کیش دیگر جزیره‌ای آشناست؛ جزیره‌ای برای تیم‌های ورزشی جهت برپایی اردویی دور از هیاهوی شهر، یکی از بهترین مکان‌های تفریحی ایران در فصول سرد سال، جزیره‌ای برای خرید بسیاری از کالاهای وارداتی، مکانی با ده‌ها مرکز خرید بزرگ و شیک و البته نزدیک به هم، مکانی گردشی در داخل کشور برای دیدن شهری پاک با خیابان‌های مدرن‌تر و خودروهای لوکس و...، جزیره‌ای با ساحلی پاکیزه و خلاصه جزیره‌ای برای استفاده از امکاناتی که شاید در کلانشهرها کمتر در نزدیکی هم می‌توان آنها را تجربه کرد.

جزیره کیش

امروزه برخی از اقشار مرفه جامعه (به‌ویژه مسن‌تر‌ها) به‌جای آنکه ویلایی در شمال کشور بخرند، ترجیح می‌دهند حتی برای گذراندن زمستانی راحت و به‌دور از مشکلات زمستانی مانند آلودگی‌ شدید هوا و ترافیک، آپارتمانی را در کیش تهیه کنند و در این فصل راهی این جزیره شوند.

بسیاری از مردم شهرهای کشور سعی می‌کنند تا دست‌کم برای یک‌بار هم که شده سفر به کیش را تجربه‌ کنند. برخی نیز به‌واسطه تبلیغات جشنواره‌های تابستانی راهی این جزیره می‌شوند تا به‌قولی، برخی از کالاهای مورد نیازشان را ارزان‌تر بخرند یا سودی را با آوردن اجناس مختلف به جیب بزنند که البته در سال‌های اخیر مورد دوم بسیار کمتر از پیش به چشم می‌خورد اما در کنار همه این مسائل سفر به کیش خالی از مشکل نیست. در زیر به برخی از این مشکلات که گاهی اتلاف وقت مسافران را در پی دارد یا باعث می‌شود پول آنها عاید عده‌ای فرصت‌طلب شود، اشاره شده است.

برنامه‌های تفریحی و گردشی ویژه تورهای مسافرتی

در تور تفریحی کیش بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، برنامه‌هایی گنجانده می‌شود. در این بین، برخی از مجریان تور به مسافران وعده‌هایی برای بهره از تخفیف برنامه‌های تفریحی‌ که در کیش وجود دارد، می‌دهند و به همین بهانه هزینه تور را گران‌تر از آنچه باید باشد، از متقاضی دریافت می‌کنند. این در حالی است که مسافر از همه جا بی‌خبر وقتی پا در فرودگاه کیش می‌گذارد، تازه متوجه می‌شود که باید راجع به این برنامه بیشتر از آژانس پرس‌وجو می‌کرد و برای اینکه اقامتش در کیش را با تلخی شروع نکند، مجبور می‌شود یا از این برنامه‌ها صرف‌نظر کرده یا از باجه‌های ویژه فروش این برنامه‌ها در سالن فرودگاه، بلیت تهیه کند. البته گاهی برخی از باجه‌ها خود سعی می‌کنند که با ارائه تخفیفات ویژه نظر مسافران را جلب کنند. بلیت‌های غواصی همراه با آموزش، دیدار از باغ پرندگان، کنسرت، دیدار از کشتی یونانی، گردش با کشتی همراه با سرو پذیرایی روی عرشه، دیدار از آکواریوم ماهی‌ها، تماشای پارک‌آبی دلفین‌ها، برنامه‌های شاد و... از طرف این مجریان به فروش می‌رسد که چنانچه مشکل خاصی پیش نیاید می‌توانند لحظات شادی را برای مسافران به‌همراه بیاورند.

کشتی‌هایی که به گل می‌نشینند

یکی از برنامه‌ها که طی چند سال اخیر طرفداران بسیار زیادی در کیش پیدا کرده، گردش با کشتی در آب‌های خلیج‌فارس همراه با اجرای برنامه‌های شاد و زنده و پذیرایی روی عرشه کشتی است. با وجود این، خرید بلیت یکی از همین کشتی‌ها می‌‌تواند به‌کلی برنامه مسافران را در اقامت کوتاه‌مدتشان در کیش به‌هم بریزد. طبق گزارش‌های میدانی همشهری مشخص شده است که بارها این کشتی‌ها از مسافرگیری به‌دلایل مختلف سر باز زده و باعث اختلاف و درگیری بین مسافران و مسئولان پایانه کشتیرانی کیش شده‌اند. به‌طور نمونه در آبان‌ماه امسال جوانی 29ساله که همراه همسرش برای ماه عسل راهی این جزیره شده‌اند، به همشهری گفت: «روز نخست که وارد سالن فرودگاه کیش شدیم، بلیت یک‌کشتی تفریحی را همراه با شام با قیمت 35هزار تومان برای همان شب رزرو کردم. زودتر از موعد در پایانه مسافری کشتیرانی کیش حاضر شدیم. قرار بود که کشتی ساعت 19:30 مسافرگیری کند اما پس از یک‌ساعت انتظار هیچ خبری نشد تا اینکه مسئولان پایانه گفتند که کشتی به گل نشسته است. پس از آن یکی از کاپیتان‌های کشتی به سالن آمد و قول داد که برای شب بعد این سفر بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد اما باز هم شب بعد همین مسئله پیش آمد و این بار دیگر بهانه‌ای برای آنها باقی نمانده بود». وی با بیان اینکه پولشان را هم با کلی جروبحث از مسئول اجرایی این برنامه پس گرفته‌اند، گفت: «من و همسرم و تعدادی از مسافران پس از بررسی متوجه شدیم که سفر این کشتی فقط به‌خاطر اینکه ظرفیت آن به حدنصاب نرسیده است، لغو شده است. این درصورتی بود که ما فقط 3شب در کیش اقامت داشتیم و این کار، تمام برنامه مسافرتی ما را خراب کرد». چند مسافر دیگر نیز در موقعیت‌های زمانی گوناگون با این مشکل مواجه شده و از نزدیک، درگیری مسافران با مسئولان این برنامه‌ها را شاهد بوده‌اند.

هزار و یک‌سؤال هنگام خرید

سالیان پیش، کیش تبدیل به جزیره‌‌ای شده بود برای عده‌ای که قصد تجارت داشتند. این تاجران با همراه بردن چند مسافر و با استفاده از شناسنامه آنها، اقدام به خرید جنس کرده و اجناس را به پایتخت می‌آورذند و به فروش می‌رساندند. در آن زمان خیلی از کالاها را می‌شد در کیش پیدا کرد که از نظر کیفیت حرف نداشتند اما هم‌اکنون کمتر کسی را خواهید دید که فقط برای خرید جنس به کیش سفر کند. کیش هم مثل اغلب جاها تحت‌تأثیر کالاهای چینی قرار گرفته است؛ کالاهایی که نشانی از کیفیت ندارند. مغازه‌داران در کیش هم بیشتر رو به پوشاک آورده‌اند. در این بین برخی مسافران سخنان جالبی می‌زنند. یکی از مسافران در حالی که مشغول نگاه کردن به ویترین مغازه‌هاست، می‌گوید: «همراه همسرم برای خرید یک‌‌دست گرمگن ورزشی وارد فروشگاهی شدیم. در آنجا چشمم به پیراهن مجلسی زنانه‌ای خورد که دوخت کارگاهی داشت که ‌خودم برای مغازه تک‌فروشی‌ام در تهران از آن جنس تهیه می‌کنم. وقتی از فروشنده قیمت را پرسیدم، در جوابم گفت: این پیراهن دوخت ترک و قیمتش فلان‌تومان است. وقتی کلمه ترک را شنیدم کلی جا خوردم. قیمتش هم نزدیک به همان قیمتی بود که در فروشگاه‌های تهران به‌فروش می‌رسد». به‌هرحال نمی‌توان خرده‌ای گرفت که چرا اجناس موجود در تهران یا دیگر شهرها هم در کیش عرضه می‌شود. مردم می‌توانند در کیش علاوه بر تفریح، خیلی اجناس مورد نیازشان را در مراکز خرید نزدیک هم و در کنار جمع خانواده تهیه کنند اما برخی مشکلات، کیش را از آن مقصدی که می‌تواند باشد، دور می‌کند.

کد خبر 155511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز