گروه بین‌الملل: نیروهای امنیتی بحرین در آستانه سالگرد آغاز انقلاب مردم این کشور بار دیگر اقدام به سرکوب گسترده تظاهرات مردمی کردند.

بحرین

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای رژیم آل خلیفه برای متفرق کردن معترضان شرکت‌کننده در مراسم تشییع جنازه یک جوان ۱۹ساله اقدام به شلیک گاز اشک‌آور کرده و چندین نفر را بازداشت کردند. حمله پلیس ضد شورش و نیروهای امنیتی بحرین به تظاهرات‌کنندگان باعث شد تا نیروهای انقلابی برای مقابله با آنها اقدام به آتش زدن لاستیک خودرو و پرتاب کوکتل مولوتف کنند. فعالان بحرینی اعلام کرده‌اند که این جوان ۱۹ساله هفته گذشته پس از شکنجه و ضرب و شتم از سوی نیروهای رژیم آل خلیفه کشته شده است. این فعالان تأکید کرده‌اند که روی بدن این جوان آثار ضرب و شتم و شکنجه قابل مشاهده است. این جوان بحرینی یکی از ۴ نفری است که هفته گذشته در جریان بازداشت و زیر شکنجه و ضرب و شتم نیروهای بحرینی کشته شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سرکوب گسترده معترضان بحرینی در دو روز گذشته از افزایش خشونت نیروهای رژیم آل‌خلیفه با نزدیک شدن به سالگرد شروع ناآرامی‌های این کشور خبر می‌دهد. ۱۴فوریه(دو هفته دیگر) آغاز اعتراض‌های مردم بحرین به‌حساب می‌آید؛ اعتراضاتی که با وجود سرکوب گسترده همچنان ادامه دارد.

با سرکوب گسترده معترضان، عبدالجلیل خلیل، رئیس فراکسیون الوفاق در پارلمان بحرین از حمد‌بن‌عیسی آل‌خلیفه، پادشاه بحرین خواست تا برای پایان دادن به بحران این کشور به گفت‌وگو با مخالفان بپردازد. وی گفت: نگرانی‌هایی مبنی بر اعمال خشونت نیروهای بحرینی علیه مخالفان در کشور وجود دارد و این امر یقینا بحران کشور را پیچیده‌تر می‌کند. کابینه بحرین هم با شدت گرفتن دوباره اعتراض‌ها قانونی را تصویب کرده که براساس آن کسانی که به نیروهای امنیتی بحرین حمله یا تعدی کنند با مجازات سنگینی مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر، سازمان عفو بین‌الملل از مقامات بحرینی خواست تا فضیله مبارک، فعال بحرینی را که چندی پیش توسط نیروهای امنیتی بحرین دستگیر و به 18ماه زندان محکوم شده بود، آزاد کنند.
یکی از مقامات سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: فضیله مبارک به‌دلیل عقایدش بازداشت شده، بر اساس گزارش‌ها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و در یک دادگاه غیرعادلانه و نظامی به 18ماه زندان محکوم شده است.

انتقاد از آمریکا به خاطر فروش سلاح به بحرین

روز ۲۶ژانویه سازمان عفو بین‌الملل از مقام‌های دولت بحرین خواست تا تحقیقات گسترده‌ای درباره گزارش‌های مرگ معترضان در اثر استفاده از گاز اشک‌آور انجام دهند. این سازمان همچنین از آمریکا خواسته است که انتقال تسلیحات به دولت بحرین را متوقف کند. چندی پیش رسانه‌ها از تصمیم آمریکا برای تحویل تسلیحات جدید به دولت بحرین خبر دادند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نمایندگان کنگره آمریکا با انتقاد از این اقدام دولت اوباما اعلام کرده‌اند که این مسئله می‌تواند به وجهه این کشور درباره تعهد به حقوق بشر لطمه جدی وارد کند. دولت آمریکا هر چند به‌تازگی برای نخستین بار به صورت ظاهری سرکوب معترضان در بحرین را مورد انتقاد قرار داد اما به گفته فعالان بحرینی این کشور تسلیحات مورد نیاز برای سرکوب مردم را برای رژیم آل خلیفه تأمین می‌کند. بحرین میزبان ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکاست و به همین خاطر باقی ماندن رژیم آل خلیفه در قدرت برای واشنگتن بسیار مهم به‌حساب می‌آید.

احضار کاردار سفارت عراق

وزارت امور خارجه بحرین، کاردار سفارت عراق در منامه را به این وزارتخانه احضار و نسبت به اظهارات اخیر برخی مقام‌های این کشور درباره انقلاب مردم بحرین اعتراض کرد. بنا به گزارش خبرگزاری رسمی بحرین، وزارت امور خارجه این کشور نسبت به آنچه «مواضع غیرمسئولانه و غیردوستانه» برخی مقامات عراقی نامیده شده مراتب اعتراض خود را به کاردار عراق در منامه اعلام کرده است.وزارت امور خارجه بحرین ادعا کرده است که مسئولان عراقی از جمله مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با ایراد سخنانی اقدام به تحریک مخالفان در بحرین کرده‌اند.

کد خبر 158971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز