همشهری‌آنلاین: علی مطهری گزارش اخیر کمیسیون اصل نود با عنوان «بررسی ابعاد فتنه 88» را یکطرفه و متعصبانه و غیر منصفانه خواند.

علی مطهری

به گزارش همشهری،‌ مهمترین اظهارات جدیدترین گفتگوی علی مطهری در جدول زیر آمده است:

1

  • گزارش «بررسی ابعاد فتنه 88» که در آخرین جلسه علنی مجلس در هفته گذشته و در آستانه 9 دی ارائه شد «ایجاد فضای مطلوب» مد نظر نویسندگان آن بوده است نه یک گزارش همه​جانبه و کلان نگر.

2

  • آن گزارش، یک گزارش یکطرفه و متعصبانه و غیر منصفانه بود و به همه ابعاد فتنه نپرداخته بود. گویی آن گزارش از سرمقاله‌های روزنامه کیهان اخذ شده بود. بسیاری از آنها براساس شنیده‌هاست که مفید یقین نیست و اگر بخواهیم آنها را قبول کنیم باید گزارش احمد شهید گزارشگر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران را نیز قبول کنیم.

3

  • قرائت گزارش کمیسیون اصل نود بیشتر یک کار سیاسی بود که می‌خواستند در آستانه 9 دی فضای مطلوب خود را به وجود آورند. هیأت رئیسه مجلس نباید اجازه این کار را می‌داد.

4

  • مجلس نماینده همه مردم است نه یک قشر خاص.

5

  • اگر قرار است گزارش عادلانه‌ای بدهد باید گزارشی کامل باشد و به همه ابعاد قضیه پرداخته باشد به طوری که وجدان جامعه را آرام کند نه اینکه حالت انتقام‌گیری داشته باشد. در چنان گزارشی مثلاً باید به آن مناظره کذایی و میزان تأثیر آن بر بحران و همچنین حوادثی مانند مجتمع سبحان و کوی دانشگاه تهران و بازداشتگاه‌ کهریزک که رهبر انقلاب نیز مورد توجه قرار دادند و به طور کلی به نوع برخورد با معترضان نیز پرداخته شود. چنین گزارشی می‌‌توانست مورد قبول اکثریت جامعه قرار گیرد و درمان دردی باشد.

6

  • طرح سئوال از رئیس جمهور روند طبیعی خودش را طی می‌کند. همان‌طور که می‌دانید سؤالات ده‌گانه به شش کمیسیون ارجاع شد. کمیسیون‌های عمران و اقتصاد سؤال مربوط به خود را در دستور کار هفته آینده قرار داده و درخواست معرفی نماینده از سوی رئیس‌جمهور کرده‌اند.

7

  • کمیسیو‌ن‌های اصل نود و سیاست خارجی هم نامه خود را به ریاست جمهوری ارسال کرده‌اند و قاعدتاً سؤال را در هفته بعد از هفته آینده در دستور کار خود قرار خواهند داد. از کمیسیون‌های فرهنگی و برنامه ‌و بودجه هنوز خبری دریافت نکرده‌ایم. در مجموع روند طرح سؤال از رئیس‌جمهور را مطلوب می‌بینیم و همین که همه سؤال‌ها در یک هفته مطرح نشوند منطقی‌تر و موثرتر است. امضاکنندگان این طرح هم نمایندگان خود برای حضور در کمیسیون‌ها را حداکثر تا یک‌شنبه آینده معرفی خواهند کرد.

8

  • : در کمیسیونها ابتدا نماینده سؤال‌کنندگان سؤال را مطرح می‌کند. آن‌گاه نماینده رئیس‌جمهور محترم پاسخ لازم را می‌دهد. سپس نماینده سؤال‌کنندگان پاسخ را در جلسه‌ای با سایر امضاکنندگان در میان می‌گذارد. اگر همچنان تعداد 72 نفر قانع‌ نشده باشند، آقای رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارند که در صحن علنی مجلس پاسخ بدهند. در پایان نیز رأی‌گیری‌ برای قانع شدن یا نشدن مجلس وجود ندارد. در واقع سؤال از رئیس‌جمهور فقط یک گفت‌وگو میان سؤال‌کنندگان و رئیس‌جمهور است برای آگاهی نمایندگان و مردم و رفع سوء‌ تفاهمات. قضاوت بر عهده مردم است.

9

  • سؤال مجلس از رئیس‌جمهور نشانه وجود دمکراسی در کشور و ناظر بودن مجلس بر همه امور کشور است و در شرایط کنونی نشانه استحکام نظام جمهوری اسلامی است.

 (منبع: خبرآنلاین)

کد خبر 156084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز