شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

غلامرضا حیدری کرد زنگنه، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی‌ که حالا خود را آقای خصوصی‌سازی‌ می‌داند، در تازه‌ترین موضع‌گیری خود در گفت‌وگو با فارس به جمع منتقدان روند اجرای اصل 44 پیوسته است.

kord zangeneh

کرد زنگنه در پی بی‌نتیجه ماندن معامله بلوک فولاد خوزستان، حاشیه‌های به‌وجود آمده در فروش مخابرات، ایران خودرو و بیمه دانا به‌رغم میلش مجبور به اعلام بازنشستگی و کناره‌گیری از سمتش شد.

  • بحث اصلی، واگذاری به شبه دولتی‌هاست...

بله، چند ایراد اساسی از واگذاری‌ها گرفته می‌شود. مهم‌ترینشان این است که سهم نهادهای عمومی که به شبه‌دولتی‌ها معروف شده‌اند، از واگذاری‌ها و اختصاص سهام به آنها زیاد و بی‌رویه بوده، در جواب همواره گفته‌ایم ما قانون را اجرا کرده‌ایم و اگر رددیونی به آنها داده شده یا اگر اجازه حضور در بورس و مزایده‌ها را داشته‌اند براساس قانون بوده؛ یعنی کاری بر خلاف قانون انجام نشد.

  • آیا بهتر نبود قبل از آغاز به کار فرایند واگذاری‌ها، نسبت به رفع این معضل اقدام می‌کردید؟

چرا، اتفاقا ما این کار را کردیم. آمدیم قانون بودجه را به این صورت اصلاح کردیم که رد دیون‌ها هم باید بعد از آگهی از طریق بورس واگذار شوند.

  • ولی این تغییر رویه هم مشکلی را حل نکرد...

گفتم که ما از طریق قانون بودجه می‌توانستیم چنین اقدامی را انجام دهیم تا به شبه‌دولتی‌ها مستقیما سهام ندهیم.

  • آیا خود شما این ایرادها را قبول دارید؟

من بارها گفته‌ام که نهادهایی مانند بنیاد تعاون ناجا و سپاه، دولتی نیستند و از پول کارکنان شرکت تعاونی تشکیل شده‌اند. البته بارها هم گفته‌ام این صندوق‌ها هیات امنایی اداره می‌شوند اما ما شاهد دم خروس و قسم حضرت عباس هستیم، چون درحالی‌که در قانون، این صندوق‌ها غیردولتی هستند، اما با مدیریت دولتی اداره می‌شوند.

  • پس چه باید کرد؟

باید ساختار و قانون اصلاح شود تا دیگر شاهد این مسائل نباشیم.

  • چرا در ایجاد ساختار مناسب خصوصی‌سازی‌ موفق نبوده‌ایم؟

چون متأسفانه هنوز به مکانیسم بازار اعتقادی نیست. به جای تنظیم بازار به مانند دیگر کشورها، ما تعزیر بازار داریم؛ یعنی معتقدیم می‌توان با شلاق بازار را تنظیم کرد.

  • چرا آن موقع که معاون وزیر اقتصاد بودید، چنین انتقادهایی را مطرح نمی‌کردید؟

اتفاقاً اگر مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های قبلی‌ام را در سایت‌ها و روزنامه‌ها ببینید، خواهید دید که همین حرف‌ها را بارها و بارها زده‌ام.

  • جمع‌بندی انتقادهای شما در اجرای 5 ساله اصل 44 چیست؟

انتقادات من روی محورهای آزادسازی‌، مدیریت‌ و اصلاح ساختارهاست. اگر دولت این سه مورد را در صندوق‌ها و نهادهای عمومی رعایت کرده و اقدام به کوچک‌سازی و کاهش بودجه خود کند، می‌توان به آینده امیدوار بود.

کد خبر 139252

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز