همشهری آنلاین: فضاهای نمایشگاهی آثار هنرهای تجسمی در تهران و استان ها محدود است و نمایش بخش کمی از آثار جشنواره بین‌المللی هنرهای هنرهای تجسمی امکان دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرحیم سیاهکارزاده؛ دبیر اجرایی چهارمین جشنواره تجسمی فجر گفت: با وجود کمبود فضاهای نمایشگاهی، در این دوره جشنواره طرحی برای نمایش آثار بیشتری از بین آثار ارسالی به جشنواره اجرا می‌شود و آثار در تمام استان های کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

سیاهکارزاده ادامه داد: بر اساس این طرح آثاری که در مرحله نهایی انتخاب آثار برای حضور و رقابت در جشنواره پذیرفته نمی‌شوند اما از نطر هیات انتخاب قابلیت نمایشگاهی را دارند در تمامی استان‌های کشور به نمایش گذاشته می‌شوند.

وی افزود: در این طرح استان‌های کشور به 9 گروه تقسیم شده است که در رشته‌های و آثار هنرمندان هر یک از گروهها در استان‌های آن گروه به نمایش گذاشته می‌شود.

در رشته‌های عکاسی، کاریکاتور، پوستر و تصویرسازی که انتخاب آثار در یک مرحله انجام می‌شود و آثار قابل تکثیر است، آثار هنرمندان هر یک از گروههای 9 گانه استان‌ها که به جشنواره برای رقابت انتخاب نهایی شده است، تکثیر می‌شود و در استان های همان گروه به نمایش گذاشته می‌شود.

به عنوان مثال آثار عکاسی، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی هنرمندان استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان که در گروه یک قرار دارند اگر به جشنواره راه پیداکنند، علاوه بر تهران در این چهار استان گروه یک نیز به نمایش گذاشته می‌شود.

سیاهکارزاده درباره آثار سایر رشته های جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر گفت: در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، مجسمه و سفال که امکان تکثیر آثار وجود ندارد آثار در دو سطح در استان های کشور به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر اجرایی چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در ادامه گفت: در این رشته ها دسته‌ای از آثار نه قابلیت راهیابی به رقابت در جشنواره و نه قابلیت نمایشگاهی دارند که این آثار رد می شوند. دسته ای از آثار در انتخاب نهایی برای رقابت در جشنواره پذیرفته می‌شوند که اصل این آثار در تهران به نمایش گذاشته می‌شود و تصاویر آثار هنرمندان هر یک از گروههای استان در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و مجسمه که برای رقابت نهایی در جشنواره انتخاب شده اند در استان های آن گروه به نمایش در می‌آید.

سیاهکارزاده افزود: در رشته های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال و مجسمه آثاری هر یک از گروههای استان ها که بر اساس نظر هیات انتخاب قابلیت راهیابی به بخش رقابتی جشنواره را ندارند اما قابلیت نمایشگاهی دارند، در استان‌های همان گروه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: با تجربه سه دوره قبل جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر که آثار بسیاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شد اما فقط درصد کمی از آثار امکان راهیابی به جشنواره را داشتند، این طرح در این دوره اجرا می‌شود تا هم آثار بیشتری در به نمایش گذاشته شود و هم مخاطبان و علاقه مندان در سراسر کشور بتوانند از آثار جشنواره دیدن کنند.

سیاهکارزاده گفت: این طرح اگر به نحو مناسبی انجام شود می‌تواند رونق و تحرکی در جربان هنرهای تجسمی در استان‌های کشور ایجاد کند.

وی در پایان گفت: کمبود فضاهای مناسب نمایشگاهی در کشور با این طرح سعی می شود هم آثار بیشتری به نمایش گذاشته شود و هم از فضاهای موجود نمایشگاهی در تمامی استان های کشور به نحو مطلوب استفاده شود.

چهارمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، نگارگری، سفال، مجسمه‌سازی، عکاسی، کاریکاتور، تصویرسازی ، پوستر و فیلم های مستند هنرهای تجسمی 10 بهمن تا 14 اسفند ماه برگزار می‌شود.

کد خبر 157498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز