همشهری آنلاین: ناسا، در تصویری جدید، به نمایش یک جسم سیاه‌چاله‌ای شکل عظیم در آسمان در میان انبوهی از ستارگان درخشان پرداخته است

سردترین و منزوی‌ترین مکان‌ جهان

به گزارش ایسنا، این در حالیست که این سوراخ تاریک در حقیقت یک ابرماده موسوم به ابر مولکولی تیره است که از عبور نور از میان خود جلوگیری می‌کند. این ابر مولکولی یکی از سردترین و منزوی‌ترین مناطق جهان را در خود جای داده است .

ابر به تصویر کشیده، موسوم به «برنارد 68» ، که یکی از برجسته‌ترین ابرهای مولکولی به سمت صورت فلکی مارافسای بوده که در این تصویر به دلیل تمرکز بالای غبار و گاز مولکولی که عملا تمام نور مرئی ستارگان پیش‌زمینه خود را جذب کرده، به شکل یک سیاه‌چاله دیده می‌شود.

به گفته ستاره شناسان، از آن جا که هیچ ستاره‌ای در این تصویر دیده نمی‌شود، «برنارد 68 » احتمالا در فاصله نزدیک‌تری قرار دارد. البته این نزدیکی در حقیقت، 500 سال نوری بوده و اندازه این ابر حدود نیم میلیون سال نوری است.

شکل‌گیری دقیق این ابرها هنوز مشخص نشده است؛ اما دانشمندان به این امر آگاهی دارند که این ابرها خود مهد کودک ستاره‌های جدید محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد که «برنارد 68 »، خود در حال تجزیه و تبدیل به سیستم جدید ستاره‌ای است.

کد خبر 159290
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز