گروه سیاسی: هیات عالی‌رتبه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس معاون مدیرکل در امور پادمان، وارد تهران شد.

نیروگاه

هیات عالی‌رتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی وارد تهران شده است که یوکیو آمانو در بیانیه‌ای تاکید کرده است این هیات با روحیه و نگاهی مثبت به ایران می‌رود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این بیانیه افزوده است: ما امیدواریم که ایران نیز با چنین روحیه‌ای با ما همکاری کند.آمانو درحالی همکاری بیشتر کشورمان را خواستار شده که جمهوری اسلامی ایران تاکنون فراتر از مقررات و پادمان‌های موجود آژانس، با بازرسان این نهاد بین‌المللی همکاری و به‌صورت داوطلبانه از نظارت آنها استقبال کرده است.

اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر سال گذشته خود بدون هیچ مدرک موثقی از وجود بعد تسلیحاتی و نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده بود و همین امر مقدمه اعمال دور جدید تحریم‌های غرب و اتحادیه اروپا علیه ایران را مهیا کرده است. با وجود این جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید و اعلام کرده است که به‌عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دستیابی به فناوری‌های هسته‌ای با اهداف صلح آمیز را برای خود قائل است. خبرگزاری رویترز هم در تحلیلی از سفر بازرسان آژانس به ایران نوشته است که با توجه به تحریم‌های جدیدی که از سوی اروپا و آمریکا علیه تهران اعمال شده، ممکن است تهران محکم‌تر از قبل بر مواضع خود پافشاری کند.

بازرسی در چارچوب توافق

هرمان ناکارتس معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها و رافائل گروسی دستیار مدیرکل در امور سیاسی قرار است از امروز (نهم بهمن) به‌مدت 3 روز درخصوص موضوعات مورد نظر آژانس و در چارچوب توافق صورت گرفته با ایران به مذاکره بپردازند.آمانو هفته پیش نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: بنده کاملا متعهد به همکاری سازنده با ایران درباره موضوع هسته‌ای این کشور هستم و ایمان دارم که تهران نیز به همین صورت در یک بستر سازنده به پیشرفت مذاکرات آتی ما کمک خواهد کرد. وی تاکید کرد: اولویت کلیدی من برای سال 2012 تلاش برای پیشبرد برقراری اعتماد بین‌المللی در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است. ‌با این حال پیش از این یان فان آکن نماینده پارلمان آلمان فاش کرد که یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیدار از پارلمان آلمان و در جمع نمایندگان این کشور اقرار کرده که هیچ سند ثابت شده‌ای مبنی بر نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد.

خنثی سازی توطئه

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز درخصوص سفر این هیات به تهران به ایرنا گفت که سفر هیات عالی‌رتبه آژانس به تهران، صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران را ثابت می‌کند. ‌ وی درخصوص هدف از این سفر گفت: این اقدام با هدف خنثی‌سازی‌ توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ایجاد جو سیاسی و اتهامات بی‌اساس و اثبات سیاست شفاف و صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران انجام می‌شود.

انتقاد دانشجویان

در پی مخالفت‌های دو روز‌ گذشته دانشجویان با حضور بارزرسان آژانس انرژی اتمی در ایران به دلیل سابقه تاریخی عملکرد آنها، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران نیز روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از دولت خواست که با غرب با زبان خودش صحبت کند و بداند که بازرسان آژانس انرژی اتمی نقش چشم و گوش نهادهای امنیتی غرب را در ایران بازی می‌کنند.

کد خبر 158600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز