مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: باغ موزه قصر به‌عنوان یکی از مراکز تفریحی و فرهنگی دیدنی شهر تهران تا پایان امسال تکمیل شده و اوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

شهر

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران دیروز به همراه شهرداران مناطق3، 7، 1، مدیرکل حراست و رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از 6 طرح فرهنگی ورزشی تهران اعم از مجموعه فرهنگی ورزشی امام رضا(ع)، موزه پانورامای بیت‌المقدس، برج پرچم، باغ کتاب تهران، باغ موزه قصر و مرکز تئاتر حرفه‌ای تهران بازدید کردند.در این بازدید علی‌اصغر مونسان مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران گفت: باغ‌موزه قصر به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین نقاط پایتخت مراحل تکمیلی خود را می‌گذراند و اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی توضیح داد: مساحت کل زمین مجموعه باغ موزه قصر 69‌هزار متر مربع است که حدود 20‌هزار متر مربع زیربنا دارد و یکی از بخش‌های اصلی موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران موزه تصویری قصر خواهد بود که مبارزات مردم در دوران ستم‌شاهی را به تصویر می‌کشد.مونسان در توضیح دیگر بخش‌های موزه قصر به بازسازی عینی فضای زندان، مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات، گالری‌های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی، چایخانه و سفره خانه سنتی، ورزشگاه، مراکز عرضه محصولات فرهنگی، بازارچه محصولات هنری و صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: مرکز تئاتر حرفه‌ای شهرنیز با مساحت حدود 25‌هزار متر مربع و زیربنای 18‌هزار متر مربع برخوردار از یک سالن اصلی با گنجایش 1000نفر و 4سالن نمایش تجربی با گنجایش 150نفر است؛ ضمن اینکه سالن «نمایش عروسکی» آن نیز در هر اجرا میزبان 120نفر از علاقه‌مندان خواهد بود. وی افزود: امکانات گسترده این مرکز می‌تواند نظر هر هنرمند و هر علاقه‌مند تئاتر کشور را جلب کند. در این مجموعه یک سالن اصلی با گنجایش 1000نفر پیش‌بینی شده است که بزرگ‌ترین سرسرای نمایش کشور هم به‌شمار می‌آید.

مونسان تأکید کرد: وجود 4سالن دیگر نیز که هر یک گنجایش 150نفر را داراست، از دیگر امکانات این مرکز به‌شمار می‌آید که امکان گسترش تئاتر تجربی را فراهم می‌کند.شهرداری تهران در کنار توجه به سینما و ساخت مراکز سینمایی به هنر تئاتر و گسترش فضاهای این هنر نیز توجه دارد. کارگردانان حرفه‌ای تئاتر، استادان و به‌ویژه هنرجویان این رشته می‌توانند در این فضا به خوبی فعالیت کنند. وی ادامه داد: مجموعه ورزشی امام‌رضا(ع) در زمینی به مساحت 6‌هزار متر مربع و زیربنای 58‌هزار متر مربع در حال اجراست و یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های فرهنگی ورزشی در سطح تهران محسوب می‌شود.

مونسان درباره موزه پانورامای بیت‌المقدس نیز گفت: نقاشی مورد نظر پس از ارائه اولیه با ابزار رایانه‌ای روی فضای جغرافیایی موزه انتقال یافته و در قطعات مناسب با همپوشانی از قبل تعیین شده باز تولید می‌شود. پس از این مرحله موضوع انتقال این تولیدات و دیوار پانوراماست که با نظارت نقاش انجام می‌پذیرد و نهایتاً فضاسازی با ساخت دکورهای ویژه تکمیل می‌شود.معماری موزه مشتمل بر 3 بخش تالار اصلی پانوراما، گالری بیت‌المقدس و فضای جانبی تعریف و تهیه شده است که به گفته مونسان این ساختمان در 2‌طبقه و ورودی‌های آن براساس طرح‌های مورد استفاده در عملیات «بیت‌المقدس» طراحی شده است و در مرحله پایانی، پرینت نقاشی روی دیواره پانوراما انتقال می‌یابد و با کمک تجهیزات ویژه صوتی و تصویری، تأثیر آن در بخش‌های مورد نظر بیشتر می‌شود. وی ادامه داد: باغ کتاب تهران نیز یک پروژه بی‌همتا در دنیاست که به‌عنوان یکی از نقاط برجسته فعالیت‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی گفت: در این مکان کتاب‌ها به‌صورت تخصصی عرضه خواهد شد و در هر غرفه، یک متخصص مشاور حضور خواهد داشت تا مراجعان را برای دسترسی آسان به منابع تخصصی راهنمایی کند.همچنین قرار است برنامه‌ای طراحی شود که علاقه‌مندان از طریق فضای مجازی کتاب‌های مورد علاقه خود را انتخاب و سفارش دهند، باغ کتاب تهران در زمینی به مساحت 100‌هزار متر مربع و با زیربنای 54‌هزار متر مربع در دست احداث است.

پایان عملیات عمرانی پروژه باغ موزه و زندان قصر تا آخر سال 90

قائم مقام شهردار و معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در بازدید از پروژه باغ موزه و زندان قصر نسبت به تسریع در اجرای عملیات عمرانی این پروژه تاکید کرد. میرزایی فلاح شهردار منطقه 7 نیز با بیان اینکه پیشرفت قابل توجهی در اجرای این پروژه نسبت به ماه‌های گذشته صورت گرفته، از اتمام عملیات عمرانی پروژه فوق تا پایان سال 90 خبر داد. وی با ذکر این نکته که این پروژه با سرعت بالایی درحال اجراست، اذعان کرد: تاثیر فرهنگی این پروژه روی منطقه 7 زیاد است و بخش‌های مختلف اجتماعی -فرهنگی منطقه را می‌تواند پوشش دهد؛ به‌گونه‌ای که با اجرای این پروژه و مرکز همایش‌های آیینی، فرهنگسرای اندیشه و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی، منطقه تبدیل به قطب فرهنگی شهر تهران می‌شود.

کد خبر 157431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز