گروه ادب و هنر: معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دوره از جایزه کتاب سال از انتخاب چهره‌هایی خبر داد که در بین آنها برخی از منتقدان دولت نیز دیده می‌شوند.


بهمن درِّی روز گذشته در نشست خبری جایزه کتاب سال گفت: این دوره از برگزاری کتاب سال و انتخاب برگزیدگان و شایستگان تقدیر، تحت‌تأثیر تلاطم‌های سیاسی قرار نمی‌گیرد و مسائل سیاسی بر آن سایه نمی‌افکند.

شما معنای صحبت مرا در روز 19 بهمن و در مراسم اهدای جوایز کتاب سال متوجه خواهید شد. وقتی نام برگزیدگان این دوره اعلام شود معلوم خواهد شد که این جایزه به دور از هر نوع دیدگاه‌های سیاسی و تنها براساس معیارهای علمی برگزیدگان خود را معرفی می‌کند. در میان برگزیدگان، شما چهره‌های منتقد دولت را خواهید دید.

در همین زمینه علی شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب که برگزارکننده جوایز معاونت فرهنگی است نیز تاکید کرد: گاهی اوقات در داوری‌ها، هیأت علمی و داوران با این شبهه روبه‌رو می‌شدند که آیا می‌شود کتابی را که متعلق به یک نویسنده خاص است، انتخاب کنند که معاون فرهنگی وزارت ارشاد این اطمینان را به آنها می‌داد که تنها به معیارهای علمی توجه داشته باشند، نه نام افراد و دیدگاه‌های سیاسی‌شان.

نخبگی، سفر خارجی و سکه

بهمن درّی درباره برنامه‌هایی که برای حمایت از برگزیدگان کتاب سال درنظر گرفته شده است نیز گفت: ما نباید به یک مراسم اهدای جوایز اکتفا کنیم و اقدامات ویژه برای استمرار اعتنا به مولفان را در دستور کار داریم. اسامی برگزیدگان کتاب سال به بنیاد ملی نخبگان ارائه شده و آنها قرار است معرفی برخی از برگزیدگان کتاب سال را به‌عنوان نخبه بررسی کنند.

گذشته از این، به گفته دری، برخی از برگزیدگان کتاب سال، جلال و پروین به سفرهای مطالعاتی خارج از کشور می‌روند. همچنین شرکت در هفته‌های فرهنگی خارج از کشور و حضور در نمایشگاه‌های فرهنگی بین‌المللی که ایران در آنها حاضر می‌شود از دیگر برنامه‌های ارشاد برای حمایت از برگزیدگان کتاب سال و دیگر جایزه‌های مطرح ادبی است. وی زمان حضور نویسندگان در سفرهای خارجی را بعد از نمایشگاه کتاب سال 91 اعلام کرده و گفت: در هر نمایشگاه بین‌المللی که ایران در زمینه‌های فرهنگی بعد از نمایشگاه کتاب تهران در آن شرکت کند، 2 نفر از برگزیدگان کتاب سال در آن حضور خواهند یافت تا بتوانند برای عقد قرارداد با ناشران خارجی مذاکره کنند. همینطور ترجمه کتاب‌های منتخب به زبان‌های مختلف دنیا از دیگر برنامه‌های معاونت فرهنگی برای برگزیدگان کتاب سال است.

اما شاید از همه اینها مهم‌تر جایزه اصلی برگزیدگان باشد که با وجود رشد عجیب قیمت سکه، حالا برای خودش رقمی شده است! برگزیدگان هر بخش 50 سکه می‌گیرند. آثاری که بالای 90امتیاز از داوران گرفته باشند برگزیده می‌شوند و اگر بخشی برگزیده نداشته باشد، شایسته تقدیر خواهد داشت که در این بخش هر فرد شایسته تقدیر 12 سکه به خانه می‌برد.

آمار و ارقام دوره 29

دبیر علمی جایزه کتاب سال گفت: آثار رسیده به دبیرخانه در این دوره 25هزار و 742 عنوان کتاب است که در مقایسه با دوره قبل 30 درصد افزایش کمّی داشته است؛ چرا که در دوره قبل 19هزار و843 عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده بود. در این دوره کتاب‌ها در گروه‌های 10‌گانه به انضمام گروه کودک و نوجوان که خودش 6 زیرگروه دارد، داوری شد. جایزه کتاب سال 68 زیرگروه‌ دارد که آثار رسیده در 68 گروه با حضور 1232 داور از استادان دانشگاه، حوزه‌های علمیه و کارشناسان در همه حوزه‌هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشت مورد قضاوت قرار گرفت. جایزه جهانی نیز داوران خارجی از ایران و جهان داشت که مرحله پایانی جایزه جهانی 308 داور داشت که نتایج نهایی این بخش نیز 19 بهمن اعلام خواهد شد.

مجید حمیدزاده با اشاره به اینکه در این دوره در 40‌گروه، منتخب معرفی می‌شود، بیان کرد: 73‌عنوان اثر اعم از برگزیده و شایسته تقدیر معرفی خواهد شد که 19 برگزیده و 54 شایسته تقدیر را در این دوره خواهیم داشت. همانطور که می‌دانید برگزیده بخش ادبیات داستانی هم همان برگزیده جایزه جلال خواهد بود که لوح تقدیر را از دست رئیس‌جمهور دریافت می‌کند. حمیدزاده در این باره توضیح داد: ‌یکسان بودن برگزیدگان در 2جایزه کتاب سال و جایزه جلال آل‌احمد به این دلیل است که قوانین داوری‌ها در دبیرخانه کتاب سال و جایزه جلال یکی است و حتی داوران هم مشابه هستند و دلیلی وجود ندارد که تفاوتی میان این دو جایزه قائل شویم. همچنین آثار هم همان آثار هستند در نتیجه ما لزومی به داوری مجدد ندیدیم گرچه این مسئله منع قانونی و آیین‌نامه‌ای ندارد؛ البته اگر اثری یا آثاری در جایزه جلال از قلم افتاده باشند حتما در کتاب سال بدان‌ها توجه می‌شود، گرچه تاکنون چنین اتفاقی پیش نیامده است.

بیست و نهمین دوره کتاب سال ساعت 3 بعدازظهر چهارشنبه 19 بهمن در تالار وحدت با حضور رئیس‌جمهور برگزار خواهد شد.

کد خبر 159526

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز