مجتبی اردشیری : ایران کشوری چهارفصل است که طبیعتا در هر فصل آن می‌توان جلوه‌های بی‌نظیری از زیبایی را به وضوح تماشا کرد و از آن حظ برد.

اما وقتی اسم مسافرت به میان می‌آید ذهن به‌خودی خود به سمت تابستان می‌رود که هم هوا برای مسافرت مساعدتر بوده و هم شرایط برای خانواده‌هایی که فرزندان دانش‌آموز یا دانشجو دارند، مهیاست. این، تصور غالبی است اما نمی‌توان به آن به‌صورت کاملا یکطرفه نگریست چرا که فصل زمستان نیز به نوبه‌خود طرفداران بسیاری دارد. بسیاری هستند که این فصل را بهترین فصل خدا می‌دانند و از آن به نحو احسن استفاده می‌کنند. یکی از این استفاده‌ها می‌تواند «مسافرت» باشد؛ مسافرت آن‌هم در سرمای زمستان.

بی‌شک در فصل زمستان، جاذبه‌های گردشگری در هر شهری، رنگ و بوی دیگری دارد و لذت فزاینده‌تری را برای مهمانانش به ارمغان خواهد آورد. اصفهان نیز نمی‌تواند خارج از تصور ما برای یک مسافرت زمستانی باشد. اصفهان شهری است که زمستان‌هایش با برف همراه است و این مزیت، یکی از آن برکاتی است که هر مسافری می‌خواهد از آن مستفیض شود. استان اصفهان، به‌دلیل گرمای بسیار زیادش در فصل تابستان، مسافران بسیاری را در فصل سرما به‌خود می‌بیند. بسیاری از مسافران زمستانی اصفهان بر این باورند که در این فصل می‌توانند چهره بسیار زیبایی از شهر را ببینند.

فرهاد یکی از همین شخصیت‌هایی است که با همسرش به اصفهان سفر کرده است. او در این زمینه می‌گوید: «ما چند سال پیش در تابستان به اصفهان آمدیم اما از بس شهر شلوغ بود که نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید از تمام آثار دیدنی‌اش بازدید کنیم. در زمستان اما چون مسافران کمتری به این شهر می‌آیند، ما بهتر می‌توانیم از اماکن تاریخی و دیدنی آن بازدید کنیم».

این در حالی است که بسیاری از نقاط گردشگری شهر، با وجود سرما، طراوت تابستانی خود را حفظ کرده است. به‌عنوان مثال دومکان دیدنی باغ پرندگان و باغ گل‌های اصفهان، با تدابیر ویژه‌ای که مسئولان آنها اندیشیده‌اند، در فصل زمستان نیز دایر بوده و بازدیدکنندگان بسیاری را به سمت خود می‌کشانند.

اماکن تاریخی همچون سی‌وسه‌پل، پل خواجو، میدان نقش‌جهان، منارجنبان و... نیز با توجه به خلوت بودن نسبت به فصل گرم، امکان مناسبی را برای مسافران زمستانی فراهم می‌آورند تا بتوانند به نحو مطلوبی از این بناها استفاده معنوی ببرند.

اما کسانی که علاقه‌مند به مشاهده جاذبه‌های اصفهان از بالای این شهر هستند می‌توانند با استفاده از تله‌کابین، بر فراز شهر اصفهان حرکت کرده و دورنمای این شهر را از بالای کوه صفه مشاهده کنند. تماشای اصفهان در زمستان، لذتی دوچندان دارد که بیننده‌اش را به هیچ وجه پشیمان نخواهد کرد ضمن اینکه قدم زدن در حاشیه زاینده‌رود پرآب و دیدن پرنده‌های مهاجر، آسودگی بسیاری را به ضمیر شما هدیه می‌دهد. صدای نوازشگر آب روان و نوای ملایم مرغان، شما را به چنان آرامشی می‌رساند که احساس سبکی خاصی در روح و روان خود می‌کنید.

اما جاذبه‌های سفرهای زمستانی در اصفهان، تنها به این شهر ختم نمی‌شود چرا که سطح استان نیز از این تصاویر بکر طبیعی برخوردار است.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد

شهر زیرزمینی نوش‌آباد تونلی دست‌کن با فضاهای معماری است که در عمق 3متری زمین قرار گرفته است. این شهر زیرزمینی حدود 2سال پیش هنگامی که یکی از اهالی نوش‌آباد در حال کندن زمین بود کشف شد. این شهر زیرزمینی 3طبقه است که طبقه اول آن در عمق 3متری و طبقه سوم آن در عمق 16متری از سطح زمین ساخته شده است.

ارتفاع هر طبقه حدود 180سانتی‌متر است. باستان‌شناسان با توجه به محدودبودن کاوش‌های خود در این شهر زیرزمینی هنوز وسعت دقیق این شهر را نمی‌دانند اما با توجه به دالان‌های تو در توی این شهر و فضا‌های مختلف تصور می‌شود این شهر دارای چندین هزار متر وسعت باشد.
شهر نوش ‌آباد در 8کیلومتری شهر کاشان جای گرفته است. این شهر از جمله شهر‌های مهم تاریخی است که آثار بسیار زیادی از جمله قلعه‌ها و مساجد را در خود جای داده است.

روستای ابیانه

در 40کیلومتری شمال‌غربی نطنز از استان اصفهان، در دامنه کوه کرکس روستایی واقع است به نام ابیانه. این روستا را به اعتبار آثار و بناهای تاریخی پرتنوعش باید در زمره استثنایی ‏ترین روستاهای ایران به شمار آورد. شکوه معماری بومی و سرشار از زیبایی این روستا، آن را در شمار نمونه‌های کم‌نظیر دیدنی‌های جهان قرار داده‌است. ابیانه نقطه‌‏ای خوش‌منظره است. قدیمی‌‏ترین اثر تاریخی ابیانه آتشکده‌‏ای است که مانند دیگر بناهای ده، در سراشیبی قرارگرفته است. آتشکده ابیانه را نمونه‌‏ای از معابد زردشتی دانسته‌‏اند که در جوامع کوهستانی ساخته می‌‏شد. مهم‌‏ترین بنا و اثر تاریخی این روستا یک باب مسجد جامع و قدیمی‌‏ترین اثر تاریخی این مسجد منبر چوبی منبت‌‏کاری آن است که در سال 466هجری قمری ساخته شده است. مسجد قدیمی دیگر ابیانه مسجد برزله است که دارای فضای دلبازی است و روی لنگه در شرقی آن سال 701هـ.ق نوشته شده است که مربوط به دوره ایلخانان است. مسجد تاریخی دیگر ابیانه مسجد حاجتگاه است که کنار صخره‏‌ای در کوهستان بنا شده و بر در ورودی شبستان آن تاریخ 952هـ.ق مشاهده می‌شود.

دریاچه نمک آران و بیدگل

دریاچه نمک آران در فاصله 35کیلومتری شمال شرقی شهرستان آران و بیدگل واقع است. وسعت این دریاچه حدود 647کیلومتر مربع است. این دریاچه، شکلی شبیه به یک مثلث دارد که راس آن به سمت شمال است. طول قاعده این مثلث 35کیلومتر و ارتفاع آن 38کیلومتر است. زمین این دریاچه پوشیده از رسوبات نمک بوده که بر اثر انباشته‌شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها پدید آمده است. نمک این دریاچه نیز بین 5 تا 54متر عمق دارد که توسط لایه‌های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند.

تپه‌های سیلک

محوطه تاریخی سیلک، در حدود 4کیلومتری جنوب‌غربی کاشان واقع شده که از 2تپه و 2گورستان تشکیل می‌شود. درحال حاضر روی بقایای گورستان «الف»، با قدمتی 3هزارو500ساله که در حدود 200متری تپه جنوبی واقع است، بلوار 24متری امیرکبیر کشیده شده و گورستان «ب» نیز با آثاری با قدمت 3هزار ساله تبدیل به باغ انار شده است.

آمادگی زمستانه راهداران برای ۶هزارکیلومتر از راه‌های اصفهان

مدیرکل راه‌وترابری استان اصفهان گفت: امسال با آغاز سرمای زودهنگام، نیروهای عملیات راهداری زمستانه اصفهان با آمادگی کامل در ۵ تا ۶هزار کیلومتر از راه‌های این استان حضور فعالی دارند. هوشنگ عشایری اظهار داشت: هر ساله، از ۱۶آذر ماه فعالیت‌های راهداران زمستانه در استان اصفهان آغاز می‌شد اما امسال با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی از ۱۵آبان ماه‌جاری این عملیات‌ها اجرایی شده است. وی با اشاره به فعالیت حدود ۵۰۰دستگاه ماشین‌آلات راهداری زمستانه در مناطق مختلف و راه‌های صعب‌العبور استان اصفهان افزود: تلاش می‌کنیم امسال هم راه‌های این استان در زمستان به‌طور کامل ایمن و باز بماند.

وی با اشاره به ایمنی آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با کمک مدیریت علائم، نصب دوربین‌ها و سیستم‌های ایمنی و استفاده از این تجهیزات هوشمند، میزان ایمنی افزایش یابد. عشایری در بروز سوانح رانندگی نقش عامل انسانی را مهم ارزیابی کرد و افزود: از مسافران تقاضا داریم در فصل زمستان به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی احترام بگذارند و با احتیاط رانندگی کنند، همچنین تلاش می‌کنیم در سفرهای زمستانی امسال رویکرد ایمنی را به‌عنوان یک رویکرد مناسب داشته باشیم. وی تاکید کرد: از مسافران و رانندگان تقاضا داریم درصورت بروز شرایط جوی نامناسب حتما به علائم، اخطارها و نکات ایمنی توجه کنند تا با کمترین حادثه در جاده‌ها مواجه شوند.

مدیرکل راه‌وترابری استان اصفهان بیان داشت: شهروندان باید در مسیرهای ترددی خود تنها به مبدا توجه نکرده بلکه با آگاهی از وضعیت راه‌ها برای رسیدن به مقصد از تمام تجهیزات زمستانی از جمله زنجیرچرخ و البسه گرم استفاده کنند.

کد خبر 155503

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز