معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی بدترین قانونی بوده که تاکنون در حوزه محیط‌زیست به تصویب رسیده است.

معاون اجرایی سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در بیست و دومین نشست تالار گفت‌وگوی محیط‌زیست شهری که در بوستان نظامی گنجوی شهر تهران برگزار شد با اشاره به آغاز برنامه روز هوای پاک از 15 سال پیش و تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال‌های پیش گفت: باید بدانیم اکنون در چه وضعیتی قرار داریم و آیا شاهد اتفاقات خوب در موضوع کاهش آلودگی هوا در آینده خواهیم بود یا خیر؟

وحید نوروزی با تاکید بر اینکه معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی بدترین قانونی بوده که تاکنون در حوزه محیط‌زیست به تصویب رسیده است افزود: شاید در چند سال آینده نیاز باشد در کتاب‌های درسی بنویسند که استفاده از هلی‌کوپترهای آبپاش و معافیت 5 ساله خودروهای نو از معاینه فنی، میراث نسل گذشته برای ما بوده است.

صدرالدین علیپور مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروی شهرداری تهران نیز در این نشست با تاکید بر اینکه بیشتر آلایندگی در شهر تهران مربوط به‌خودروهاست گفت: کاهش آلودگی خودروهای تولیدی و انجام مداوم معاینه فنی و بالابردن کیفیت سوخت و حتی معرفی منابع جدید برای سوخت خودرویی از محورهای اصلی تجربه جهانی کاهش آلودگی هواست که بهتر است ما نیز از این تجارب استفاده کنیم.

وی افزود: معاینه فنی خودروها و طراحی قطعات کاهنده آلایندگی در خودروهای تولیدی و تعویض بموقع آن که از قطعات مشکل دار در صنعت خودرویی کشور است باید درنظر گرفته شود درحالی‌که اکنون این مسائل انجام نمی‌شود.

علیپور گفت: قانون اخیر جرایم رانندگی که معاینه فنی خودرو را به 5 سال رسانده است بدترین قانون تصویب شده تاکنون است.

وی افزود: 5 ساله شدن معاینه فنی به‌عنوان سیستم کنترلی کم هزینه مغایر با اتفاقاتی است که برای کاهش آلودگی هوا در جریان است. به گفته علیپور سال آینده 20 میلیون خودرو در کشور خواهیم داشت که 10میلیون آن تنها سهم تهران است.

مهندس امیر حسین وحدتی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز که در این نشست حضور داشت گفت: محورهای اصلی طرح قبلی جامع کاهش آلودگی هوای تهران معطوف به‌خودروها بود.وحدتی افزود: موضوع ذرات معلق تاکنون حل نشده باقی مانده که باید در بخش‌های مختلف مورد سنجش قرار بگیرد.

وی در پایان این نشست در پاسخ به انتقادات گوناگون به سازمان محیط‌زیست درخصوص وضعیت کنونی آلودگی هوا بیان کرد: تاکنون 12 میلیارد تومان در بخش سوخت و خودرو در موضوع تبدیل یورو 2 به یورو 4 هزینه شده است. وی افزود: در مورد مرگ و میرهای ناشی از آلودگی هوا صحبتی ندارم چون می‌دانم خیلی از پزشکان به‌دلیل صدور جواز دفن به راحتی علت مرگ را ایست قلبی می‌نویسند درصورتی که واقعا اینگونه نیست.

وحدتی گفت: در موضوع آزبست باید بگویم که مقابله با مصرف آزبست کاملا جدی است و در طول سال حتی اجازه ندادیم یک کیلوگرم آزبست به کشور وارد شود.

وی گفت: آزبستی که اکنون در بازار وجود دارد ارتباطی به محیط‌زیست ندارد. کارخانجات لنت‌سازی‌ از 3 سال پیش منع شده‌اند و حالا اگر یک خودروساز لنت تقلبی در بازار پیدا کرده و از آن استفاده کند یا آنکه لنت تقلبی به کشور وارد شود این موارد هیچ ارتباطی به محیط‌زیست ندارد و سازمان‌های دیگر باید جلوی ورود آن‌را بگیرند. این درحالی است که مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا چندی پیش اعلام کرد در لنت‌های تولیدی داخل هم آزبست وجود دارد.

کد خبر 157586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز