گروه سیاسی: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی سفر بازرسان خود را به ایران تایید می‌کند که در گزارش‌های اخیر خود به‌عنوان یکی از سازمان‌های وابسته به سازمان ملل رویکرد سیاسی را جایگزین فعالیت‌های تخصصی و فنی خود نموده و تبلور این رویکرد را در رابطه با ایران می‌توان مشاهده کرد.

خبرگزاری آلمان از وین گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیأتی از مقامات عالی‌رتبه آژانس از تاریخ 29 تا 31 ژانویه (9 تا 11 بهمن‌ماه) به تهران سفر می‌کنند و تاکید کرد که هدف کلی آژانس انرژی اتمی حل کلیه مسائل باقیمانده است.‌

پایان دادن به روند غیرمنطقی

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم درخصوص سفر این هیأت به تهران گفت: سفر هیأت عالی‌رتبه آژانس به تهران، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران را ثابت می‌کند. وی گفت که براساس برنامه‌ریزی انجام شده، هیأت عالی‌رتبه آژانس به سرپرستی هرمان ناکارتس معاون مدیرکل در امور پادمان به تهران سفر می‌کند.

اعتراف آمانو

یک نماینده پارلمان آلمان فاش کرد که یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در دیدار از پارلمان آلمان و در جمع نمایندگان این کشور اقرار کرده که هیچ سند ثابت شده‌ای مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد. به گزارش ایرنا،‌ عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس این کشور، در یک بیانیه مطبوعاتی خاطرنشان کرده است: استناد اتحادیه اروپا به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر داشتن ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌عنوان سندی برای تحریم نفتی و بانکی، یک دروغ است.

یان فان آکن پیش‌تر نیز نسبت به اتهامات بی‌اساس آژانس درمورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار داده بود. موضوع خلع سلاح هسته‌ای در کنار 2‌ اصل منع گسترش تسلیحات اتمی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، درمجموع 3 اصل مهم NPT را تشکیل می‌دهند ولی متأسفانه با رویکردی که آژانس طی سال‌های اخیر اتخاذ کرده عملا این سازمان بین‌المللی به ابزاری برای اعمال فشار به کشورهای دیگر تبدیل شده و اساسا کمک برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به فراموشی سپرده شده است. از سوی دیگر این نکته را باید مدنظر داشت که منتقدین آمانو بر این نظرند که وی با عملکرد یکطرفه و جانبدارانه‌‌اش در این سازمان بین‌المللی، به‌دنبال حفظ منافع آمریکا در آژانس است. رسانه‌های آلمان نیز در ماه نوامبر با اشاره به اسنادی که در سایت ویکی‌لیکس منتشر شد، نوشتند: در این اسناد به صحبت‌هایی بین آمانو و نماینده آمریکا در آژانس در تاریخ16 اکتبر 2009 اشاره شده که در آن، آمانو به آمریکایی‌ها تضمین داده بود که می‌توانند در مورد برنامه هسته‌ای ایران روی او حساب کنند.

کد خبر 158175
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز