گروه حوادث: با گذشت مرد جوان از دریافت ‌ دیه،‌ عامل شلیک مرگبار که باعث قتل مسئول انتظامات یک مجتمع تجاری در غرب پایتخت شده بود پس از 11 سال از زندان آزاد خواهد شد.

حوادث

10 شهریور ماه سال 79 ماموران پلیس در جریان قتل مرد 41 ساله‌ای در غرب پایتخت قرار گرفتند. شواهد حکایت از این داشت که عامل جنایت با در دست داشتن یک قبضه اسلحه به سمت یک مجتمع تجاری رفته و مسئول انتظامات آنجا را به گلوله بسته است. در جریان این تیراندازی مسئول انتظامات به قتل رسیده و نوجوان 17 ساله‌ای نیز از ناحیه قفسه سینه تیر خورده بود که بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته بود.

وقتی عامل شلیک مرگبار، بازداشت شد و تحت بازجویی قرار گرفت به قتل با انگیزه انتقامجویی اقرار کرد و گفت: من نگهبان مجتمع بودم و قربانی، مسئول انتظامات بود. او مرد خوبی بود اما با من مشکل داشت. 3مرتبه مرا از کار اخراج کرد اما هر بار با وساطت همکارانم به محل کارم برگشتم. می‌گفت که من غیبت زیاد دارم و کارم را به درستی انجام نمی‌دهم. وی افزود: من تازه ازدواج کرده بودم و همسرم باردار بود. او در شهرستان زندگی می‌کرد و من برای کار به تهران آمده بودم. به همین‌خاطر مجبور بودم برای سرزدن به او، مدام به مرخصی بروم و همین مسئله باعث ناراحتی مسئول انتظامات شده بود.
متهم ادامه داد: به خاطر اینکه از کارم اخراج شده بودم کینه عجیبی از مقتول به دل گرفته و در فکر انتقامجویی بودم. به همین خاطر با تهیه اسلحه به سراغ او رفتم. آن روز خیلی عصبی بودم؛ چون خرج خانواده‌ام را می‌دادم و بیکار شدنم، عذابم می‌داد. این بود که او را به گلوله بستم اما اصلا متوجه نشدم که تیر به جوان رهگذر خورده و او هم مجروح شده است.

قصاص

مرد جوان پس از اعتراف به تیراندازی مرگبار، درسال 80 در شعبه 1608 دادگاه جنایی سابق تهران پای میزمحاکمه رفت و با توجه به شکایت شاکیان، به اتهام قتل به قصاص و به اتهام مجروح‌کردن نوجوان 17 ساله، به پرداخت 2 ثلث دیه و یک سال زندان محکوم شد.حکم صادره به تایید قضات شعبه 7‌دیوان‌عالی کشور رسید و این در حالی بود که قاتل با نوشتن نامه‌ای در خواست انتقال به زندان شهرشان را داد تا همسر و فرزندش به راحتی به ملاقاتش بروند. با تایید این درخواست او به زندان یکی از شهرهای غربی کشور انتقال یافت و همزمان تلاش خانواده وی برای جلب رضایت خانواده مقتول شروع شد.

نخستین بخشش

درحالی‌که حکم قصاص مرد جوان آماده اجرا بود، خانواده مقتول تیرماه سال‌جاری به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی تهران رفتند و در اقدامی خداپسندانه متهم را بخشیدند.خانواده قربانی گفتند که به خاطر رضای خدا و چشم به راه بودن همسر و فرزند جوان اعدامی از قصاص او گذشت می‌کنند و این مرد از مجازات قصاص رهایی یافت. او همان موقع با توجه به بخشش اولیای دم از لحاظ جنبه عمومی جرم ، محاکمه و به 10 سال زندان محکوم شد اما این پایان ماجرا نبود چرا که یک شاکی دیگر هم در پرونده باقی بود.

دومین بخشش

گرچه متهم دوران محکومیتش به پایان رسیده بود اما او هنوز نتوانسته بود دیه پسر نوجوانی را که به ضرب گلوله وی مجروح شده بود، پرداخت کند. به همین دلیل باید همچنان در زندان می‌ماند و این در حالی بود که هیچ پولی برای پرداخت دیه نداشت. در چنین شرایطی، پسر نوجوان که حالا مردی جوان شده بود، روز گذشته به شعبه اجرای احکام دادسرای جنایی پایتخت رفت و در اقدامی خداپسندانه از دیه میلیونی خود گذشت تا متهم پس از 11 سال به آغوش خانواده‌اش برگردد.

این جوان 28 ساله روز گذشته به قاضی جمشیدی رئیس اجرای احکام دادسرای جنایی پایتخت گفت: همسر متهم زمانی که او به زندان افتاد باردار بود و حالا فرزندش 11 سال دارد. مرد جوان سال‌هاست که در زندان است و می‌دانم پولی برای پرداخت دیه ندارد. از طرفی در این مدتی که در زندان بوده عبرت گرفته و خیلی پشیمان است. به خاطر رضای خدا از گرفتن این پول می‌گذرم تا او پیش همسر و فرزندش برگردد. به گزارش خبرنگار همشهری، با گذشت این جوان، قاضی جمشیدی نامه آزادی مجرم 40 ساله را به زندان نوشت و قرار است مرد جوان به‌زودی آزاد شود.

کد خبر 155816
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز