زهرا عزیز‌محمدی: رسول صدرعاملی برای مخاطبان نوجوانش آشناست. نوجوان‌ها او را به خاطر فیلم‌هایی که با موضوع نوجوان ساخته، خوب می‌شناسند. صدر عاملی امسال با فیلم «در انتظار معجزه» میهمان جشنواره‌ی فیلم فجر است.

هفنه‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 638
  • فیلم «در انتظار معجزه» آخرین فیلم شما از سه‌گانه‌ی «زیارت» با موضوع زائران حرم امام رضاع است. از بین این سه فیلم کدام را بیش‌تر دوست دارید؟

واقعاً به این راحتی نمی‌شود گفت. هر فیلمی دنیای خودش را دارد. در واقع این سه فیلم، سه‌ نوع روایت از سه نوع زائر است. چون به‌ تعداد همه‌ی زائران جهان، روایت وجود دارد. هر کدام از زائران قصه‌ی خودشان را دارند.

دو فیلم قبلی‌ام دیده شده‌اند، در جشنواره‌ها شرکت کرده‌اند و حالا دارند زندگی خودشان را می‌کنند. خیالم از آن‌ها راحت است. اما حالا باید خیلی مراقب سومی باشم.

  • دو قسمت اول این سه‌گانه از جشنواره‌های خارجی جایزه‌های متعددی دریافت کردند. فکر می‌کنید «در انتظار معجزه» هم این روند را ادامه دهد؟

نمی‌دانم، اما امیدوارم. باورم نمی‌شد وقتی می‌دیدم این فیلم‌ها در مسکو، رم، شیکاگو و... دیده می‌شود و جایزه‌ى تماشاگران را می‌برد. این نوع فیلم‌ها هم در همه‌جای دنیا مخاطبان خودشان را دارند. اما به هر حال سینماست و باید جذابیت‌هایش را در نظر گرفت. علاوه بر همه‌ی این‌ها مهم این است که باید در این فیلم‌ها استانداردهای سینما را رعایت کنیم. به هر حال تا وقتی با تماشاگر به تماشای فیلمت ننشینی از هیچ چیز مطمئن نمی‌شوی.

  • ظاهراً طرح اولیه‌ی فیلم را اصغر فرهادی نوشته بود. چه‌طور با هم همکاری کردید؟

اصغر فرهادی طی قراردادی، ۱۲طرح با موضوع زیارت به تلویزیون واگذار کرده بود. تلویزیون به من پیشنهاد کار داد و من به شرطی که کار تبدیل به فیلم سینمایی بشود پذیرفتم. آقای فرهادی خودش آمد و با هم روی این سه تا کار کردیم، استخوان‌بندی اولیه‌اش را درست کردیم و طرح‌ها را در حد کار سینمایی ارتقا دادیم.

  • فکر می‌کنید فیلم شما برای نوجوان‌ها هم جذاب باشد و آن‌ها را به سینما بکشاند؟

واقعاً به نوجوان‌ها امیدوارم! چون 03درصد از مخاطبان همیشگی فیلم‌هایم، به‌خاطر قضاوت‌های عجولانه، از این سه‌گانه خوششان نمی‌آید. در ساختن این کارها نیت من این بود که جوان‌ها و نوجوان‌ها به درکی متفاوت، غیر کلیشه‌ای و خیلی واقعی از زیارت برسند. چرا که ما داریم درمورد همان پالایش روحی‌ای حرف می‌زنیم که همه به آن احتیاج داریم و بهترینش می‌تواند در شکل آماده‌سازی برای رفتن به یک سفر باشد. بزرگ‌ترین معجزه این است که وقتی از این سفر برمی‌گردیم حالمان خوب باشد و احساس رضایت کنیم.

***

نام فیلم: در انتظار معجزه

کارگردان:

رسول صدرعاملی

نویسنده :

رسول صدرعاملی و کیارش اسدزاده بر اساس طرحی از اصغر فرهادی

بازیگران:

حمید فرخ‌نژاد، پریوش نظریه، مهتاب گیتی‌فروز، بیتا فرهی.

خلاصه‌ی داستان:

زن و شوهری برای شفای فرزندشان عازم مشهد می‌شوند اما به خاطر نفرتی که از هم دارند، نمی‌توانند به زیارت بروند.

کد خبر 159089
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز