گروه سیاسی: بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز درحالی تهران را ترک کردند که از توافق دوطرف برای حل مسائل باقیمانده خبر دادند.

رئیس هیات بلندپایه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پایان سفر خود به ایران، گفت: تهران و آژانس درباره حل مسائل باقیمانده پیرامون موضوع هسته‌ای توافق کردند و طرفین متعهد شدند که مسائل باقیمانده را حل کنند. آژانس پیش از اعزام بازرسان خود به ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «هدف کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل کلیه مسائل اساسی باقیمانده‌ است.» هرمان ناکارتس که در جمع خبرنگاران در فرودگاه شهر وین سخن می‌گفت، تصریح کرد: طی 3روز مذاکرات فشرده تهران، درباره همه اولویت‌های دوطرف گفت‌وگو شد.

پیشرفت در موضوع هسته‌ای

سفر بازرسان آژانس به تهران مورد توجه رسانه‌های غربی نیز بوده به‌گونه‌ای که خبرگزاری آسوشیتدپرس با مخابره خبر بازگشت بازرسان آژانس از ایران، از قول یک مقام سازمان ملل متحد از پیشرفت درباره موضوع هسته‌ای و گفت‌وگوها با ایران خبر داد. این مقام سازمان ملل متحد که آسوشیتدپرس نام او را فاش نکرد، گفته است: سفر اخیر به ایران نشان‌دهنده پیشرفت در حل موضوع هسته‌ای ایران بوده است. غرب در حالی مدعی پیشرفت در موضوع هسته‌ای ایران است که در سال‌های اخیر اتخاذ سیاست‌های خصمانه در قبال ایران و تشدید تحریم‌ها را در سرلوحه کار خود قرار داده است.چندی پیش یک نماینده پارلمان آلمان فاش کرده بود که یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار از پارلمان آلمان و در جمع نمایندگان این کشور اقرار کرده که هیچ سند ثابت شده‌ای مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد.یان فان آکن پیش‌تر نیز نسبت به اتهامات بی‌اساس آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار داده بود. عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس آلمان که قبلا بازرس سازمان ملل در زمینه سلاح‌های بیولوژیک بوده است، در مطلب خود بر این نکته تاکید داشت که آژانس باید صرفا به واقعیت‌های برنامه هسته‌ای ایران نگاه کند و متکی به حدس و گمان سرویس‌های اطلاعاتی غربی نباشد.

آمادگی ایران برای مذاکره

با وجود این به‌نظر می‌رسد بازدید از مراکز هسته‌ای ایران در دستور کار تیم بازرسان آژانس انرژی اتمی نبوده‌است. رئیس دستگاه دیپلماسی در این خصوص اینگونه توضیح می‌دهد: «در این سفر بازدیدی به عمل نیامد. البته ما آمادگی داشتیم اگر خواستند بازدیدی را انجام دهند، آن را فراهم کنیم.» گویا بازرسان آژانس ترجیح داده‌اند این سفر را به مذاکره درخصوص کلیات مسائل هسته‌ای ایران اختصاص دهند و بازدید از مراکز هسته‌ای را در سفر‌های آتی خود به ایران پی‌خواهند گرفت.وزیر امور خارجه کشورمان دیروز همچنین درباره نشست گروه 1+5 و اینکه آیا سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی پاسخ کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را داده است و طرح گام به گام روسیه در نشست آتی این گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت:

آقای جلیلی به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد درباره موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را قبلا اعلام کرده است و مجددا این آمادگی را به‌صورت مکتوب اعلام خواهد کرد و امیدواریم نشست 1+5 در آینده نه چندان دور برگزار شود. چندی پیش نیز مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا از آمادگی کشورهای عضو گروه 1+5 برای مذاکره با تهران درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خبر داده بود. کاترین اشتون با صدور بیانیه‌ای در این ارتباط اعلام کرده بود: به‌رغم اعمال تحریم‌ها و حدس و گمان‌های جدید در ارتباط با حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران، مسیر دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای این کشور همچنان باز است. ایران خواهان برگزاری دور آتی نشست‌ها در فضایی عادلانه و منطقی است. ترکیه میزبان آخرین دور مذاکرات ایران و 1+5 در سال گذشته بود و این بار هم از شانس زیادی برای میزبانی دور آتی مذاکرات برخوردار است.

بازرسان: دوباره می‌آییم

دیروز وزیر امور خارجه کشورمان نتایج نشست با بازرسان آژانس را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: این بازرسان سؤالاتی درخصوص مطالعات ادعایی داشتند و با پاسخ‌های ایران گام‌های خوبی به جلو برداشته شد. با وجود این به‌نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور مجدد بازرسان آژانس در تهران خواهیم بود. علی اکبر صالحی در این خصوص می‌گوید: فعلا مقدمات کار انجام شده و در رایزنی‌های بعدی که بعدا مسئولان ذیربط مطالب را به‌صورت جزئی اعلام خواهند کرد مشخص می‌شود که چه اقداماتی انجام خواهد شد. رئیس هیات بلند پایه آژانس نیز بر این موضوع اینگونه صحه می‌گذارد؛ «هنوز کارهای زیادی باقی مانده است و درنظر داریم در آینده نزدیک به ایران سفر کنیم.»

کد خبر 159113
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز