معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ آخرین وضعیت آماده‌سازی‌ و واگذاری شرکت‌های اصل 44، هلدینگ خلیج‌فارس، پالایشگاه‌های نفت و گاز و همچنین ذوب‌آهن اصفهان را اعلام کرد و از تاکید وزیر نفت بر فروش شرکت‌های زیرمجموعه خبر داد.

بورس

ابوالقاسم شمسی جامخانه که از مردادماه سال‌جاری جانشین اسماعیل غلامی در سازمان خصوصی‌سازی‌ شده در گفت‌وگو با فارس، آخرین وضعیت آماده‌سازی‌ و واگذاری شرکت‌های مشمول اصل 44 را اعلام کرد و از برنامه عرضه اولیه سهام چند شرکت پالایشگاهی و گازی در هفته‌های باقیمانده سال 90 و همچنین اوضاع شرکت‌هایی مانند ذوب‌آهن خبر داد.او با بیان اینکه در هفته‌های آینده عرضه‌های خوبی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ انجام خواهد شد و شرکت‌های جدید دولتی وارد بورس و فرابورس می‌شوند، درباره شرایط هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس گفت: تاکنون جلسات متعددی برای این شرکت در نهادهای مختلفی مانند شورای رقابت برگزار شده که مقرر شده این هلدینگ با 15 شرکت پتروشیمی آماده حضور در بورس شود.

شمسی جامخانه با اشاره به اینکه در 28 آذرماه نقل و انتقال کامل سهام 15 شرکت پتروشیمی به هلدینگ خلیج‌فارس انجام شده، ادامه داد: در این رابطه باید صورت‌های مالی نیمه‌اول سال‌جاری در همین روزها ارائه شود تا کارگزار مشاور پذیرش هم بعد از تهیه صورت‌های مالی تلفیقی تا 15 بهمن، سایر مراحل پذیرش در بورس ‌را طی کند.وی در واکنش به این نکته که پیش از این رئیس شورای رقابت مخالف واگذاری این شرکت به‌صورت هلدینگ بود، پاسخ داد: در این رابطه وزیر اقتصاد به این مقام مسئول اعلام کرده قبل از اعلام رای نهایی در مورد هلدینگ پتروشیمی، نظر مصوب را ابلاغ کند. تاکنون رای و نظری در این مورد صادر نشده، ولی درصورت صدور رای قطعی، تابع آن خواهیم بود.به گفته شمسی جامخانه، برنامه سازمان خصوصی‌سازی‌ این است که هلدینگ فوق تا پایان سال‌جاری در فهرست شرکت‌های بورس درج شود تا درصورت آماده بودن، عرضه اولیه سهام در اسفند یا فروردین سال آینده انجام شود.

تأکید وزیر نفت بر واگذاری پالایشگاه‌ها

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ درباره وضعیت واگذاری پالایشگاه‌های نفت و گاز توضیح داد: وزیر نفت تاکید کرده شرکت‌های پالایشگاهی نفت و گاز خودشان را برای واگذاری در سال‌جاری آماده کنند و با سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس همکاری بیشتری داشته باشند، بنابراین ما هم در حال آماده‌سازی‌ چند شرکت از این حوزه هستیم.شمسی جامخانه با اشاره به واگذاری سال گذشته سهام پتروشیمی تبریز در بورس خاطرنشان کرد: بر همین اساس سازمان خصوصی‌سازی‌ سهام شرکت‌های پالایشگاهی در بورس و فرابورس را عرضه خواهد کرد.

در این میان هرچند 95 درصد سهام پالایشگاه نفت تهران به سهام عدالت اختصاص یافته اما برای کشف قیمت هر سهم این شرکت، باید 5 درصد از سهام آن در فرابورس عرضه شود.وی افزود: همچنین وزیر نفت تاکید کرده به‌دلیل عدم‌همکاری پالایشگاه شیراز با شرکت مادرتخصصی و نداشتن شرایط حضور در بورس اوراق‌بهادار، این شرکت تا پایان سال از طریق فرابورس واگذار شود، علاوه بر این سهام پالایشگاه کرمانشاه هم در فرابورس عرضه خواهد شد.

وضعیت پالایشگاه بندرعباس

معاون آماده‌سازی‌ و اصلاح ساختار بنگاه‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ با یادآوری این نکته که سهام 2 پالایشگاه آبادان و امام‌خمینی به‌عنوان سهم دولت از صنعت واگذار نخواهند شد، در مورد وضعیت پالایشگاه بندرعباس که واگذاری آن ماه‌ها به تعویق افتاده، گفت: این شرکت تنها پالایشگاه نفتی است که از طریق بورس باید واگذار شود اما به‌دلیل وجود مشکلاتی درصورت‌های مالی شش‌ماهه، عرضه اولیه سهام آن به تاخیر افتاده است.در این رابطه تاکنون جلسات سه‌جانبه‌ای با مسئولان شرکت‌های ملی نفت و ملی پالایش و پخش و همچنین بورس برگزار شده که امید به حل آن داریم. شمسی جامخانه افزود:برای پالایشگاه بندرعباس برنامه‌ای ارائه کرده ‌ایم و مقرر شده تا بعد از تعدیل و اصلاحاتی، مسئولان بورس هم نظرشان را بدهند تا در نخستین فرصت اقدام به عرضه سهام این شرکت بزرگ کنیم.

واگذاری ذوب‌آهن به کجا انجامید؟

شمسی جامخانه در پاسخ به این پرسش که واگذاری سهام ذوب‌آهن در فرابورس به کجا انجامید؟ توضیح داد: واگذاری این شرکت مشمول اصل 44 هم دارای اهمیت است اما مشکل کوچکی در مورد لزوم اصلاحاتی در صورت‌های مالی آن وجود دارد که باید برطرف شود تا زمینه عرضه سهام آن در فرابورس فراهم شود. انتظار داریم این برنامه در سال‌جاری عملی شود.

واگذاری 7 شرکت گاز در بورس و فرابورس

معاون سازمان خصوصی سازی در مورد واگذاری شرکت‌های پالایشگاه گاز گفت: شرکت ملی گاز در حالی اقدامات اولیه برای حضور در بورس را انجام می‌دهد که قصد داریم سهام 3 شرکت پالایشگاه گاز پارسیان، سرخون قشم و فجر جم را در بورس واگذار کنیم. این مقام مسئول افزود: همچنین 2 پالایشگاه گاز بیدبلند یک و مسجد سلیمان در قالب یک شرکت از طریق فرابورس واگذار خواهند شد. پالایشگاه ایلام هم شرایط پذیرش در بورس و فرابورس را نداشت و مقرر است این شرکت هم از طریق بازار سوم فرابورس به فروش برسد.

کد خبر 157789
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز