سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: اروپا بار دیگر دستخوش اعتراض به تلاطم‌های اقتصادی شده است. دیروز کارکنان بخش‌هایی از صنعت حمل‌ونقل یونان در اعتراض به تدابیر ریاضت‌آمیز دست به اعتصاب زدند

اعتراض

در سوئیس معترضان اشغال داووس در حال شکل گرفتن هستند و در انگلیس یک مکان اعتراض 10‌ساله در نزدیک پارلمان این کشور برچیده شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اعتصاب کارکنان حمل‌ونقل عمومی باعث تعطیلی خطوط مترو و مسافربری دریایی در آتن شد. هیچ قایقی لنگرگاه‌های آتن را ترک نکرد، اتوبوس‌ها فقط چند ساعت کار کردند، کارکنان مترو دست از کار کشیدند و حتی کارمندان بانک‌ها حاضر به ارائه خدمات روزمره نشدند.

این در حالی است که هیأتی متشکل از کارشناسان اتحادیه اروپا، صندوق بین‌المللی پول و بانک مرکزی اروپا از دیروز کار بررسی حساب‌های مالی یونان را آغاز کرد تا نحوه ارائه کمک مالی 139‌میلیارد یورویی را به آتن معین کنند. اعضای اتحادیه‌های کارگری به مناسبت آغاز کار این هیأت، دیروز در خیابان‌های یونان راهپیمایی کردند تا صدای اعتراض خود را نسبت به تدابیر ریاضت‌آمیز به گوش آنان برسانند.

این در حالی است که نیکلا سارکوزی رئیس‌جمهور فرانسه با اشاره به معضل بدهی‌های کشورهای اروپایی اذعان کرد اروپا با بحران بی‌سابقه‌ای روبه‌روست. وی روز دوشنبه در مادرید پس از دیدار با ماریانو راجوی نخست‌وزیر اسپانیا گفت کاهش کسر بودجه به تنهایی نمی‌تواند بحران منطقه یورو را حل کند و باید به رشد اقتصادی، اشتغال و رقابت‌پذیری اهمیت داد.

از سوی دیگر، در سوئیس و با فرارسیدن موعد برگزاری نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس، گروه‌های معترض به عملکرد شرکت‌های بزرگ آماده فعالیت می‌شوند. آنان اردوگاهی با استفاده از خانه‌های یخی در نزدیک ایستگاه قطار شهر داووس ساخته‌اند که گنجایش سکونت 50 نفر را دارد.هفته آینده نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد با حضور سیاستمداران، روسای بانک‌های مرکزی، صاحبان صنایع و تجار آغاز می‌شود.

معترضان سوئیسی از همتایان خود در سراسر جهان دعوت‌ کرده‌اند تا به آنان بپیوندند و مجمع جهانی اقتصاد را اشغال کنند. در این حال، در منتهی‌الیه شرق اروپا یعنی انگلیس، پلیس لندن یک مکان اعتراض را که بیش از 10‌سال پیش بر پا شده بود، برچید. در جریان برچیدن این اردوگاه اعتراض که در میدان پارلمان در مجاورت پارلمان انگلیس قرار داشت، 2 نفر بازداشت شدند.

پلیس لندن در جریان عملیات خود که دوشنبه شب صورت گرفت، چندین چادر این اردوگاه را جمع کرد. این اردوگاه در سال2001 و در اعتراض به جنگ در افغانستان بر پا شده بود.

نارضایتی بی‌سابقه از عملکرد کنگره

یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد نسبت ناراضیان از عملکرد کنگره در میان مردم آمریکا به میزان بی‌سابقه 84‌درصد رسیده است. براساس این نظرسنجی، فقط 13‌درصد مردم از چگونگی فعالیت کنگره ابراز رضایت می‌کنند.

کنگره آمریکا در سال گذشته میلادی صحنه جدال بی‌نتیجه 2 حزب دمکرات و جمهوریخواه بر سر چگونگی کنترل کسر بودجه عظیم این کشور بود.

کد خبر 157566
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز