همشهری‌آنلاین: دکتر محمدعلی موحد در نخستین گفتار ماه بنیاد شمس و مولانا با عنوان آینه در آینه پرسش‌های تازه‌ای را پیش روی محققان و شارحان مثنوی و دیوان کبیر قرار داد.

بنیاد شمس و مولانا- دکتر محمدعلی موحد

 به گزارش همشهری آنلاین این برنامه عصر روز چهارشنبه 28 دی با حضور جمع کثیری از علاقه‌مندان در سالن اجتماعات مرکز آموزش موسسه  اکو برگزار شد.

آغاز گر برنامه سخنان دکتر حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان فرهنگی اکو و بنیاد شمس و مولانا بود.نخستین گفتار ماه بنیاد شمس و مولانا

مدیرعامل بنیاد شمس و مولانا گفت: «افتخار داشتیم در سال 1386 به همراه جمعی از عزیزانی که عاشق و علاقمند به حضرت شمس بودند و مقالات جناب استاد موحد را مطالعه کرده بودند، که با قاطعیت ثابت کرده بود مقبره شمس تبریزی در خوی است و نه در جای دیگر، عزم را جزم کنیم که مقبره مهجور، متروک و دورمانده حضرت شمس را در خوی آباد کنیم.»

وی گفت: «در آن سال با کمک فرهیختگان، اندیشمندان و با همت حدود 60 تن از سینماگران، نخستین جشنواره شمس تبریزی و مولانا را در خوی برگزار کردیم. با تلاش جدی عاشقان شمس، امروز آن تک مناره مزار شمس به حدود 10 هزار مترمربع مساحت رسیده و به زودی هم بارگاه شمس در آنجا ساخته می‌شود.»

دکتر ایوبی، برگزاری جلسات «آینه در آینه» را یکی از برنامه‌های مؤثر برای شناساندن شمس تبریزی و مولانا به مردم دانست و گفت: «این جلسات را برپا خواهیم کرد، به امید آن‌که مقالات شمس بیشتر به جامعه راه یابد و نسل جوان و نوجوان ما‌ با این حکایات خواندنی آشنا و مانوس شوند.»

بنیاد شمس و مولانا

دبیر نشست «شمس در آینه مولانا»، دکتر احمد جلالی، نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در یونسکو بود که به دلیل احاطه بر ادبیات کهن و اشراف بر مثنوی و دیوان کبیر اشعاری را فی‌البداهه خواند و توضیحات مختصری درباره مقالات شمس و تصحیح عالمانه دکتر محمد علی موحد از این اثر ارائه داد و نیز درباره برگزاری سلسله‌ جلسات شمس‌پژوهی و دیدن مولوی در آینه شمس سخن گفت و  سپس از دکتر موحد خواست سخنان خود را آغاز کند.

more  یونسکو نخستین مدال مولانا را به احمد جلالی اهدا کرد

  استاد موحد، انتشار مقالات شمس را حادثه‌ای در عالم مولاناپژوهی دانست و افزود: «در طول مدت 700 سالی که از رحلت مولانا می‌گذرد، نگارندگان همه شرح‌ها و تفسیرهایی که بر مثنوی نوشته‌اند؛ چه به فارسی و چه به ترکی به بیراهه رفته‌اند.»

او ضمن احترام به دیدگاه شارحان گفت به دلیل آنکه عمده این شارحان از جمله اکبرآبادی،انقروی و ... از وجود مقالات شمس خبری نداشتند لذا شرح های آنها بر دیدگاه های ابن عربی استوار است و ابن عربی زده اند و همین امر سبب شده تا شمس و دیدگاه هایش در باره مسایل مختلف عرفانی و کلامی و فلسفی پنهان بماند.

استاد موحد گفت: «شکی نیست مولانا در 30 سال آخر عمرش مدام از شمس تبریزی سخن گفته است؛ چه در مثنوی، چه در مکتوبات و چه در فیه‌مافیه و حتی سراسر دیوان غزلیات او مشحون از ذکر شمس است. اما شارحان مولانا هرگز در این صدد نبوده‌اند که این همه تکرار و تأکید مولانا درباره شمس برای چیست؟»

او در ادامه افزود: «هیچ گاه این سؤال برای شارحان مثنوی پیش نیامده که شمس کیست که از گرد راه رسید و مولانای واعظ و مفتی شهر را که پایگاه و موقعیت تثبیت‌شده‌ای در جامعه آن روز داشت، چنان مسخر خود کرد که هر چه داشت، فروگذاشت و دست از منبر و محراب و مسجد و مدرسه شُست؟»

استاد پیشکسوت مولوی‌پژوهی در طول سخنان خود با بیان مثال‌های گوناگون تأثیر حضور شمس تبریزی را بر مسیر زندگی و عرفان مولانا شرح داد.

در ادامه جلالی ضمن قدردانی از سخنان مفید دکتر موحد از دکتر توفیق سبحانی خواست به جا یگاه آمده و چند نکته‌ای درباره ارتباط مقالات شمس با مثنوی معنوی بگوید.

سبحانی-جلالی

دکتر توفیق سبحانی، مولوی‌پژوه کشورمان، از تلاش‌های استاد موحد برای تدوین مقالات شمس تبریزی، تجلیل و تمجید کرد و و گفت من وقتی در کتابخانه ترکیه نسخه های خطی مقالات را دیدم و بعدها که تصحیح عالمانه استاد منتشر شد در یافتم که استاد موحد جه تلاش. طاقت سوزی را برای این کار صرف کرد. دکتر سبحانی در ادامه سخنانش بخش‌هایی از گفتارهای طنز موجود در این اثر را برای حاضران قرائت کرد.

سلسله نشست‌های ماه گفتار «آینه در آینه» که توسط بنیاد شمس و مولانا برگزار می شود از این پس اولین دوشنبه‌ هر ماه در مرکز آموزش مؤسسه فرهنگی اکو برپا خواهد شد. در این نشست‌ها علاوه بر شرح و تفسیر مقالات شمس، بخش‌هایی از آثار مولانا و شمس توسط استادان و مولوی‌پژوهان برجسته خوانده می‌شود.

دکتر محمدعلی موحد و شهرام ناظری

در این نشست چهره هایی همچون محمود جوادی‌پور، حبیب‌اله آیت‌الهی، غلامحسین امیرخانی، مهدی محقق، احمد جلالی، احمد مسجدجامعی، صادق خرازی، شهرام ناظری، رضا بانگیز، حجت‌الاسلام دکترسیدطه ‌مرقاتی، توفیق سبحانی، بهمن آزموده، مجید شریف‌زاده و هوشنگ مرادی کرمانی حضور داشتند . مصافحه دکتر موحد و شهرام ناظری از جمله حاشیه‌های جذاب این نشست بود. دکتر موحد با دیدن ناظری گفت نقشی که آقای ناظری در معرفی شمس و مولوی ایفا کرد کتمان شدنی نیست و بیشترین تاثیر را در معرفی شمس و مولوی او با آواز و آثار موسیقاییش ایفا کرد.

ناظری به همشهری آنلاین گفت که برگزاری این گونه نشست‌ها آن هم با حضور چهره‌هایی چون دکتر موحد و مولوی پژوهان و شمس شناسان نامی می‌تواند تصویر شمس را که سال‌ها مکتوم مانده بود بر آفتاب افکند

کد خبر 158277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز