گروه بین‌الملل: در پی کشته و زخمی‌شدن صدها نفر در درگیری‌های روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در شمال مصر و در شهر پورت سعید، ده‌ها هزار نفر در پایتخت و چند شهر دیگر با نیروهای پلیس درگیر شدند.

مصر

به گزارش خبرگزاری رویترز، واقعه خونین استادیوم شهر پورت‌سعید در شمال مصر، این کشور را در بهت و حیرت فرو برده و به اعتراض‌های مردمی علیه نظامیان و پلیس مصر به‌خاطر کوتاهی در جلوگیری از این واقعه خونین دامن زده‌است. عصر چهارشنبه به محض اعلام پیروزی 3 بر 1 تیم فوتبال المصری بر الاهلی، هواداران 2تیم با هم درگیر شدند. این درگیری خونین طی مدت کوتاهی بیش از 70کشته و ده‌ها مجروح به جا گذاشت. در این درگیری تیراندازی صورت نگرفته و کشته‌شدگان با سلاح سرد یا بر اثر پرتاب‌شدن از بلندی و ماندن زیر دست و پا جان خود را از دست داده‌اند.

در پی این درگیری‌ها، شماری از معترضان با حمله به استادیوم قاهره، بخش‌هایی از آن را آتش زدند. در پی این اتفاق اعضای فدراسیون فوتبال مصر استعفا کردند. اما در تازه‌ترین درگیری‌ها در پی این رویداد خونین، 2 نفر در تیراندازی دیروز نیروهای پلیس به سوی افرادی که سعی در ورود به مقر مدیریت امنیت شهر سوئز را داشتند، کشته شدند. در قاهره نیز دیروز 50 هزار نفر با محاصره ساختمان وزارت کشور، با نیروهای پلیس درگیر شدند و در پی آن، بیش از 840 معترض و 68 پلیس زخمی شدند که 303 نفر از آنان به بیمارستان‌ها منتقل شدند. کمال الجنزوری نخست‌وزیر مصر در نشست فوق العاده هیأت دولت با استعفای استاندار پورت‌سعید، عزل رئیس فدراسیون فوتبال و بازجویی مدیر امنیت استان و رئیس شورای تامین استان درباره درگیری‌های پورت سعید موافقت کرد.

اخوان المسلمین، پیش‌بینی کرد که این رخداد دسیسه‌ای از‌ پیش‌برنامه‌ریزی شده بوده است. ژنرال طنطاوی رئیس شورای نظامی حاکم هم ضمن اعلام عزای عمومی سه روزه در کشور، کمیته‌ای حقیقت یاب را مکلف به انجام تحقیقات در این باره کرد. پارلمان هم در جلسه فوق العاده خود محمد ابراهیم وزیر کشور را به کوتاهی در این امر متهم کرد. این واقعه خونین آتش اعتراض‌های مردم علیه حاکمان نظامی مصر را که در ماه‌های اخیر دوباره شعله‌ور شده، تقویت کرده‌است. بسیاری از مصری‌ها واقعه خونین ورزشگاه پورت سعید را ناشی از دخالت عوامل حکومت مبارک و حاکمان نظامی مصر می‌دانند.

کد خبر 159216
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز