجاد فضای پرنشاط اجتماعی و فرهنگی در سطح شهر تهران و توسعه فرصت‌های ورزشی از موارد مورد تاکید بودجه‌ای سال 1391 بوده است. توجه به مناطق و تمرکززدایی از ستاد شهرداری با افزایش سهم بودجه مناطق از 14 درصد سال 1390 به 18درصد در سال 1391 و همچنین افزایش سهم بودجه مناطق واقع در پهنه جنوب از ویژگی‌های لایحه بودجه سال 1391 تهران است.

کد خبر 159642
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز