گروه سیاسی: موشک میانبرد سطح به هوای محراب برای نخستین بار از روی ناوچه نیروی دریایی شلیک شد و هدف هوایی مورد نظر را منهدم کرد.

نیروی دریایی

 در ادامه رزمایش ولایت 90 اژدر زیرسطحی ‌با موفقیت به سوی شناورهای سطحی شلیک شد و به هدف مورد نظر اصابت کرد. این رزمایش که توسط نیروی دریایی ارتش در 4 مرحله از 3 دی‌ماه در تنگه هرمز، دریای عمان و بخشی از آب‌های آزاد اقیانوس هند آغاز شده، سه شنبه پایان می‌یابد.

پرتاب انواع موشک‌های بردبلند و بردکوتاه ساحل به دریا، سطح به سطح و سطح به هوا توسط یگان‌های شناور، پرتاب اژدر توسط زیر‌سطحی‌‌های نیروی دریایی و پرتاب موشک توسط دوش‌پرتاب‌ها مهم‌ترین برنامه‌های مرحله «قدرت» رزمایش ولایت 90 بودند. این مرحله اگرچه دوشنبه پایان می‌یابد اما همان طور که از نام آن پیدا ست و با توجه به تجهیزات نظامی به کار رفته در آن، مهم‌ترین مرحله رزمایش اعلام شده است.

امروز، بخش گسترده‌ای از یگان‌های سطحی، زیرسطحی و هوادریای نیروی دریایی ارتش آرایش تاکتیکی جدیدی را اجرا می‌کنند که براساس آن تردد هرگونه شناور از تنگه هرمز درصورت اراده نیروی دریایی ایران غیرممکن خواهد شد.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه‌ نیز یکشنبه با تأکید بر اینکه برای اعمال استراتژی‌های دفاعی خود در چارچوب دکترین دفاعی هر اقدامی که به اقتضای شرایط نیاز باشد، انجام می‌دهیم، گفت: هر تهدیدی را با تهدید مضاعف پاسخ می‌دهیم و این موضوع محدودیت زمانی و جغرافیایی نمی‌شناسد و تنگه هرمز هم جزو جغرافیای دفاعی ماست.

سلامی مدعی شد‌ که در رویارویی استراتژیک با دشمن به نقطه سرنوشت‌ساز رسیده‌ایم و موازنه قدرت به نفع جبهه اسلام در حال تغییر است. ‌ با این وصف موسوی، سخنگوی رزمایش و معاون عملیات نیروی دریایی ارتش با تاکید بر اینکه ایران از حق خود در مورد تنگه هرمز غفلت نخواهد کرد، گفت که برای تردد از تنگه هرمز ممانعتی ایجاد نمی‌کنیم و به‌دنبال این مسئله نیستیم.

هراس از بسته شدن

حساسیت‌های مرحله سوم رزمایش ولایت 90 باعث شد تا دیروز پایگاه خبری صهیونیستی دبکا در گزارشی با اشاره به برگزاری رزمایش 10 روزه ولایت بنویسد: ایران ثابت کرد که بستن تنگه هرمز برای آن مثل «آب خوردن» است.

این پایگاه خبری با استناد به آزمایش موشک‌های دوربرد و سایر موشک‌ها در نزدیکی تنگه هرمز مدعی شد که «روز شنبه به‌مدت 5 ساعت حتی یک کشتی جنگی، نفتکش و یا کشتی تجاری از تنگه هرمز عبور نکرد چراکه آنها منتظر شنیدن پیام ایران درباره به پایان رسیدن آزمایش موشک‌های دوربرد بودند.»

دبکا نوشت: از این رو، به‌مدت 5 ساعت کشتیرانی جهان تسلیم هشدار تهران شد و تنگه هرمز که یک‌پنجم نفت جهان از آن عبور می‌کند، بسته شد و در واقع تهران به این طریق نشان داد که می‌تواند این گذرگاه آبی حیاتی را به‌مدت چند ساعت و حتی چند روز مسدود کند.

نیروی دریایی یکشنبه موشک‌هایی را در مرحله «قدرت» رزمایش ولایت 90 به کار برد که پیش از آن اعلام شده بود بخشی از توانمندی ایران برای تسلط بر تنگه استراتژیک هرمز محسوب می‌شود.

به گفته موسوی، سخنگوی رزمایش،‌ موشک میان‌برد ‌محراب به آخرین فناوری مقابله با اهداف ضد‌راداری و سامانه‌های هوشمند جلوگیری از اختلال در هدایت مسیر مجهز است. موسوی گفت: عصر امروز موشک سطح به هوا و موشک دوش‌پرتاب میثاق ۲ که علیه اقدامات جنگ الکترونیک دشمن تجهیز شده است آزمایش می‌شود.

کد خبر 155732
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز