همشهری‌آنلاین: کمیسیون برگزاری انتخابات در مصر نتایج نهایی شمارش آرا را اعلام کرد. بر اساس این نتایج حدود ۷۵ درصد آرا به نیروهای اسلامی تعلق گرفته و به این ترتیب صحنه سیاسی مصر در آستانه مرحله تازه‌ای قرار گرفته است

egypt

به گزارش همشهری‌انلاین به نقل از خبرگزاری‌ها احزاب و جریان‌های اسلامی در مصر حدود ۷۵ درصد آرای انتخابات پارلمانی در این کشور را به دست آوردند.

روز شنبه اول بهمن برابر با ۲۱ ژانویه 2012 کمیسیون برگزاری انتخابات مصر نتایج رسمی شمارش آرا را اعلام کرد.

egypt

به گزارش شینهوا در آزادترین و منصفانه‌ترین انتخابات سه دهه اخیر مصر، بر اساس این نتایج، "حزب آزادی و عدالت" (FJP) - که ماه ژوئن بنیانگذاری شد - و ائتلافی است از نیروهای حول جنبش اخوان‌المسلمین (بنیانگذاری شده در سال 1928) و بازوی سیاسی آن به شمار می‌آید ۲/ ۴۷ درصد آرا را به دست آورده است. به این ترتیب اخوان‌المسلمین که فعالیت سیاسی آن از سال 1954 ممنوع شده بود  ۲۳۵ کرسی از مجموع ۴۹۸ کرسی مجلس را تصاحب خواهد کرد.

"حزب نور" به همراه دیگر احزاب کوچک اسلامی از جبهه‌ سلفی‌ها به جایگاه دوم دست یافتند. این جریان‌ها با کسب ۶/ ۲۴ درصد، حدود یک چهارم آرا را کسب کرده و ۱۲۳ کرسی مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.

حزب"وفد" که ۳۶ کرسی مجلس را به دست آورده در جایگاه سوم   قرار گرفته  است. جریان "ائتلاف مصر" با ۳۳ کرسی در جایگاه چهارم است. جریان اخیر متعلق به نجیب ساویریس، میلیونر مصری است.

جنبش موسوم به "جوانان انقلاب" که در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ حرکت‌های مردمی علیه رژیم حسنی مبارک را فراخوانده بود و مبتکر اعتراضاتی بود که به سقوط رژیم انجامید، فقط توانست با کسب ۹ کرسی به پارلمان جدید راه یابد.

بدین‌گونه این جنبش نقش چندانی در آینده‌ سیاسی کشور نخواهد داشت.

اولین جلسه‌ پارلمان مصر در حالی در روز دوشنبه ۳ بهمن برگزار خواهد شد که رژیم صهیونیستی به شدت از نتایج انتخابات پارلمانی مصر به هراس افتاده است

کد خبر 157925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز