گزارش‌های منتشر شده از وضعیت سفرهای نوروزی بیانگر آن است که شهرهای شمالی کشور در3 استان گیلان، مازندران و گلستان و البته خراسان رضوی این‌بار نیز رکورددار سفرهای نوروزی بودند.

مسافران نوروزی

خبرگزاری مهر دیروز با انتشار گزارشی از وضعیت سفرهای نوروزی کشور اعلام کرد که در نوروز 91 اگرچه مسافران بیشتری به‌دلیل آب و هوای گرم‌تر در شهرهای جنوبی کشور به این مناطق سفر کردند، ولی شهرهای شمالی کشور و خراسان رضوی بیشترین تعداد گردشگران نوروزی را به‌خود اختصاص دادند.

براساس گزارش‌ها، این آمار ارائه شده بر اساس سفرهای نوروزی است که از 25 اسفندماه سال گذشته آغاز شده و تا سیزدهم فروردین سال جدید ادامه یافت. در این مدت شهرهای مازندران و گیلان و پس از آن شهرهای خراسان رضوی، اصفهان و یزد دارای بیشترین تعداد گردشگر نوروزی بودند.

آنطور که شهریار افندی زاده، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز اعلام کرد، 40میلیون مسافر در ایام نوروز از طرق جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی جابه‌جا شدند که از این تعداد 33 میلیون نفر از طریق حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، 3 میلیون و 800 هزار نفر از طریق حمل‌ونقل دریایی، یک میلیون و 400 هزار نفر از طریق شبکه ریلی و مسافران دیگر با استفاده از حمل‌ونقل هوایی جابه‌جا شدند.

پیش‌بینی‌ها همچنین بیانگر آن است که تا پایان نیمه فروردین، تعداد جابه‌جایی مسافر در کشور به 55 میلیون نفر می‌رسد. رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز پیش‌تر از رشد 34/5درصدی سفرهای نوروزی خبر داده بود. به گفته وی، رقم این میزان سفر بسیار بیشتر از آن چیزی بود که سازمان میراث فرهنگی درخصوص سفرهای نوروزی پیش‌بینی کرده بود.

ستاد تسهیلات سفرهای کشور که مرجع اعلام آمار بازدید‌کنندگان بناهای تاریخی و گردشگران ورودی به شهرهای کشور است، از بازدید 55 هزار و 502 گردشگر از تخت جمشید خبر داد.

براساس آمار اعلام شده از سوی این ستاد، آرامگاه فردوسی و هارونیه در شهر توس با 65 هزار و 953 نفر در رتبه بعدی بازدید قرار دارد. چابهار، کیش و انزلی نیز پر بازدیدترین مناطق آزاد کشور شدند.

در میان جاذبه‌های گردشگری کشور نیز تخت جمشید، آرامگاه فردوسی و آستان قدس رضوی رکورددار گردشگرپذیر‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور شدند. در میان استان‌های کشور نیز مازندران، گیلان، خراسان رضوی، فارس و اصفهان بالاترین آمار ورود گردشگر را به‌خود اختصاص دادند.

گزارش خبرگزاری مهر نشان می‌دهد که پرتردد‌ترین مسیرهای گردشگری کشور در نوروز 91 نیز به‌ترتیب جاده چالوس و کندوان، هراز و قم بودند.در میان استان‌های کشور نیز مازندران، گیلان، تهران، البرز، اصفهان و فارس بیشترین آمار میزبانی از مسافران نوروزی را به‌خود اختصاص داده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در میان وسایل حمل‌ونقل عمومی برای مسافران نوروزی، خودروی شخصی، اتوبوس و قطار به‌ترتیب بیشترین مورد استفاده را به‌خود اختصاص دادند. بیشترین مدت اقامت در کشور نیز مربوط به شهرهای شمالی کشور است که میانگین مدت یک هفته را به‌خود اختصاص داده است.

در میان اماکن اقامتی نیز هتل‌ها و منازل استیجاری بیشترین مورد استفاده در میان مسافران نوروزی را به‌خود اختصاص دادند. ستاد تسهیلات سفرهای کشور همچنین اعلام کرد که میزان ورود گردشگر در نوروز امسال به استان مازندران از رشد 24 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته برخوردار بود و از 28 اسفندماه سال گذشته تا پایان روز یازدهم فروردین ماه سال 91 بیش از 14 میلیون و 860 هزار و 393 گردشگر تنها به استان مازندران وارد شدند و بدین ترتیب این استان بیشترین تعداد مسافر را به‌خود اختصاص داد.

خراسان رضوی نیز در رتبه دوم این آمار قرار دارد و شهر مشهد در این استان میزبان حدود 3میلیون مسافر و تنها تا دومین روز از نوروز91 بود. استان فارس نیز به‌عنوان یکی از گردشگر پذیرترین شهرهای کشور و براساس اعلام ستاد تسهیلات سفرهای کشور از ابتدای اجرای طرح نوروزی در 25 اسفندماه سال گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش در سیزدهمین روز از فروردین 91، 11میلیون و 351 هزار و 855 مسافر نوروزی را از طریق مرزهای هوایی و زمینی پذیرفت.

آنطور که ناصر قاسمی نیا دبیر ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی کیش نیز به ایسنا خبر داد، مسافران جزیره کیش رشد 26درصدی را در 13روز نخست سال جدید داشتند. به گفته وی از 25 اسفندماه تا هشتم فروردین سال جدید 170 هزار گردشگر به جزیره کیش وارد شدند.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مسافران پروازی این جزیره نیز در این مدت 31 درصد رشد داشته‌اند، میزان رشد مسافران نوروزی در فاصله زمانی 25 اسفند تا هشتم فروردین را 26 درصد برآورد کرد.

آنطور که قاسمی نیا اعلام کرد، فرودگاه کیش همچنین با پذیرش 127 پرواز ورودی و خروجی رکورد بیشترین تعداد پرواز روزانه در میان فرودگاه‌های کشور را در ایام نوروز شکست.

کد خبر 164483

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز