چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

هاشمی‌رفسنجانی چهارشنبه شب 14 فوریه (25 بهمن) در یک ویدئو کنفرانس در شبکه تلویزیونی الجزیره به صورت زنده با یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان گفتگو خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه الجزیره قطر ساعت هشت شب چهارشنبه میزبان گفتگوی اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام و یوسف القرضاوی رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان خواهد بود.

بنابر این گزارش دو طرف در گفتگوی خود درباره نکات برجسته توافقاتی که میان علمای اهل سنت و شیعه برای پایان دادن به فتنه و اختلاف میان شیعیان و اهل سنت به دست آمده، گفتگو خواهند کرد.

یک منبع نزدیک به مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در این برنامه قصد ما بر این است که انشاالله تلاشی برای ایجاد وحدت بین شیعه و سنی صورت گیرد. ما با اهل تسنن در اصول و مبانی اعتقادی‌مان اختلافی نداریم و اگر هم در فروع اختلافاتی ایجاد شده است باید با مذاکره و گفت‌وگو بین بزرگان هر دو مذهب به سوی تقریب مذاهب حرکت کنیم و با رفع مشکلات، منطقه را آرام کنیم.

وی افزود: از همه مهم‌تر سواستفاده دشمنان جهان اسلام است که نه به نفع شیعه کار می‌کنند و نه به نفع سنی‌ها و منافع هیچ‌کدام از این دو را نمی‌خواهند. انشاالله این حرکت‌ها در جهت خنثی کردن توطئه‌ها و اختلاف‌افکنی‌ها بین شیعیان و سنی‌ها موثر باشد و امکان سوء استفاده دشمنان را از بین ببرد و آبی بر آتش فتنه اختلاف بین شیعه و سنی باشد.

یوسف القرضاوی نیز روز سه شنبه 24 بهمن به خبرگزاری فرانسه گفت:ما درباره مسائل مورد توجه دو طرف از جمله سب صحابه، تلاش برای شیعه‌کردن اهل سنت و سنی‌کردن شیعیان، طرد مردم از خانه‌های خود در عراق و کوچاندن آنان و بازگرداندن مساجد و حسینیه‌هایی که در عراق تصرف شده به صاحبان آنها، گفتگو خواهیم کرد.

رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان در ادامه اظهار داشت: گفتگویش با هاشمی‌رفسنجانی که زمانی رئیس‌جمهور ایران بوده یک ساعت و نیم طول خواهد کشید و احمد الشیخ سردبیر خبر شبکه الجزیره مجری برنامه خواهد بود.

قرضاوی افزود: این گفتگو در چارچوب تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلافات اسلامی و اجرای موارد توافق میان شیعیان و اهل سنت صورت می‌گیرد.

کد خبر 15745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز