سروش خسروی: هرچند وعده واگذاری سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال از طریق بورس به یک دهه قبل برمی‌گردد اما به‌نظر می‌رسد هنوز حضورمدیران ناآگاه به مسائل اداره شرکت‌ها، قوانین تجارت، خصوصی‌سازی‌، سیاست‌های کلی اصل 44و بورس، در رأس این دو باشگاه پرطرفدار، بزرگ‌ترین سنگ برسر راه این‌رؤیای 10 ساله است.

درحالی‌که این روزها ناواردترین افراد فعال در بازار سرمایه، از سازوکار عرضه اولیه سهام در بورس و فرابورس و نحوه قیمت‌گذاری و کشف قیمت سهام شرکت‌های دولتی، در این دو بازار آگاه هستند، باعث تأسف است که همچنان مدیران عامل این باشگاه‌ها، در عین ناآگاهی به مسائل حوزه ذیربطشان، وعده‌های پوچی می‌دهند که برخی از آنها برای فعالان بازارسرمایه خنده‌دار است.

به‌عنوان نمونه، محمد رویانیان مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، در اظهارنظری که خبرگزاری خبرآنلاین آن را منعکس کرده، می‌گوید: اگر هر درصد از سهام پرسپولیس را به 1000سهم تقسیم کنیم، برای 49درصد از سهام باشگاه، 200میلیون قطعه سهام 2هزار تومانی چاپ می‌کنیم که می‌شود رقمی معادل 400میلیارد تومان. هر بچه مدرسه‌ای که 10هزار تومان از پدرش می‌گیرد به جای خریدن خوراکی برود 5تا سهام پرسپولیس بخرد، می‌شود 400میلیارد تومان پول!

1- گویا جناب رویانیان اصلا اطلاع ندارد که سهام شرکت‌های دولتی اعم از سهام باشگاه پرسپولیس غنیمت جنگی نیست که هر طور بخواهیم آن را تقسیم کنیم. ایشان اگر کمی مطالعه داشتند متوجه این امر می‌شدند که قیمت پایه سهام شرکت در بورس هزار ریال یا یکصد تومان است که در نهایت بر مبنای سرمایه ثبت شده و نه دارایی‌های موجود، تعداد سهام قابل عرضه مشخص می‌شود. بنابراین اساسا ایشان نمی‌توانند سهم 2هزار تومانی چاپ کنند!

2- نکته دوم آنکه در بازار سرمایه، این بازار است که قیمت سهام را با توجه به معادلاتی مثل؛ ارزش ذاتی، سود هر سهم و نظایر آن تعیین می‌کند و نه مدیران و مالکان سهام، آن هم به شکل دلبخواه.3- گویا مدیرعامل پرسپولیس اطلاع ندارند که قیمت‌گذاری سهام در بازارهای مالی و بورس تابع ضوابط و مقررات و فرمول‌هایی است که فقط اهل فن به آن آگاهی دارند.4- عجیب است که ایشان هنوز نمی‌داند از چند‌ماه قبل فرایند قیمت‌گذاری سهام پرسپولیس در شرکت تأمین سرمایه سپهر آغاز شده و قرار است ظرف روزهای آینده گزارش نهایی آن به مدیران سازمان خصوصی‌سازی‌ تقدیم شود.

5- مسئولان باشگاه پرسپولیس با کمی مطالعه متوجه می‌شوند که نمی‌توان همینطوری و فرضی برای یک شرکت دولتی، که جزو اموال عمومی است، قیمت تعیین کرد، بلکه این موضوع، به طی شدن فرایند تعیین قیمت پایه و پس از آن کشف قیمت در یک بازار شفاف نظیر فرابورس نیازمند است.

6- مدیرعامل محترم پرسپولیس باید بپذیرد که حضور در بازارسرمایه نیازمند تخصص است، حال که ایشان علاقه‌مند به فرایند خصوصی کردن پرسپولیس شده‌اند، چه خوب است در کنار کمیته فنی تیم فوتبالشان، یک کمیته تخصصی با حضور متخصصان بورس و بازارسرمایه تشکیل دهند تا با چنین اظهارات نسنجیده‌ای به بی‌راهه نروند.

کد خبر 214577
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز