دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرونده 40 تبعه خارجی و فعال مصری از جمله 19 آمریکایی که ممنوع الخروج شده بودند، به دادگاهی در مصر ارجاع شده است

19 آمریکایی در مصر محاکمه می شوند

به گزارش ایرنا، خبرگزاری اسوشیتد پرس در گزارشی اعلام کرد: دولت مصر روز یکشنبه (17 بهمن - 6 فوریه) با نادیده گرفتن تهدیدهای واشنگتن مبنی بر کاهش کمک های سالانه به قاهره، پرونده 19 آمریکایی و 24 تن دیگر از فعالان برخی از گروه های و سازمان های غیرانتفاعی را به اتهام دریافت غیرقانونی کمک مالی برای تحریک ناآرامی ها در این کشور به دادگاه ارجاع داده است.

این خبر گزاری می‌افزاید: واشنگتن که سالانه یک میلیارد و 300 میلیون دلار کمک نظامی در اختیار مصر قرار می‌دهد،‌ قویا از سرکوب سازمان های غیر دولتی از سوی دولت نظامی مصر انتقاد کرده است.

این در حالی است که شماری از شهروندان آمریکایی که متهم به ارتکاب این جرایم هستند به سفارت واشنگتن در قاهره پناه برده‌اند.

از سوی دیگر،‌ این اقدام قضایی روابط دو کشور را دچار تنش می‌کند. آمریکا در زمان حکومت حسنی مبارک، مصر را به عنوان هم پیمان مهم و حیاتی منطقه‌ای و محمور اصلی سیاست های خود در خاورمیانه محسوب می‌کرد.

در واکنش به این اقدام دولت نظامی مصر،‌ ویکتوریا نولاند،‌ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:‌ ما از شنیدن این اخبار عمیقا نگران هستیم و از دولت مصر می خواهیم درباره این اقدام خود شفاف سازی کند .

مقام های مصر می‌گویند: این سخت گیری بخشی از تحقیقات در باره کمک مالی خارجی به سازمان های غیر دولتی در این کشور است. مقام های مصری همچنین می گویند که این سازمان ها بدون تائید دولت این کشور از منابع خارجی کمک مالی دریافت کردند.

آسوشیتدپرس به نقل از فعالان می نویسد: شورای نظامی حاکم شاید با استفاده از این موضوع سعی دارد احساسات ملی گرایانه مردم مصر را برانگیزد و توجه عمومی را از انتقاد نسبت به ارتش به خاطر خودداری از واگذاری قدرت به دولتی غیرنظامی منحرف کند.

پیش از ارجاع این پرونده های به دادگاه جنایی در مصر، هیلاری کلینتون،‌ وزیر خارجه آمریکا هشدار داده بود که اگر مصر این موضوع را حل و فصل نکند،‌ روابط دو کشور می تواند از آن آسیب ببیند.

کلینتون در حاشیه اجلاس امنیت بین المللی در مونیخ به محمد کامل عمر،‌ همتای مصری خود گفت:‌ ما مطمئن هستیم که مشکلاتی وجود دارد که برخاسته از این وضعیت است که می تواند بر دیگر جنبه های روابط ما با مصر تاثیر بگذارد ، ما نمی خواهیم چنین مساله ای به وجود آید.

در میان چند شهروند آمریکایی و دیگر افرادی که به این اتهام ها ممنوع الخروج شده اند، ‌سام لاهود،‌ فرزند وزیر حمل و نقل آمریکا نیز وجود دارد . وی ریاست شعبه مصر 'موسسه بین المللی جمهوری خواه' را برعهده دارد.

کد خبر 159630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز