هرچند سازمان خصوصی‌سازی‌ دهه اول عمرخود را سپری می‌کند اما تاکنون 5 رئیس به‌خود دیده که آخرین آن پیمان نوری بروجردی است که از اوایل شهریور سال گذشته جانشین کردزنگنه شد.

privitization

وی هم‌اکنون 10 ماه است که به‌عنوان رئیس هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی‌ فعالیت می‌کند و در طول این مدت، انتقاد‌های زیادی به این سازمان شده است. در این باره فارس گفت‌وگویی با وی انجام داده است.

  • چرا از حجم واگذاری 85هزار میلیارد تومان بیش از 45درصد یعنی 34‌هزار میلیارد تومان به سهام عدالت واگذار شد و بخشی از این حجم قابل توجه در بورس عرضه نشد تا مردم بیشتری به‌طور مستقیم سهامدار شوند. بنابراین یکی از ایرادهای اجرای اصل 44 عدم‌مشارکت حداکثری مردم به‌دلیل نحوه واگذاری‌ها و حضور پرقدرت شبه‌دولتی‌ها و نهادهای عمومی است. در این رابطه چه توضیحی دارید؟

چندین چالش قانونی پیش روی ماست. اول؛ همانطوری که گفتید از کل واگذاری‌ها حدود 45 درصد به سهام عدالت تخصیص داده شده است. سهام عدالت یعنی چه؟ یعنی 8 ـ37 میلیون نفرازافراد جامعه مشمول دریافت سهام شدند. خود این یکی از خصوصی‌سازی‌‌های جدی محسوب می‌شود. می‌خواهم بگویم که اگر این عمل ابتر نماند و قدم‌های بعدی هم برداشته شود، بیش از 40درصد از واگذاری‌ها دست تک‌تک افراد جامعه است. پس به معنای واقعی مردمی‌سازی اقتصاد اتفاق افتاده اما گام‌های بعدی هم از اهمیت بسزایی برخوردار است. دراین میان بخشی از این واگذاری‌ها را شبه‌دولتی‌هایی مانند تامین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی گرفته‌اند که من در جایگاهی نیستم که به‌عنوان کارشناس بگویم این عمل درست است یا نه، بگذارید از زاویه دیگری نگاه کنم. دولت محترم در لایحه بودجه‌ رقمی را بابت رد دیون اینگونه سازمان‌ها پیش‌بینی می‌کند. برای مثال درلایحه بودجه سال90 رقم واگذاری‌ها به رد دیون‌ها 70 هزار میلیارد ریال بود که دوستان ما در مجلس این رقم را به 10 هزار میلیارد ریال افزایش دادند. یعنی 3هزار میلیارد ریال در مجلس اضافه شد. فرض کنید به‌عنوان رئیس سازمان اعتقاد دارم واگذاری به شبه دولتی‌ها نباید اتفاق بیفتد. اما اگر براساس این اعتقاد به قانون ابلاغی عمل نکنم آیا فکر نمی‌کنید فردا من گناهکار خواهم بود و باید جواب بدهم؟

  • وظایف سازمان خصوصی‌سازی‌ چیست؟

از روز اولی که آمده‌ام این ادبیات را می‌گویم که سازمان خصوصی‌سازی سازمانی وظیفه‌ای است. من ارزشگذاری و قیمت‌گذاری و ضرب و تقسیم می‌کنم و می‌گویم A ریال برای واگذاری در فلان زمان و آن را به هیأت واگذاری می‌برم. می‌دانید که دراین هیأت هم به‌عنوان رئیس سازمان خصوصی‌سازی حق رای ندارم بلکه موضوع را به مباحثه می‌گذارم تا با صلاحدید هیأت تصمیم‌گیری شود که درست است.

  • بعد ازمدت‌ها مشخص شد پاشنه آشیل اصل 44 نگاه درآمدی دولت است، آیا نمی‌خواهید نگاه درآمدی دولت را تغییر دهید؟

اگر مصاحبه‌های قبلی مرا بخوانید خواهید دید در آن نقدی نیست که به واگذاری 400 شرکت در یکسال نکرده باشم چون این تعداد شرکت حتما ما را از اجرای دیگر اقدامات لازم عاجز می‌کند. باید کمی منصفانه نگاه کنیم. اینها400‌شرکتی است که هم پالایشگاه دارد، نیروگاه دارد، زهکشی و آبیاری دارد، دانش‌بنیان دارد، نانو تکنولوژی دارد، فوتبال دارد. می‌بینید چقدر تنوع دارد؟ بنابراین امسال 400 شرکت با تنوع زیاد و زمان محدود باید واگذار شوند؛آن هم در شرایطی که هرسه چهار ماه به مجامع شرکت‌ها برمی‌خوریم. پس با محدودیت‌هایی که داریم چه انتظاری دارید؟

کد خبر 139788

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز